27.6.2024
Dnes 27.6.2024 v 8.31 místního času, zahájil Jirka Pruša s expedičním letadlem Shark 600 - OK-BUG 11, přelet na norské letiště Kristiansansd/Kjevik ENCN. Letiště ležící na samém jihu Norska je vzdálené z Příbrami kolem 1000 km a plánovaná doba letu cca 4:30 hod.
Příprava na odlet na letišti Příbram - LKPM
Posádka stroje, včetně Olina
Tento přelet do Norska je prvním krokem k zahájení POKUSU o překonání vzdálenosti 3 000 km bez mezipřistání, který by se měl uskutečnit příští týden na trase NORDKAPP - BRAČ.
Nahazujeme...
Po vzletu z LKPM
Na těchto stránkách se vás pokusíme pravidelně informovat o průběhu celé expedice, protože v rámci ní, bude Jirka ještě, mimo jiné, filmovat několik norských letišť, pro námi připravovaného elektronického leteckého průvodce po Evropě, který by měl být hotový do konce tohoto roku.
27.6.2024 - 13.05 hod. - první přistání v Norsku na letišti Kristiansansd/Kjevik ENCN a po krátké přestávce, pokračování letu po trase ENCN-ENSG-ENSD-ENOV-ENOL-ENRM, do dnešní destinace ENHT - letiště HATTFJELLDAL
Letiště Kristiansansd/Kjevik ENCN
27.6.2024 - 17.30 hod.- poslední dnešní krátká zastávka na letišti Orsta-Volda (ENOV) s tím, že ještě přibližně 2 hodiny letu a jsme v dnešní cílové destinaci - Hattfjelldal (ENHT).
Letiště Orsta-Volda (ENOV)
Letiště Orsta-Volda (ENOV)
28.6.2024 - 07.00 hod. - probuzení na letišti ENHT - Hattfjelldal - trochu ošumělé letiště, které bylo postavené již v roce 1942 a které sloužilo německé Luftwaffe. U letiště je malý penzion a benzinová pumpa.
letiště Hattfjelldal - ENHT
letiště Hattfjelldal - ENHT
Dnešní den bude pokračovat letem na trase ENHT – ENRG – ENEN – ENSH – ENSK – ENEV – ENLV – ENAT a přistáním asi na 6 letištích a jejich zadokumentování pro našeho připravovaného Průvodce po evropských letištích. Cílová destinace dnešního dne je letiště ALTA v severním Norsku. Plánovaný dnešní odlet kolem 11.50 hod.
Pokud vyjde počasí a vše ostatní, tak vlastní pokus o vytrvalostní rekord by mohl začít v neděli kolem 23. hodiny.
hotel u letiště Hattfjelldal
Tankování na ENHT
Norští kolegové
Spokojený Olin ;-)
28.6.2024 - 12.03 hod. - let pokračuje...
letiště Bodo ENBO
na cestě z Bodo do Helle
letiště Helle ENSH
letiště Helle ENSH
letiště Harstad/Narvik (ENEV), se nachází za polárním kruhem
letiště Harstad/Narvik (ENEV)
Pár bezprostředních dojmů z jednoho expedičního dne, tedy 28.6.24, které nám Jirka dnes ráno poslal:
Po vydatné snídani v místním hotýlku jsme vyrazili k letadlům, abychom je natankovali. Plánoval jsem nosit benzín 95 do letadla v kanystrech, ale náš místní průvodce řekl, že s letadly můžeme přijet až k pumpě. Nebylo to tak jednoduché, protože pumpa byla asi 300 metrů vzdálená a bylo potřeba opatrně pojíždět a následně letadlo vytáhnout po strmém svahu asi o metr výš. Tankování letadel v prostoru campingu vyvolalo čilý zájem. Natankoval jsem asi 100 litrů, dali jsme si ještě společně kávu a s Bjornem jsme se domluvili, že se kolem čtvrté hodiny odpoledne sejdeme na letišti Alta, které bylo asi 400 km vzdálené.
Já jsem měl naplánované ještě filmování šesti letišť, a tak jsem kávu nedopil a odletěl jsem dřív. Přeletěl a nafilmoval jsem štěrkovou dráhu Rognan a přistál jsem na letišti v Bodo. Po vyfocení Olina jsem hned zase letěl dál krásnou oblastí Lofot, přeletěl jsem letiště Engeloy a přistál na letišti Helle. To považuji za jedno z nejkrásněji položených letišť, která znám. Počasí bylo skvělé, tak jsem se chvíli kochal pohledy do okolí a pak jsem vyrazil do Narviku. Tady jsem zase nafotil Olina a pokračoval jsem do Alty.
V Altě jsem přistál před půl čtvrtou. Dojel jsem na místo u aeroklubu, kde na tomto letišti obvykle parkuji. Už na mě čekal Birgen, kterého znám z minulé cesty. S ním taky místní novinář, který se mnou udělal rozhovor. Zároveň jsem se dověděl, že Bjorn měl nějaký problém s podvozkem a vyjel při přistání na nějakém malém letišti z dráhy a teď řeší co s tím. Takže Bjorna, který mi vše pomáhal připravovat, už v Altě a na téhle cestě vůbec, bohužel neuvidím.
Birgen mě vzal k sobě domů. Připravil skvělou večeři z losího masa. Toho losa prý sám ulovil. Když vše připravil, přišla na večeři také jeho manželka a dospělá dcera a když dojedly, tak zase odešly. Emancipace je v Norsku evidentně dobře rozviniutá.
29.6.24 - tankování na letišti ALTA -
tankování u pumpy
tankování letadla
tankování letadla
pro dnešek hotovo
30.6. - letiště odletu na pokus Honningsvag ANHV
letiště Honningsvág ENHV
městečko Honningsveg
30.6. - Honningsvag
účastnice přednášky
neocenitelný pomocník a kamarád Birger
30.6. - 22.10 CET - odlet z letiště ENHV
30.6. - 23.29 CET - navázání spojení s Helsinky control
hranice Norsko-Finsko
půlnoční slunce hranice Finsko-Švédsko
1.7. - 0.18 CET - Švédsko - 455 km od vzletu
1.7. 00.43 CET - pohled na Flightradar + z kabiny
několik dat o letu
Altitud 5.175 ft, 118 kts ground
1.7. 04.44 CET - stále nad Švédskem
1.7. - 05.33 CET - nad Baltem mezi Švédskem a Polskem
polovina trasy nad Baltem
polovina plánované trasy
1.7. - 06.43 CET - Polsko
1.7. - 13.34 CET - Brač
DOBA LETU: 13 hod a 24 minut
ULETĚNÁ VZDÁLENOST: 3.189 km
SPOTŘEBA - průměr 18 l/hod.
Úkol splněn a gratulace Jirkovi!!
Podrobný článek o celém pokusu přinesem ve Flying Revue
5/24
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »