Domovský region | Převažující obchodní model | Globální aliance |
Amerika | Regionální síťový | Není v alianci |
Evropa | Kontinentální síťový | Star Alliance |
Afrika | Globální síťový | Oneworld |
Blízký a Střední východ | Nízkonákladový (low cost) | SkyTeam |
Dálný východ, Austrálie/Pacifik | Charterový dopravce | Jiná |
Oficiální název, státní příslušnost: | Luxair, Lucembursko |
Rok vzniku: | 1961 |
IATA a ICAO kód dopravce: | LG LGL |
Volací značka (Callsign): | Luxair |
Webová stránka: | http://www.luxair.lu |
Hlavní huby (u nízkonákladových báze): | Luxembourg |
Provoz do České nebo Slovenské republiky: | Ano, Praha |
Počet komerčních letů: | 28,979 | |
Počet přepravených cestujících: | 1,472,590 | |
Přepravené tuny zboží a pošty: | (tuny) | 0 |
Přepravené osobokilometry: | (mil.oskm) | 1,718 |
Převedené tunokilometry: | (mil.tkm) | 155 |
Celkový počet letadel: | 16 |
Boeing 737-700 | 2 |
Boeing 737-800 | 4 |
Dash 8-Q400 | 10 |
Luxair je jediným lucemburským dopravcem zabývajícím se leteckou přepravou cestujících. Navazuje na činnost Luxembourg Airlines, založené již v roce 1948. Dnes dopravce obsluhuje především regionální lety spojující lucemburské hlavní město s okolními zeměmi, mezi více než 60 destinacemi jeho sítě však najdeme i body v severní Africe, Středomoří nebo na Blízkém Východě, přičemž v 60. a 70. letech minulého století dopravce provozoval dokonce i dálkovou linku do jihoafrického Johannesburgu (nejprve turbovrtulovými letouny Lockheed L-1649A Starliner, později „krátkým jumbem“ Boeing 747SP).
I když Luxair oficiálně není v žádné z globálních aliancí, obchodní vazby jej pojí zejména s německou společností Lufthansa (která v letech 1993-2015 dokonce vlastnila 13 % akcií dopravce) a s dalšími členy Star Alliance – nezávislost mu však umožňuje codesharovat i třeba s Air France nebo Alitalií z konkurenční aliance SkyTeam. I poté, co Lufthansa přestala být jeho akcionářem, nadále participuje v jejím frequent flyer programu Miles & More. Akcie Luxairu drží nyní lucemburský stát (52 %), banky a soukromí investoři. Finanční výsledky malého dopravce celkem přirozeně oscilují kolem nuly víceméně v závislosti na celkové kondici odvětví letecké dopravy či západoevropské nebo národní ekonomiky.
Linku z Lucemburku do Prahy provozuje s přestávkami již více než deset let, v roce 2016 na ní nahradil regionální proudový Embraer 145 turbovrtulovým, nicméně srovnatelně rychlým a přitom prostornějším letounem Dash 8 Q400.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »