Domovský region | Převažující obchodní model | Globální aliance |
Amerika | Regionální síťový | Není v alianci |
Evropa | Kontinentální síťový | Star Alliance |
Afrika | Globální síťový | Oneworld |
Blízký a Střední východ | Nízkonákladový (low cost) | SkyTeam |
Dálný východ, Austrálie/Pacifik | Charterový dopravce | Jiná |
Oficiální název, státní příslušnost: | LOT Polish Airlines, Polsko |
Rok vzniku: | 1929 |
IATA a ICAO kód dopravce: | LO LOT |
Volací značka (Callsign): | lot |
Webová stránka: | http://www.lot.com |
Hlavní huby (u nízkonákladových báze): | Varšava |
Provoz do České nebo Slovenské republiky: | Ano, Praha |
Počet komerčních letů: | 76 823 | |
Počet přepravených cestujících: | 4 675 924 | |
Přepravené tuny zboží a pošty: | (tuny) | 18 152 |
Přepravené osobokilometry: | (mil.oskm) | 7 070 |
Převedené tunokilometry: | (mil.tkm) | 802 |
Celkový počet letadel: | 43 |
Boeing 737-400 | 3 |
Boeing 787-8 Dreamliner | 6 |
Dash 8-Q400 | 10 |
Embraer 170/175 | 18 |
Embraer 190/195 | 6 |
Polský letecký dopravce LOT byl založen v roce 1929 a v jeho historii najdeme celou řadu paralel s vývojem Československých (a posléze Českých) aerolinií:
Poté, co se Polsko stejně jako tehdejší Československo dostalo po druhé světové válce do područí Sovětského svazu, byl i LOT na dlouhou dobu odkázán téměř výhradně na sovětskou letadlovou techniku (s výjimkou pětice letadel Convair 240 a trojice Vickers Viscount na přelomu 50. a 60. let minulého století), spolu s ČSA však byl jediným východoevropským dopravcem, který dokázal i v této éře vybudovat poměrně rozsáhlou síť mezikontinentálních linek, včetně spojů do USA, Kanady nebo například Singapuru.
V dubnu 1989, tedy ještě před definitivním rozpadem sovětského bloku a změnou režimů v zemích střední a východní Evropy, se stal LOT po zařazení první dvojice dálkových Boeingů 767-200 prvním dopravcem ze "socialistického tábora", který započal éru opětovného návratu dopravců z tohoto regionu k západní letadlové technice.
Na rozdíl od ČSA požíval LOT de facto až do vstupu Polska do Evropské unie v roce 2004 regulatorní ochrany ze strany polských autorit, které uvolňovaly podmínky mezivládních leteckých dohod Polska s dalšími zeměmi směrem k liberalizaci jen velmi pomalu. Přesto se LOT dostal do finančních problémů, zejména vlivem podstatně rychlejší obnovy flotily za drahou západní techniku v kombinaci s ne vždy zcela jasnou strategií v 90. letech minulého století. Na přelomu století proto došlo k pokusu napravit tento stav kapitálovým vstupem zahraničního partnera - kterým se ovšem ke škodě věci stal švýcarský Swissair (sám ve značných finančních problémech, jež posléze vyústily v jeho zánik na přelomu let 2001/2002). K finančním problémům LOTu dále přispěla sázka na malé regionální proudové letouny Embraer 145 (po nárůstu cen paliva od roku 2004 se celá kategorie proudových letadel s kapavcitou pod 50 míst ukázala jako zcela neperspektivní) i podlehnutí tehdy módnímu vyčleňování některých typů dopravy do samostatných dceřiných společností (regionální Eurolot či nízkonákladový Centralwings).
Po několika letech omezených možností rozvoje v důsledku restrikcí ze strany evropských autorit kvůli řešení státní popdory dlouhodobě ztrátového LOTu se nyní zdá, že polský dopravce prošel úspěšnou restrukturalizací a jako člen Star Alliance se může opět úspěšně rozvíjet.
V listopadu 2012 se stal LOT vůbec prvním evropským provozovatelem letounů Boeing 787 Dreamliner (a díky početné polské etnice zejména v Severní Americe je LOT jediným z dopravců zemí bývalého východního bloku, kterému se podařilo udržet kontinuální provoz dálkových linek). Obnova jeho flotily v novodobé historii tradičně orientované výhradně na zámořské výrobce letadel bude pokračovat dodávkou letounů Boeing 737MAX pro střední tratě, které doplní nedávno pořízené brazilské letouny Embraer řady E-jet a kanadské Dash 8-Q400 pro kratší linky.
Zatím nedořešená zůstává privatizace LOTu: poté, co polská vláda znovuzískala nad dopravcem plnou kontrolu po zániku Swissairu (resp. jeho mateřské společnosti SAir Group), byl jediným vážnějším zájemcem Turkish Airlines, nicméně vlastnictví ze strany tohoto mimoevropského subjektu by přinášelo značné komplikace v oblasti obchodních práv.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »