Domovský region | Převažující obchodní model | Globální aliance |
Amerika | Regionální síťový | Není v alianci |
Evropa | Kontinentální síťový | Star Alliance |
Afrika | Globální síťový | Oneworld |
Blízký a Střední východ | Nízkonákladový (low cost) | SkyTeam |
Dálný východ, Austrálie/Pacifik | Charterový dopravce | Jiná |
Oficiální název, státní příslušnost: | SAS Scandinavian Airlines, Švédsko |
Rok vzniku: | 1946 (jako Scandinavian Airlines Systém, Švédsko/Norsko/Dánsko) |
IATA a ICAO kód dopravce: | SK SAS |
Volací značka (Callsign): | Scandinavian |
Webová stránka: | http://www.sas.se |
Počet komerčních letů: | 297,708 | |
Počet přepravených cestujících: | 26,730,966 | |
Přepravené tuny zboží a pošty: | (tuny) | 82,625 |
Přepravené osobokilometry: | (mil.oskm) | 32,658 |
Převedené tunokilometry: | (mil.tkm) | 3,846 |
Celkový počet letadel: | 151 |
Airbus A319 | 4 |
Airbus A320 | 13 |
Airbus A321 | 8 |
Airbus A330-300 | 8 |
Airbus A340-300 | 8 |
ATR-72 | 8 |
Boeing 737-600 | 23 |
Boeing 737-700 | 30 |
Boeing 737-800 | 29 |
Bombardier CRJ-900 | 20 |
Počátky historie „pan-skandinávského“ dopravce spadají do roku 1946, kdy tehdejší švédská společnost Svensk Interkontinental Lufttrafik AB, dánská Det Danske Luftfartselskab A/S a norská Det Norske Luftfartselskab AS uzavřely partnerství pro společnou obsluhu trhu mezikontinentálních letů z/do trojice zmíněných skandinávských zemí.
Po přistoupení dalšího švédského dopravce AB Aerotransport v roce 1948 byla zmíněná koordinace rozšířena i na lety spojující Skandinávii s Evropou a integrace vyvrcholila v roce 1951 vznikem SAS Consortium, s podílem 42,8 % SAS Sverige a po 28,6 % SAS Danmark a SAS Norge, přičemž každý z dílčích subjektů byl z poloviny vlastněn příslušným státem a z poloviny soukromými subjekty. Oficiálním sídlem celého konsorcia je švédský Stockholm, ačkoli vlivem geografické polohy se postupně hlavním hubem dopravce stalo letiště Kastrup v dánské Kodani.
Již v 50. letech minulého století se SAS proslavil průkopnickými linkami tehdy ještě vrtulových letounů Douglas DC-6B či DC-7C tehdy novou polární cestou z Kodaně přes Grónsko a Kanadu do Los Angeles či přes Aljašku do Tokia. Už v roce 1959 vstoupila společnost po zařazení legendárních letounů Caravelle do proudového věku a počátkem 70. let byla mezi prvními evropskými provozovateli velkokapacitních širokotrupých letadel (Boeing 747 a posléze McDonnell Douglas DC-10).
Počátkem 80. let 20. století se společnost nacházela v hlubokých ekonomických problémech a dlouhodobě poslední příčky mezi západoevropskými dopravci v hodnocení kvality služeb či pravidelnosti provozu jí nedávaly moc šancí na záchranu. Vše se začalo měnit s příchodem charizmatického švédského businessmana Jana Carlzona do čela společnosti v roce 1981: jeho tehdy úspěšně naplněná vize koncentrace na potřeby dobře platících obchodních cestujících a s tím související přeměna SAS na „The businessman’s airline“ je dodnes součástí učebnic strategie a managementu.
SAS v rámci toho zavedl tehdy novou Business Class (na kratších letech na úkor první třídy), díky propracovanému nastavení procesů a svěření odpovědnosti za rozhodování i na nejnižší pracovní pozice se stal nejpravidelnějším a nejlépe hodnoceným dopravcem Evropy a s cílem nabídky skutečně kompetního servisu cílové – tedy obchodní klientele expandoval i do nepřepravních aktivit (například vybudováním sítě hotelů Radisson SAS).
Carlzonem nastartovaný obchodní model zdárně fungoval víceméně až do počátku našeho století, kdy si nástup nízkonákladových dopravců v kombinaci s globálními krizemi letecké dopravy vynutily jak určité ústupky v nastavení úrovně produktu, tak postupný odprodej nepřepravních činností. V reakci na vývoj konkurence i celého odvětví prošel SAS – podobně jako řada dalších tradičních dopravců – několika vlnami snižování nákladů, což přináší své ovoce: od roku 2011 je s výjimkou roku 2014 dopravce soustavně v zisku.
V roce 1997 stál SAS spolu se společnostmi Air Canada, Lufthansa, Thai Airways International a United Airlines u zrodu dnes největšího globálního uskupení leteckých dopravců Star Alliance.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »