SAS Scandinavian Airlines

SAS Scandinavian Airlines
Region:
Evropa
Aliance:
Star Alliance
Působnost v ČR/SR:
Ano
Počty letadel:
do 300
Počty cestujících (roč.):
do 30 milionů
Rok vzniku:
1946
Počet letadel:
151
Počet cestujících:
26 730 966
Osobokilometry (mil.):
32, 658

 sas-scandinavian-airlines-logo.svg.png

   Tabulky                                                                                           Další informace

 


 

Základní charakteristiky:

Domovský regionPřevažující obchodní modelGlobální aliance
AmerikaRegionální síťovýNení v alianci
Evropa Kontinentální síťovýStar Alliance
AfrikaGlobální síťový Oneworld
Blízký a Střední východNízkonákladový (low cost)SkyTeam
Dálný východ, Austrálie/PacifikCharterový dopravceJiná

 

Základní údaje: 
Oficiální název, státní příslušnost:SAS Scandinavian Airlines, Švédsko
Rok vzniku:1946 (jako Scandinavian Airlines Systém, Švédsko/Norsko/Dánsko)
IATA a ICAO kód dopravce:SK SAS
Volací značka (Callsign):Scandinavian
Webová stránka:http://www.sas.se

 

Základní přepravní statistiky v kalendářním roce 2013 (zdroj: IATA WATS 2014):
Počet komerčních letů:297,708 
Počet přepravených cestujících:26,730,966 
Přepravené tuny zboží a pošty:(tuny)82,625 
Přepravené osobokilometry:(mil.oskm)32,658 
Převedené tunokilometry:(mil.tkm)3,846 

 

Letadlový park (zdroj: server Airfleets.net, 18.10.2016)
Celkový počet letadel:151 
Airbus A319
Airbus A32013 
Airbus A321
Airbus A330-300
Airbus A340-300
ATR-72
Boeing 737-60023 
Boeing 737-70030 
Boeing 737-80029 
Bombardier CRJ-90020 

 


 


Další informace:

Počátky historie „pan-skandinávského“ dopravce spadají do roku 1946, kdy tehdejší švédská společnost Svensk Interkontinental Lufttrafik AB, dánská Det Danske Luftfartselskab A/S a norská Det Norske Luftfartselskab AS uzavřely partnerství pro společnou obsluhu trhu mezikontinentálních letů z/do trojice zmíněných skandinávských zemí.

Po přistoupení dalšího švédského dopravce AB Aerotransport v roce 1948 byla zmíněná koordinace rozšířena i na lety spojující Skandinávii s Evropou a integrace vyvrcholila v roce 1951 vznikem SAS Consortium, s podílem 42,8 % SAS Sverige a po 28,6 % SAS Danmark a SAS Norge, přičemž každý z dílčích subjektů byl z poloviny vlastněn příslušným státem a z poloviny soukromými subjekty. Oficiálním sídlem celého konsorcia je švédský Stockholm, ačkoli vlivem geografické polohy se postupně hlavním hubem dopravce stalo letiště Kastrup v dánské Kodani.

Již v 50. letech minulého století se SAS proslavil průkopnickými linkami tehdy ještě vrtulových letounů Douglas DC-6B či DC-7C tehdy novou polární cestou z Kodaně přes Grónsko a Kanadu do Los Angeles či přes Aljašku do Tokia. Už v roce 1959 vstoupila společnost po zařazení legendárních letounů Caravelle do proudového věku a počátkem 70. let byla mezi prvními evropskými provozovateli velkokapacitních širokotrupých letadel (Boeing 747 a posléze McDonnell Douglas DC-10).

Počátkem 80. let 20. století se společnost nacházela v hlubokých ekonomických problémech a dlouhodobě poslední příčky mezi západoevropskými dopravci v hodnocení kvality služeb či pravidelnosti provozu jí nedávaly moc šancí na záchranu. Vše se začalo měnit s příchodem charizmatického švédského businessmana Jana Carlzona do čela společnosti v roce 1981: jeho tehdy úspěšně naplněná vize koncentrace na potřeby dobře platících obchodních cestujících a s tím související přeměna SAS na „The businessman’s airline“ je dodnes součástí učebnic strategie a managementu.

SAS v rámci toho zavedl tehdy novou Business Class (na kratších letech na úkor první třídy), díky propracovanému nastavení procesů a svěření odpovědnosti za rozhodování i na nejnižší pracovní pozice se stal nejpravidelnějším a nejlépe hodnoceným dopravcem Evropy a s cílem nabídky skutečně kompetního servisu cílové – tedy obchodní klientele expandoval i do nepřepravních aktivit (například vybudováním sítě hotelů Radisson SAS).

Carlzonem nastartovaný obchodní model zdárně fungoval víceméně až do počátku našeho století, kdy si nástup nízkonákladových dopravců v kombinaci s globálními krizemi letecké dopravy vynutily jak určité ústupky v nastavení úrovně produktu, tak postupný odprodej nepřepravních činností. V reakci na vývoj konkurence i celého odvětví prošel SAS – podobně jako řada dalších tradičních dopravců – několika vlnami snižování nákladů, což přináší své ovoce: od roku 2011 je s výjimkou roku 2014 dopravce soustavně v zisku.

V roce 1997 stál SAS spolu se společnostmi Air Canada, Lufthansa, Thai Airways International a United Airlines u zrodu dnes největšího globálního uskupení leteckých dopravců Star Alliance. 

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Region:
Aliance:
Obchodní model:
Působnost v ČR/SR:
Počty letadel:
Počty cestujících (roč.):
 
Flying Revue > Pro cestující > Letečtí dopravci > SAS Scandinavian Airlines
Loading...

Letečtí dopravci

Stránkování

<1 2 34 >
 
 
Loading...

Letečtí dopravci

Stránkování

<1 2 34 >
 
 
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.11.1939 se stalo...
24.11.1939
Spojením leteckých společností Imperial Airways a původní British Airways Ltd. vznikla letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Corporation).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »