Pokus o vytrvalostní rekord


sledovat onlineposlední aktualizace:  

Aktualizace:

27.6.2024

Dnes 27.6.2024 v 8.31 místního času, zahájil Jirka Pruša s expedičním letadlem Shark 600 - OK-BUG 11, přelet na norské letiště Kristiansansd/Kjevik ENCN. Letiště ležící na samém jihu Norska je vzdálené z Příbrami kolem 1000 km a plánovaná doba letu cca 4:30 hod.

Příprava na odlet na letišti Příbram - LKPMZoom gallery
Příprava na odlet na letišti Příbram - LKPM
   Posádka stroje, včetně OlinaZoom gallery
Posádka stroje, včetně Olina

Tento přelet do Norska je prvním krokem k zahájení POKUSU o překonání vzdálenosti 3 000 km bez mezipřistání, který by se měl uskutečnit příští týden na trase NORDKAPP - BRAČ

Nahazujeme...Zoom gallery
Nahazujeme...
   Po vzletu z LKPMZoom gallery
Po vzletu z LKPM

Na těchto stránkách se vás pokusíme pravidelně informovat o průběhu celé expedice, protože v rámci ní, bude Jirka ještě, mimo jiné, filmovat několik norských letišť, pro námi připravovaného elektronického leteckého průvodce po Evropě, který by měl být hotový do konce tohoto roku.

27.6.2024 - 13.05 hod. - první přistání v Norsku na letišti Kristiansansd/Kjevik ENCN a po krátké přestávce, pokračování letu po trase ENCN-ENSG-ENSD-ENOV-ENOL-ENRM, do dnešní destinace ENHT - letiště HATTFJELLDAL

Letiště Kristiansansd/Kjevik ENCNZoom gallery
Letiště Kristiansansd/Kjevik ENCN

27.6.2024 - 17.30 hod.- poslední dnešní krátká zastávka na letišti Orsta-Volda (ENOV) s tím, že ještě přibližně 2 hodiny letu a jsme v dnešní cílové destinaci - Hattfjelldal (ENHT).

Letiště Orsta-Volda (ENOV)Zoom gallery
Letiště Orsta-Volda (ENOV)
   Letiště Orsta-Volda (ENOV)Zoom gallery
Letiště Orsta-Volda (ENOV)

28.6.2024 - 07.00 hod. - probuzení na letišti ENHT - Hattfjelldal - trochu ošumělé letiště, které bylo postavené již v roce 1942 a které sloužilo německé Luftwaffe. U letiště je malý penzion a benzinová pumpa.

letiště Hattfjelldal - ENHTZoom gallery
letiště Hattfjelldal - ENHT
   letiště Hattfjelldal - ENHTZoom gallery
letiště Hattfjelldal - ENHT

Dnešní den bude pokračovat letem na trase ENHT – ENRG – ENEN – ENSH – ENSK – ENEV – ENLV – ENAT a přistáním asi na 6 letištích a jejich zadokumentování pro našeho připravovaného Průvodce po evropských letištích. Cílová destinace dnešního dne je letiště ALTA v severním Norsku. Plánovaný dnešní odlet kolem 11.50 hod.

Pokud vyjde počasí a vše ostatní, tak vlastní pokus o vytrvalostní rekord by mohl začít v neděli kolem 23. hodiny.

hotel u letiště HattfjelldalZoom gallery
hotel u letiště Hattfjelldal
   Tankování na ENHTZoom gallery
Tankování na ENHT

Norští kolegovéZoom gallery
Norští kolegové
   Spokojený Olin ;-)Zoom gallery
Spokojený Olin ;-)

28.6.2024 - 12.03 hod. - let pokračuje...

Zoom gallery

letiště Bodo ENBOZoom gallery
letiště Bodo ENBO
   na cestě z Bodo do HelleZoom gallery
na cestě z Bodo do Helle

letiště Helle ENSHZoom gallery
letiště Helle ENSH
   letiště Helle ENSHZoom gallery
letiště Helle ENSH

letiště Harstad/Narvik (ENEV), se nachází za polárním kruhemZoom gallery
letiště Harstad/Narvik (ENEV), se nachází za polárním kruhem
   letiště Harstad/Narvik (ENEV)Zoom gallery
letiště Harstad/Narvik (ENEV)

Pár bezprostředních dojmů z jednoho expedičního dne, tedy 28.6.24, které nám Jirka dnes ráno poslal:

Po vydatné snídani v místním hotýlku jsme vyrazili k letadlům, abychom je natankovali. Plánoval jsem nosit benzín 95 do letadla v kanystrech, ale náš místní průvodce řekl, že s letadly můžeme přijet až k pumpě. Nebylo to tak jednoduché, protože pumpa byla asi 300 metrů vzdálená a bylo potřeba opatrně pojíždět a následně letadlo vytáhnout po strmém svahu asi o metr výš. Tankování letadel v prostoru campingu vyvolalo čilý zájem. Natankoval jsem asi 100 litrů, dali jsme si ještě společně kávu a s Bjornem jsme se domluvili, že se kolem čtvrté hodiny odpoledne sejdeme na letišti Alta, které bylo asi 400 km vzdálené.

Já jsem měl naplánované ještě filmování šesti letišť, a tak jsem kávu nedopil a odletěl jsem dřív. Přeletěl a nafilmoval jsem štěrkovou dráhu Rognan a přistál jsem na letišti v Bodo. Po vyfocení Olina jsem hned zase letěl dál krásnou oblastí Lofot, přeletěl jsem letiště Engeloy a přistál na letišti Helle. To považuji za jedno z nejkrásněji položených letišť, která znám. Počasí bylo skvělé, tak jsem se chvíli kochal pohledy do okolí a pak jsem vyrazil do Narviku. Tady jsem zase nafotil Olina a pokračoval jsem do Alty.

V Altě jsem přistál před půl čtvrtou. Dojel jsem na místo u aeroklubu, kde na tomto letišti obvykle parkuji. Už na mě čekal Birgen, kterého znám z minulé cesty. S ním taky místní novinář, který se mnou udělal rozhovor. Zároveň jsem se dověděl, že Bjorn měl nějaký problém s podvozkem a vyjel při přistání na nějakém malém letišti z dráhy a teď řeší co s tím. Takže Bjorna, který mi vše pomáhal připravovat, už v Altě a na téhle cestě vůbec,  bohužel neuvidím.

Birgen mě vzal k sobě domů. Připravil skvělou večeři z losího masa. Toho losa prý sám ulovil. Když vše připravil, přišla na večeři také jeho manželka a dospělá dcera a když dojedly, tak zase odešly. Emancipace je v Norsku evidentně dobře rozviniutá.

29.6.24 - tankování na letišti ALTA -

tankování u pumpyZoom gallery
tankování u pumpy
tankování letadla Zoom gallery
tankování letadla

 

  tankování letadla Zoom gallery
tankování letadla
pro dnešek hotovoZoom gallery
pro dnešek hotovo

 30.6. - letiště odletu na pokus Honningsvag ANHV

  letiště Honningsvág ENHVZoom gallery
letiště Honningsvág ENHV
městečko HonningsvegZoom gallery
městečko Honningsveg

30.6. - Honningsvag

účastnice přednáškyZoom gallery
účastnice přednášky
neocenitelný pomocník a kamarád BirgerZoom gallery
neocenitelný pomocník a kamarád Birger

30.6. - 22.10 CET - odlet z letiště ENHV

po vzletu IZoom gallery
po vzletu I
po vzletuZoom gallery
po vzletu

30.6. - 23.29 CET - navázání spojení s Helsinky control

hranice Norsko-FinskoZoom gallery
hranice Norsko-Finsko
půlnoční slunce hranice Finsko-ŠvédskoZoom gallery
půlnoční slunce hranice Finsko-Švédsko

1.7. - 0.18 CET - Švédsko - 455 km od vzletu

Švédsko - pohled z kokpituZoom gallery
Švédsko - pohled z kokpitu

1.7. 00.43 CET - pohled na Flightradar + z kabiny

  několik dat o letuZoom gallery
několik dat o letu
Altitud 5.175 ft, 118 kts groundZoom gallery
Altitud 5.175 ft, 118 kts ground

1.7. 04.44 CET - stále nad Švédskem

TMA StockholmZoom gallery
TMA Stockholm

1.7. - 05.33 CET - nad Baltem mezi Švédskem a Polskem

polovina trasy nad BaltemZoom gallery
polovina trasy nad Baltem
polovina plánované trasyZoom gallery
polovina plánované trasy

1.7. - 06.43 CET - Polsko

PolskoZoom gallery
Polsko
po přeletu BaltuZoom gallery
po přeletu Baltu

1.7. - 13.34 CET - Brač

letiště BračZoom gallery
letiště Brač
Pilot Jiří PrušaZoom gallery
Pilot Jiří Pruša

uvítání OlinaZoom gallery
uvítání Olina

 

DOBA LETU:                     13 hod a 24 minut

ULETĚNÁ VZDÁLENOST:    3.189 km

SPOTŘEBA - průměr        18 l/hod.

Úkol splněn a gratulace Jirkovi!!

 

Podrobný článek o celém pokusu přinesem ve Flying Revue 5/24                    

Flying Revue > Série & speciály > Pokus o vytrvalostní rekord
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »