LOT

Region:
Evropa
Aliance:
Star Alliance
Působnost v ČR/SR:
Ano
Počty letadel:
do 300
Počty cestujících (roč.):
do 30 milionů
Rok vzniku:
1929
Počet letadel:
43
Počet cestujících:
4 675 924
Osobokilometry (mil.):
7 070

 

imgres.png

 

   Tabulky                                                                                           Další informace

 


 

Základní charakteristiky:

Domovský regionPřevažující obchodní modelGlobální aliance
AmerikaRegionální síťovýNení v alianci
Evropa Kontinentální síťový Star Alliance
AfrikaGlobální síťovýOneworld
Blízký a Střední východNízkonákladový (low cost)SkyTeam
Dálný východ, Austrálie/PacifikCharterový dopravceJiná

 

Základní údaje:  
Oficiální název, státní příslušnost:LOT Polish Airlines, Polsko
Rok vzniku:1929
IATA a ICAO kód dopravce:LO LOT
Volací značka (Callsign):lot
Webová stránka:http://www.lot.com
Hlavní huby (u nízkonákladových báze):Varšava
Provoz do České nebo Slovenské republiky:Ano, Praha

 

Základní přepravní statistiky v kalendářním roce 2013 (zdroj: IATA WATS 2014):  
Počet komerčních letů: 76 823
Počet přepravených cestujících: 4 675 924
Přepravené tuny zboží a pošty:(tuny)18 152
Přepravené osobokilometry:(mil.oskm)7 070
Převedené tunokilometry:(mil.tkm)802

 

Letadlový park (zdroj: server Airfleets.net, 18.10.2016)  
Celkový počet letadel: 43
Boeing 737-4003
Boeing 787-8 Dreamliner6
Dash 8-Q40010
Embraer 170/17518
Embraer 190/1956

  


Další informace:

Polský letecký dopravce LOT byl založen v roce 1929 a v jeho historii najdeme celou řadu paralel s vývojem Československých (a posléze Českých) aerolinií:

Poté, co se Polsko stejně jako tehdejší Československo dostalo po druhé světové válce do područí Sovětského svazu, byl i LOT na dlouhou dobu odkázán téměř výhradně na sovětskou letadlovou techniku (s výjimkou pětice letadel Convair 240 a trojice Vickers Viscount na přelomu 50. a 60. let minulého století), spolu s ČSA však byl jediným východoevropským dopravcem, který dokázal i v této éře vybudovat poměrně rozsáhlou síť mezikontinentálních linek, včetně spojů do USA, Kanady nebo například Singapuru.

3-2963.jpg

V dubnu 1989, tedy ještě před definitivním rozpadem sovětského bloku a změnou režimů v zemích střední a východní Evropy, se stal LOT po zařazení první dvojice dálkových Boeingů 767-200 prvním dopravcem ze "socialistického tábora", který započal éru opětovného návratu dopravců z tohoto regionu k západní letadlové technice.

Na rozdíl od ČSA požíval LOT de facto až do vstupu Polska do Evropské unie v roce 2004 regulatorní ochrany ze strany polských autorit, které uvolňovaly podmínky mezivládních leteckých dohod Polska s dalšími zeměmi směrem k liberalizaci jen velmi pomalu. Přesto se LOT dostal do finančních problémů, zejména vlivem podstatně rychlejší obnovy flotily za drahou západní techniku v kombinaci s ne vždy zcela jasnou strategií v 90. letech minulého století. Na přelomu století proto došlo k pokusu napravit tento stav kapitálovým vstupem zahraničního partnera - kterým se ovšem ke škodě věci stal švýcarský Swissair (sám ve značných finančních problémech, jež posléze vyústily v jeho zánik na přelomu let 2001/2002). K finančním problémům LOTu dále přispěla sázka na malé regionální proudové letouny Embraer 145 (po nárůstu cen paliva od roku 2004 se celá kategorie proudových letadel s kapavcitou pod 50 míst ukázala jako zcela neperspektivní) i podlehnutí tehdy módnímu vyčleňování některých typů dopravy do samostatných dceřiných společností (regionální Eurolot či nízkonákladový Centralwings).

Po několika letech omezených možností rozvoje v důsledku restrikcí ze strany evropských autorit kvůli řešení státní popdory dlouhodobě ztrátového LOTu se nyní zdá, že polský dopravce prošel úspěšnou restrukturalizací a jako člen Star Alliance se může opět úspěšně rozvíjet.

V listopadu 2012 se stal LOT vůbec prvním evropským provozovatelem letounů Boeing 787 Dreamliner (a díky početné polské etnice zejména v Severní Americe je LOT jediným z dopravců zemí bývalého východního bloku, kterému se podařilo udržet kontinuální provoz dálkových linek). Obnova jeho flotily v novodobé historii tradičně orientované výhradně na zámořské výrobce letadel bude pokračovat dodávkou letounů Boeing 737MAX pro střední tratě, které doplní nedávno pořízené brazilské letouny Embraer řady E-jet a kanadské Dash 8-Q400 pro kratší linky.

 

Zatím nedořešená zůstává privatizace LOTu: poté, co polská vláda znovuzískala nad dopravcem plnou kontrolu po zániku Swissairu (resp. jeho mateřské společnosti SAir Group), byl jediným vážnějším zájemcem Turkish Airlines, nicméně vlastnictví ze strany tohoto mimoevropského subjektu by přinášelo značné komplikace v oblasti obchodních práv.

 

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Region:
Aliance:
Obchodní model:
Působnost v ČR/SR:
Počty letadel:
Počty cestujících (roč.):
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »