Domovský region | Převažující obchodní model | Globální aliance |
Amerika | Regionální síťový | Není v alianci |
Evropa | Kontinentální síťový | Star Alliance |
Afrika | Globální síťový | Oneworld |
Blízký a Střední východ | Nízkonákladový (low cost) | SkyTeam |
Dálný východ, Austrálie/Pacifik | Charterový dopravce | Jiná |
Oficiální název, státní příslušnost: | Swiss International Airlines/Swiss Global Airlines, Švýcarsko |
Rok vzniku: | 2002 |
IATA a ICAO kód dopravce: | LX SWR |
Volací značka (Callsign): | Swiss |
Webová stránka: | http://www.swiss.com |
Hlavní huby (u nízkonákladových báze): | Curych |
Provoz do České nebo Slovenské republiky: | Ano, Praha |
Počet komerčních letů: | 147 641 | |
Počet přepravených cestujících: | 15 798 530 | |
Přepravené tuny zboží a pošty: | (tuny) | 247 473 |
Přepravené osobokilometry: | (mil.oskm) | 35 092 |
Převedené tunokilometry: | (mil.tkm) | 4 979 |
Celkový počet letadel: | 82 |
Swiss International Airlines (67 letadel): | |
Airbus A319 | 5 |
Airbus A320 | 22 |
Airbus A321 | 9 |
Airbus A330-300 | 14 |
Airbus A340-300 | 15 |
Boeing 777-300 | 2 |
Swiss International Airlines (67 letadel): | |
Avro RJ100 | 15 |
Společnost Swiss International Airlines (zkráceně Swiss) vystřídala v roli největšího (a dříve národního či vlajkového) leteckého dopravce Švýcarska slavný Swissair. Ten si v době své aktivní činnosti v letech 1931-2001 vybudoval pověst spolehlivé, solidní letecké společnosti s perfektními službami, nicméně problematické investice v oboru (například podíl v téměř soustavně ztrátovém belgickém dopravci Sabena nebo polském LOT), vratké základy Swissairem budované globální aliance Qualiflyer (sdružující vesměs spíše menší evropské společnosti bojující o víceméně stejný trh - kromě zmíněné Sabeny např. sousední rakouský Austrian Airlines, vesměs však s ambicí růstu značně nad rámec omezeného potenciálu přirozených vlastních trhů) v poslední dekádě minulého století vedla k tomu, že se Swissair dostal do finančních problémů a celosvětová krize letecké dopravy po útocích v USA 11. září 2001 byla impulsem k tomu, že již v říjnu 2011 Swissair zastavil provoz a k 31. březnu 2002 přestal oficiálně existovat.
Švýcarská vláda si samozřejmě okamžitě uvědomila negativní dopad zániku hlavního leteckého dopravce Švýcarska na národní ekonomiku, proto byly s její podporou podniknuty urychlené kroky k vytvoření nástupce Swissairu. Z vlastnictví holdingu SAir Group (kam patřil i krachující Swissair) byl vyveden regionální dopravce Crossair, na kterého se podařilo v mezích národní i evropské legislativy (kterou musí Švýcarsko - ačkoli jinak nečlen Evropské unie - v oblasti civilního letectví coby signatář dohody o společném evropském vzdušném prostoru - ECAA - v zájmu udržení přístupu na evropkský trh letecké dopravy respektovat) převést podstatnou část flotily a především provozu včetně cenných obchodních práv a letištních slotů. Tento proces byl završen k 1. dubnu 2002, kdy byl zároveň původní Crossair přejmenován na Swiss International Airlines (což spolu s ponecháním helvétského kříže jako základního prvku brandu nové společnosti samozřejmě do značné míry evokuje návaznost na jejího slavného předchůdce - takže se dodnes setkáváme s lidovým označením "Swissair" i pro dnešní společnost Swiss). Ze společnosti Crossair nový Swiss "zdědil" sídlo v Basileji, ačkoli hlavní základnu má stejně jako někdejší Swissair na letišti Kloten v Curychu.
Počáteční roky existence Swiss byly provázeny tápáním v oblasti optimálního obchodního modelu nového dopravce, stejně jako hledáním "zdravého" poměru mezi sítí dálkových linek a kratších evropských tratí. Zlom nastal až v roce 2005, kdy se stal Swiss součástí holdingu Lufthansa Group po boku německé Lufthansy a dlaším přirozeným krokem tak byl vstup do Star Alliance v následujícím roce (přičemž pikantní je, že v téže alianci jsou kromě Swiss i Austrian Airlines a belgický Brussels Airlines a polský LOT, tedy všichni evropští členové někdejší aliance Qualiflyer nebo jejich nástupci). Alianční synergie spolu s jasnou vizí Lufthansa Group ohledně role svých dceřiných společností přinesly v případě Swiss své ovoce nejen v obratu k ziskovosti, ale i v rozvoji flotily a sítě linek - takže dnešní Swiss je co do velikosti flotily (kolem 80 letadel a objednávkami na dalších nejméně 20) i sítě linek (více než stovka destinací ve zhruba 50 zamích světa) již plně srovnatelný se svým slavným předchůdcem.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »