Swiss

Region:
Evropa
Aliance:
Star Alliance
Působnost v ČR/SR:
Ano
Počty letadel:
do 100
Počty cestujících (roč.):
do 30 milionů
Rok vzniku:
2002
Počet letadel:
82
Počet cestujících:
15 798 530
Osobokilometry (mil.):
35 092

 swiss_(2).png

 

   Tabulky                                                                                           Další informace

 


Základní charakteristiky:

Domovský region Převažující obchodní model Globální aliance
AmerikaRegionální síťovýNení v alianci
Evropa Kontinentální síťovýStar Alliance
AfrikaGlobální síťový Oneworld
Blízký a Střední východNízkonákladový (low cost)SkyTeam
Dálný východ, Austrálie/PacifikCharterový dopravceJiná
Základní údaje:
Oficiální název, státní příslušnost:Swiss International Airlines/Swiss Global Airlines, Švýcarsko
Rok vzniku:2002
IATA a ICAO kód dopravce:LX SWR
Volací značka (Callsign):Swiss
Webová stránka:http://www.swiss.com
Hlavní huby (u nízkonákladových báze):Curych
Provoz do České nebo Slovenské republiky:Ano, Praha
Základní přepravní statistiky v kalendářním roce 2013 (zdroj: IATA WATS 2014):
Počet komerčních letů: 147 641
Počet přepravených cestujících: 15 798 530
Přepravené tuny zboží a pošty:(tuny)247 473
Přepravené osobokilometry:(mil.oskm)35 092
Převedené tunokilometry:(mil.tkm)4 979
Letadlový park (zdroj: server Airfleets.net, 10.4.2016)
Celkový počet letadel: 82
Swiss International Airlines (67 letadel):  
Airbus A3195
Airbus A32022
Airbus A3219
Airbus A330-30014
Airbus A340-30015
Boeing 777-3002
Swiss International Airlines (67 letadel):  
Avro RJ10015

 


Další informace:

Společnost Swiss International Airlines (zkráceně Swiss) vystřídala v roli největšího (a dříve národního či vlajkového) leteckého dopravce Švýcarska slavný Swissair. Ten si v době své aktivní činnosti v letech 1931-2001 vybudoval pověst spolehlivé, solidní letecké společnosti s perfektními službami, nicméně problematické investice v oboru (například podíl v téměř soustavně ztrátovém belgickém dopravci Sabena nebo polském LOT), vratké základy Swissairem budované globální aliance Qualiflyer (sdružující vesměs spíše menší evropské společnosti bojující o víceméně stejný trh - kromě zmíněné Sabeny např. sousední rakouský Austrian Airlines, vesměs však s ambicí růstu značně nad rámec omezeného potenciálu přirozených vlastních trhů) v poslední dekádě minulého století vedla k tomu, že se Swissair dostal do finančních problémů a celosvětová krize letecké dopravy po útocích v USA 11. září 2001 byla impulsem k tomu, že již v říjnu 2011 Swissair zastavil provoz a k 31. březnu 2002 přestal oficiálně existovat.

swiss3.jpg

Švýcarská vláda si samozřejmě okamžitě uvědomila negativní dopad zániku hlavního leteckého dopravce Švýcarska na národní ekonomiku, proto byly s její podporou podniknuty urychlené kroky k vytvoření nástupce Swissairu. Z vlastnictví holdingu SAir Group (kam patřil i krachující Swissair) byl vyveden regionální dopravce Crossair, na kterého se podařilo v mezích národní i evropské legislativy (kterou musí Švýcarsko - ačkoli jinak nečlen Evropské unie - v oblasti civilního letectví coby signatář dohody o společném evropském vzdušném prostoru - ECAA - v zájmu udržení přístupu na evropkský trh letecké dopravy respektovat) převést podstatnou část flotily a především provozu včetně cenných obchodních práv a letištních slotů. Tento proces byl završen k 1. dubnu 2002, kdy byl zároveň původní Crossair přejmenován na Swiss International Airlines (což spolu s ponecháním helvétského kříže jako základního prvku brandu nové společnosti samozřejmě do značné míry evokuje návaznost na jejího slavného předchůdce - takže se dodnes setkáváme s lidovým označením "Swissair" i pro dnešní společnost Swiss). Ze společnosti Crossair nový Swiss "zdědil" sídlo v Basileji, ačkoli hlavní základnu má stejně jako někdejší Swissair na letišti Kloten v Curychu.

 

 

Počáteční roky existence Swiss byly provázeny tápáním v oblasti optimálního obchodního modelu nového dopravce, stejně jako hledáním "zdravého" poměru mezi sítí dálkových linek a kratších evropských tratí. Zlom nastal až v roce 2005, kdy se stal Swiss součástí holdingu Lufthansa Group po boku německé Lufthansy a dlaším přirozeným krokem tak byl vstup do Star Alliance v následujícím roce (přičemž pikantní je, že v téže alianci jsou kromě Swiss i Austrian Airlines a belgický Brussels Airlines a polský LOT, tedy všichni evropští členové někdejší aliance Qualiflyer nebo jejich nástupci). Alianční synergie spolu s jasnou vizí Lufthansa Group ohledně role svých dceřiných společností přinesly v případě Swiss své ovoce nejen v obratu k ziskovosti, ale i v rozvoji flotily a sítě linek - takže dnešní Swiss je co do velikosti flotily (kolem 80 letadel a objednávkami na dalších nejméně 20) i sítě linek (více než stovka destinací ve zhruba 50 zamích světa) již plně srovnatelný se svým slavným předchůdcem.

 

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Region:
Aliance:
Obchodní model:
Působnost v ČR/SR:
Počty letadel:
Počty cestujících (roč.):
 
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.11.1939 se stalo...
24.11.1939
Spojením leteckých společností Imperial Airways a původní British Airways Ltd. vznikla letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Corporation).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »