Domovský region | Převažující obchodní model | Globální aliance |
Amerika | Regionální síťový | Není v alianci |
Evropa | Kontinentální síťový | Star Alliance |
Afrika | Globální síťový | Oneworld |
Blízký a Střední východ | Nízkonákladový (low cost) | SkyTeam |
Dálný východ, Austrálie/Pacifik | Charterový dopravce | Jiná |
Oficiální název, státní příslušnost: | TAROM, Rumunsko |
Rok vzniku: | 1946 |
IATA a ICAO kód dopravce: | RO ROT |
Volací značka (Callsign): | tarom |
Webová stránka: | http://www.tarom.ro |
Hlavní huby (u nízkonákladových báze): | Bukurešť |
Provoz do České nebo Slovenské republiky: | Ano, Praha |
Počet komerčních letů: | 35 037 | |
Počet přepravených cestujících: | 2 200 695 | |
Přepravené tuny zboží a pošty: | (tuny) | 4 165 |
Přepravené osobokilometry: | (mil.oskm) | 2 375 |
Převedené tunokilometry: | (mil.tkm) | 220 |
Celkový počet letadel: | 23 |
Airbus A310 | 2 |
Airbus A318 | 4 |
ATR-42 | 7 |
ATR-72 | 2 |
Boeing 737-300 | 4 |
Boeing 737-700 | 4 |
Počátky hlavního a státem vlastněného rumunského dopravce sahají již do roku 1920, nicméně ve své dnešní podobě existuje až od roku 1946 a pod dnešním názvem (zkratka rumunských slov Transporturi Aeriene Romane, čili Rumunská letecká společnost) dokonce až od roku 1954.
V důsledku začlenění Rumunska do sféry vlivu Sovětského svazu tvořila flotilu až do roku 1989 převážně sovětská letadla (Lisunov Li-2, Iljušin Il-14, Il-18 a Il-62, Antonov An-24 a Tupolev Tu-154), nicméně určitá míra vlastní politiky Rumunska se promítla i do výjimek ve flotile TAROM v podobě britských letounů BAC 1-11 (zakoupených v roce 1968 a od roku 1978 dokonce licenčně vyráběných pod názvem Rombac v Rumunsku) a amerických Boeingů 707 (od roku 1974). Díky rozsáhlé síty dálkových linek do USA, Kanady, Bangkoku a Číny a flotile čítající přes 50 letadel byl TAROM koncem 70. let minulého století dokonce po Aeroflotu druhým největším dopravcem zemí tehdejšího východního bloku. TAROM byl také jediným východoevropským dopravcem, který pravidelně létal do Izraele.
Změna politického systému přinesla na jednu stranu postupnou náhradu flotily moderními západními letadly (Airbus A310, Boeing 737, ATR 42/72 a posléze i Airbus A318), na druhé straně však otevření trhu, vstup nové konkurence a ztrátu dosavadních obchodních partnerů Rumunska. Dopravce se tak již od 90. let minulého století potýkal s téměř soustavnou ztrátovostí, kterou se daří eliminovat až v posledních letech za cenu drastické restrukturalizace vedoucí mimo jiné k postupnému útlumu veškerých dálkových linek i řady dalších spojů. Poslední „obětí“ se staly velkokapacitní dálkové Airbusy A310, které byly uzemněny na podzim 2016.
Od roku 2010 je TAROM členem aliance SkyTeam, kam patří i České aerolinie.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »