10.10.2019
Nad Evropou s Flying Revue 11. Náš průvodce létání po Evropě se dnes zastaví v Maďarsku, v zemi v Česku sice známé, ale přece jen tak trochu Popelce, kam neproudí davy, a to jak běžných turistů, tak sportovních pilotů.
Maďarsko má ale letcům, kteří se rozhodnou tuto zemi navštívit, rozhodně co nabídnout. Nejen řadu vizuálně přitažlivých míst, mezi které můžeme jistě zařadit povodí Dunaje, jezero Balaton, maďarskou Pustu (Hortobáď) nebo vinařskou oblast Tokaj, ale i celou řadu zajímavých a přívětivých letišť, na která se rozhodně vyplatí zalétnout.
Přes to všechno není Maďarsko našimi piloty příliš vyhledáváno, možná i proto, že ještě donedávna pro UL letadla vyžadovalo povolení a na rozdíl od třeba Německa či Polska jsme tam nelze letět a hranice překročit bez letového plánu. A pak zde samozřejmě zůstává otázka jazyková...
Vstup: | Maďarsko je součástí Schengenského prostoru. V rámci tohoto prostoru je možné přiletět/odletět na/z kteréhokoliv maďarského letiště. |
FPL: | FPL je povinný při mezinárodních letech a letech zahrnujících řízené prostory. Telefonicky lze FPL v Maďarsku podat na číslech: +361 296 9143 – vnitrostátní lety, +361 296 6844 – mezinárodní lety |
ULL: | Maďarsko speciální povolení povolení pro lety zahraničních ULL nevyžaduje. |
Více: | Další informace k létání v Maďarsku a užitečné zdroje najdete v sekci Pro piloty, v části Plánování letu Evropa/Maďarsko |
Jakmile však už jste na maďarském území, není podle maďarského AIPu potřeba při letu mimo řízené oblasti podávat VFR FPL. Nicméně pokud ho podáte, nejen že trochu pomůžete pracovníkům FIC, ale zároveň oni mohou v případě potřeby pomoci vám. Bez aktivního letového plánu se v případě nouze také nedočkáte SAR. Při letech přes hranice, tedy pokud do maďarského vzdušného prostoru vstupujete nebo ho opouštíte, je naopak VFR FPL vyžadován striktně, stejně tak jako pro všechny lety NVFR, tedy VFR lety mezi západem a východem slunce.
Podání letového plánu je přitom velmi jednoduchá a rychlá záležitost, kterou je možné vyřídit telefonicky na následujících telefonních číslech (+361 296 9143 – vnitrostátní lety, +361 296 6844 – mezinárodní lety). Podání FPL je samozřejmě možné i všemi ostatními běžnými způsoby.
Díky tomu, že Maďarsko je součástí Evropské unie, jsou jeho předpisy pro pohyby v jeho vzdušném prostoru obdobné tomu, co známe z ostatních unijních států. Je však třeba počítat s tím, že i zde existují rozdíly, a to jak v předpisech, tak i v postupech a zvyklostech.
Pokud jsme ještě v Maďarsku nelétali, je třeba si samozřejmě opatřit především aktuální mapy. Kromě map v aplikacích je možné si je objednat například i na mapovém serveru www.map.hu, nebo na serveru www.pilotshop.hu. Velmi užitečná je publikace VFR Manual Hungary, pro piloty UL letadel je pak možné ještě doporučit publikaci UL Pilot Guide Hungary, která obsahuje sice neoficiální, ale potřebné informace, pokud chcete do Maďarska a po Maďarsku létat ultralehkým letadlem. Najdete zde kontaktní adresy, seznam maďarských klubů ultralehkého létání, ale třeba i základní anglicko-maďarský slovníček.
» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication.
Pro piloty a majitele UL letadel je navíc důležité, že maďarský letecký úřad nahlíží na všechna letadla včetně těch ultralehkých naprosto stejně, tedy včetně aplikace předpisů a návazných povinností. Příjemnou změnou je, že piloti UL se zahraniční registrací už si nemusí před letem do Maďarska vybavit povolení maďarského leteckého úřadu.
Jestliže letíme do Maďarska přes Slovensko, můžeme se cestou zastavit v Piešťanech, které jsou dobrým počátečním bodem pro trasu Nitra, Nové Zámky a vstupní bod do Maďarska ALAMU na Dunaji východně od Komárna. Možnosti jsou však samozřejmě i další. Zajímavých destinací najdeme v Maďarsku celou řadu. A navíc se můžeme téměř jistě spolehnout i na to, že přivítání na letištích bude velmi vřelé.
» Užitečná vám může být i on-line aplikace Trexee pro monitoring vašeho letadla za letu i v hangáru či na stojánce a také pro automatické přivolání pomoci v nouzové situaci.
Pokud chcete navštívit hlavní město Budapešť, nabízejí se v zásadě tři možnosti. Mezinárodní letiště Ference Liszta (LHBP - vzhledem k výši poplatků se mu však doporučuji vyhnout), dále letiště Budaörs (LHBS) a konečně bývalé vojenské letiště Tököl (LHTL) s luxusní asfaltovou dráhou, nacházející se asi 20 km jižně od centra Budapešti, což byla i moje volba. Podle některých kolegů je však stejně dobrým řešením i přistání na letišti Budaörs, kde jsou rovněž mírné poplatky a do středu města je možné se dopravit taxislužbou za cenu nějakých 3500 forintů (12 EUR).
Na Evropou s Flying Revue. Seriál o tom, jak se v které evropské zemi létá. Létejte s námi! » Všechny díly seriálu Nad Evropou s Flying Revue si můžete přečíst zde.
Z oblasti Schengenu je možné letět na kterékoliv letiště v Maďarsku přímo. Maďarsko nabízí celou řadu zajímavých destinací a letišť všeho druhu. Navíc příjemné je, že na řadě z nich se nevybírají přistávací poplatky.
Najdeme zde menší letiště, na první pohled jakoby zapomenutá v lesích, lučinách nebo vinicích, jako je například Sárospatak na řece Bodrog jen kousek od slovenských hranic (a košické TMA). Stejně tak jsou zde však i dnes již armádou opuštěná bývalá vojenská letiště s kilometrovými VPD, například Taszár (LHTA) nebo Szentkirályszabadja (LHSA) na severním pobřeží Balatonu u Veszprému.
Dobrodružné povahy a majitelé letadel typu Savage a podobných pak jistě s chutí navštíví třeba letiště Gyöngyös/Pipishegy, které je se svou nadmořskou výškou závratných 350 metrů nejvýše položeným letištěm Maďarska.
Právě o létání v těchto zemích pojednává seriál Po Evropě s Flying Revue.
Jistým protikladem jsou pak luxusně vybavená a na náročnou klientelu připravená letiště, jako například Jakabszállás (www.aerohotel.hu), kde na unaveného leteckého poutníka a jeho posádku čeká luxusní hotel s plaveckým bazénem a výbornou restaurací.
A to ještě nejsme na konci škály, neboť tam lze nalézt třeba luxusní soukromé letiště Hertelendy Kastély s pětihvězdičkovým hotelem zámeckého typu, kde se často konají slety různých klubů majitelů letadel.
Kdo nebude chtít vynechat vyhlášený západomaďarský lázeňský region, tomu lze doporučit například relativně nové letiště Tokorcs (LHT). Na letišti se nevybírají žádné poplatky a nedaleko najdeme vynikající a nijak drahou restauraci.
V blízkém okolí letiště a malé stejnojmenné vesničky nalezneme hned několik vyhlášených lázeňských míst: Cell-dömölk (4 km), Mesteri (5 km), Sárvár (15 km), Borgáta (22 km), Pápa (30 km) a Bük (41 km).
Kdo chce navštívit skutečně příjemné místo na Balatonu, tomu je možné jen doporučit malé letiště Balatonkeresztúr na jihozápadním konci jezera (mapa). Idylické letiště, vzdálené jen deset minut chůze od pláží Balatonu, je vybaveno možností hangárování i vlastním místem na kempování. Tomu všemu vládne provozovatel Jozsef Minorits se svou dcerou Ritou.
Další možností na Balatonu je návštěva letiště Sármellék (LHSM), někdy uváděného také jako Hevíz-Balaton Airport (mapa). Na pláže Balatonu se odsud dostanete nejrychleji s pomocí taxislužby, a to za nějakých 20 EUR. Poplatky jsou mírné, letiště se navíc hodí dobře i pro výcvik (VFR/IFR – ILS/NDB approach).
Text: Roman Peták
Foto: R. Peták, J. Balász, J. Pruša
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »