4.4.2019
Nad Evropou s Flying Revue 3. Bez kvalitní přípravy letadla před letem se jistě žádný pilot neobejde, při letech na delší vzdálenosti do zahraničí tím spíše. Co všechno je třeba připravit, udělat, zajistit?
Při přípravě vašeho letu do zahraničí je potřeba brát v úvahu výkonové parametry letadla, se kterým poletíte. Dolet, dostup, rychlost, potřebná délka dráhy pro přistání i vzlet, druh potřebného paliva – to vše ovlivní trasu a výšku vašeho letu i výběr letišť. V úvahu je potřeba vzít také to, zda letíte letadlem registrovaným podle ICAO nebo jako ULL. Pro ULL letadla vyžaduje řada zemí speciální povolení. Pozornost musíte věnovat i provozní dokumentaci letadla, jeho stavu, vybavení, údržbě a dalším aspektům. V následujícím textu najdete základní principy, které byste měli v rámci příprav na vaši cestu vzít v úvahu.
To, že letadlo, se kterým se chystáte letět na delší zahraniční cestu, by mělo být v perfektním stavu nemá smysl zdůrazňovat, a tak si udělejte důkladnou prohlídku několik dní před letem, abyste byli schopni případné problémy vyřešit. Je také potřeba zkalkulovat počet plánovaných letových hodin na dané cestě a prověřit si, že nepřekročíte povolený nálet do příští předepsané prohlídky.
I když se mezi prohlídky dobře vejdete, není špatné, zvláště pokud poletíte nad nehostinným terénem, ještě udělat vlastní důkladnější prohlídku včetně odkalení. Myslím, že jedna taková prohlídka před odletem nad studené moře mě uchránila před zásadním problémem – pootočená spona na hadici chladiče deformovala lamely chladiče. Byla tedy jen otázka času, kdy je naruší a kapalina během letu rychle unikne. Jakýkoliv problém najdete, tak jej okamžitě řešte, nenechávejte to až na „po návratu“. Pro zodpovědnější piloty se dá ještě doporučit prověření servisních možností jejich letadla na plánované trati jejich letu.
Při letech do zahraničí musíte k letadlu mít samozřejmě předepsané dokumenty. Většina států respektuje doporučení ICAO. Některé si ale mohou ještě přidat něco navíc. Je proto dobré si před odletem ještě v AIPu příslušné země prověřit, jaké dokumenty tam k letadlu musíte mít. V některých zemích jsou kontroly vašich dokumentů velmi vzácné, ale někde jsou rutinní. Tak je tomu podle mých zkušeností v Evropě například ve Španělsku nebo Portugalsku, občasné kontroly provádí ve Francii nebo Chorvatsku.
Na Evropou s Flying Revue. Seriál o tom, jak se v které evropské zemi létá. Létejte s námi!
Právě o létání v těchto zemích pojednává seriál Po Evropě s Flying Revue.
Právě v Chorvatsku na letišti Zadar mě před odletem přišla zkontrolovat dvojice pracovníků z chorvatského ÚCL. Když jsem je zahlédl, jak na mne čekají u letadla, prožil jsem si svou vteřinu prozření - moje papíry zůstaly ležet v Příbrami na stolku v letištní lobby. Kontroloři ke mně byli slušní a tak nakonec akceptovali kopie dokumentů, které mi kolega z Příbrami nafaxoval. Byla to ale krušná hodinka a hodně jsem se styděl…
Myslete tedy na to, že k letadlu s sebou musíte mít nejméně tyto dokumenty:
V některých zemích (např. Španělsko, Portugalsko) od vás mohou letištní úředníci chtít také kopie letadlových dokumentů. Pro takové případy je dobré mít kopie již připravené a jen je na vyžádání předat. Ušetříte tak někdy hodně času.
Letadlo by na delší trasy mělo být určitě vybavené GPS pokud možno se 3D zobrazením terénu nebo alespoň se zvýrazněním dosažení minimální výšky nad terénem. To jsou funkcionality, které se vám mohou hodit ve zhoršeném počasí nad horami. Určitě bych také neletěl bez odpovídače a umělého horizontu – odpovídač potřebujete pro průlety řízenými prostory a může vám posloužit i v případě, kdy potřebujete pomoc (zejména vektorování) od řídícího. Umělý horizont vám pomůže v případě, že se dostanete do špatného počasí.
S pečlivě připraveným letadlem pak můžete naplno vychutnat krásy evropského létání. V tomto videu uvidíte ostrovy Středomoří.
Palubní GPS může z řady důvodů zkolabovat a její databáze obvykle není tak dobře vybavená, jako ty u moderních navigačních aplikací. Rozhodně tedy doporučuji si pořídit některou z dostupných aplikací. Je těžké říci, která je nejlepší – závisí to jednak na osobních preferencích a jednak je každá v něčem silnější a v něčem slabší. Osobně mám ve svém iPADu plánovací/navigační aplikace Jeppesen Mobile FliteDeck VFR a Sky Demon. U té první se mi líbí skvělá možnost detailního zoomování jednotlivých letišť a u té druhé výborná dostupnost NOTAMů, informačních databází, spolehlivá možnost podávání FPL i vestavěné upozorňování na případné problémy s plánovanou trasou. Detailnější zhodnocení obou aplikací jsme publikovali v časopise Flying Revue č. 4/2015 (Jeppesen Mobile FliteDeck VFR) a 4/2016 (Sky Demon).
GPS se 3D zobrazením vám pomůže se orientovat v horách i při zhoršené viditelnosti.
Různých náhradních dílů si s sebou můžete vzít docela hodně, jen musíte vyřešit dvě otázky – kam to všechno dát i jak případnou opravu provést. Nelze dobře předpokládat, jaký díl budete potřebovat. Sám tedy s sebou vozím jen základní nářadí, startovací kabel, svíčku, zubařské zrcátko na prohlídky složitě přístupných míst, dostatek motorového oleje. Pro cesty do prašného prostředí pak je vhodné mít také náhradní filtr vzduchu. Pokud se vám cestou přihodí něco, na co připravení nejste, tak je dobré vědět, jak to případně řešit – komu zavolat, kde díl objednat atd. Takovouto podporu jsem potřeboval například když jsem na letišti Korfu přišel o pitotku, která se vylomila o železnou konstrukci schovanou v trávě.
Profesionální paliváři vám natankují jen palivo, které je vyznačené u hrdla nádrže.
Plánování letu provádějte také s ohledem na dostupnost paliva. Zdaleka ne všechna letiště mají palivo vhodné pro váš stroj. Někde mají jen Jet A1, někde Avgas a na některých dostanete i BA 95 nebo 98. Je ale důležité si vždy ověřit, zda benzín, který potřebujete, je na daném letišti opravdu k dispozici.
Důležité je myslet i na to, jak za palivo zaplatíte. Někde můžete platit jen v hotovosti, jinde jen kreditní kartou a někde máte volbu. Na pár letištích ve Francii můžete platit jen kartou Total, kterou ale není jednoduché získat… Takže rozhodně mějte dostatek hotovosti i kartu.
A pozor - někde vám nenatankují jiný typ paliva než jaký máte vyznačený u hrdla palivové nádrže. Pokud můžete létat například na Avgas i BA 95, tak je potřeba mít vyznačené oba.
Jak pro nouzové situace, tak pro běžný provoz je dobré s sebou k palubnímu rádiu mít ruční VHF vysílačku. Umožní vám například komunikovat s věží řízeného letiště ještě před tím, než nahodíte motor a nemusíte si vybíjet baterii v letadle. Při nehodě se vám pak může hodit pro přivolání pomoci. Pokud poletíte nad nehostinným terénem, je potřeba si nejen zajistit povinné vybavení (plovací vesty, případně člun pro lety nad mořem), ale také se zamyslet nad tím, jak byste jej případně používali. Není to tak jednoduché, jak se může zdát. Podle charakteru vaší trasy je dobré také zvážit potřebu satelitního telefonu pro případné nouzové situace. Pronajmout si jej na dobu vaší cesty není nijak drahá záležitost.
Záchrannou vestu byste při letu nad mořem měli mít určitě.
Při delším letu přes vodu je potřeba mít záchranný člun.
Při dlouhých letech nad nehostinným terénem (moře, hory, lesy, pouště) mám raději i satelitní telefon.
Myslete na to, že bude potřeba letadlo na noc připoutat. Na málokterém letišti najdete poutací lana, a tak si určitě vezměte svoje vlastní. Pro některá travnatá letiště je dobré s sebou mít i háky, které se zašroubují do země a k nim se letadlo připoutá. Ani „špalky“ zdaleka všude nenajdete, a tak si vozte svoje vlastní. Od věci není mít i pracovní rukavice, abyste bez zbytečného zašpinění a poškrábání mohli přemísťovat kotvící pneumatiky nebo betonová závaží k připoutání vašeho stroje, která vám na mnoha letištních nabídnou jako alternativu k ocelovým okům v přistávací ploše. Je vhodné mít taky prostředky na mytí oken a v zimě i škrabku na odstraňování námrazy. Rostoucí množství letišť dnes již také vyžaduje nošení reflexních vest. Určitě si je proto vezměte s sebou jako pro sebe, tak pro každého vašeho cestujícího.
Odpovědi na otázky, jak připravit letadlo, co si vzít na cest s sebou, jak se vybavit proti krizovým situacím i jak plánovat váš let si postupně budete zpřesňovat sami. Záleží na vaší osobní mentalitě, trase, zkušenostech atd. Cílem tohoto článku je naznačit hlavní oblasti, kterým je potřeba věnovat pozornost. Také jsem se chtěl podělit o některé své osobní zkušenosti, abyste případně nemuseli opakovat všechny chyby, které jsem již udělal já.
Máte nápad, připomínku? !
Jiří Pruša a tým FR
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »