6.12.2019
Nad Evropou s Flying Revue 16. Rakousko je pro létání velice atraktivní, především kvůli relativně blízkým Alpám. Jak do Rakouska letět, co je třeba splňovat a jak je to v případě ULL, se dozvíte v dalším pokračování našeho seriálu o létání nad Evropou.
Letět do Rakouska, to představuje pro mnohé české i slovenské piloty první zahraniční cestu. Kromě možnosti si naostro vyzkoušet komunikaci v angličtině nabízí Rakousko také řadu dalších příležitostí pro získání nových zkušeností. Patří mezi ně relativně velmi levné přistání na dopravních letištích, jako jsou Linz, Graz, Klagenfurt nebo Innsbruck. Asi nejhezčí v Rakousku je podle mého názoru létání nad Alpami. Rakousko je také logickou tranzitní zemí pro lety do Itálie, Slovinska i Chorvatska, a tak je potřeba se zde co nejlépe orientovat.
Letět do Rakouska můžeme prakticky kdykoliv, kdy to umožní počasí. V případě, že byste přelétávali Alpy, je potřeba věnovat předpovědi počasí ještě větší pozornost než jindy – musíte totiž počítat s tím, že se dostanete do výšky až 12 500 stop, kde teplota může pod bod mrazu klesnout prakticky po celý rok. V kombinaci s oblačností je tak nebezpečí námrazy nebo zamrzlé pitotky poměrně časté a nad vysokými horami není možné se mu vyhnout klesáním.
Let Příbram - Zell am See. Video: Flying Revue
Možné řešení v případě oblačnosti je let TOC (Top Of Clouds) nad mraky, který je v Rakousku povolen a podle mého názoru bezpečnější než let nízko nad horami nebo údolími. K letu TOC však musíme mít dobrou předpověď i aktuální informaci o počasí na plánované trati, a především v naší cílové destinaci. Směrem na jih to většinou problém není, protože počasí nad severní Itálií je obvykle velmi odlišné (lepší) od toho nad Alpami. Směrem na sever to ale může být větší problém. Pro let TOC je zároveň vhodné mít i záložní umělý horizont a autopilota, pokud byste se přeci jen dostali do IMC počasí.
» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication.
» Všechny díly seriálu Nad Evropou s Flying Revue si můžete přečíst zde.
» Užitečná vám může být i on-line aplikace Trexee pro monitoring vašeho letadla za letu i na stojánce či pro automatické přivolání pomoci v nouzové situaci.
Létání do Rakouska vyžaduje mít v letadle sekundární odpovídač a ELT (nikoliv pouze PLB – osobní lokátor). Před dvěma lety padla povinnost pro ULL žádat o Special Flight Permit (SFP) a pilot už nemusí být držitelem licence PPL.
V případě létání nad Alpami je dobré myslet na to, jak řešit případné nouzové přistání nebo nouzové přistání na padáku v horských údolích. Může se totiž stát, že záchrana přijde až po delší době, a vydržet přes noc v mrazu není lehké, zvláště při případném zranění.
Osobně tedy mám při letech přes hory v letadle vždy spacák, něco teplejšího na sebe a konzervu nouzového jídla. Taky je dobré myslet na další nouzové prostředky, jako je kladívko nebo sekyrka na otevření zkřížené kabiny, zápalky na rozdělání ohně, baterka, záložní vysílačka atd.
Při letu z ČR nebo SR do/z Rakouska je třeba podávat letový plán, a to s minimálním předstihem 30 minut. Rakousko je v Schengenu, takže není třeba pasové ani celní odbavení. Letět můžete tedy přímo z jakéhokoliv letiště v Schengenském prostoru.
Většina území Rakouska je pokrytá službou Vídeň info vysílající na frekvenci 124.4 MHz. Po přechodu hranice a navázání komunikace s Vídeň info počítejte s tím, že vám bude přidělen váš vlastní squawk kód. Dispečeři jsou obvykle velmi kooperativní, a pokud lze, poskytují i informace o případném konfliktním provozu.
Vstupní bod do Rakouska ze strany ČR/SR záleží na umístění letiště na naší straně. Nejvhodnější je do letového plánu dávat IFR hraniční body (DEGAB, ADLET, VENEN, GIMBO, DITIS, LANUX, LOKVU, MIKOV, LEDVA, REKLU, TOVKA, MAREG atd.), případně radiomaják FRE – Freistadt při letu na nebo za letiště Linz. Pokud pak v rámci Rakouska letíte z řízeného nebo na řízené letiště, je třeba podávat letový plán stejně jako při přechodu hranice.
Při letu do Itálie nebo přes Itálii dále používám pro Rakousko obvykle výstupní bod VEKEN, ze kterého je jednoduchá cesta dále jak do Benátek, tak také na letiště Ronchi-Trieste i slovinský Portorož.
Výběr letišť záleží samozřejmě na tom, jaký je účel a cíl cesty. Pokud se jedná jen o cvičný let, tak je velmi vhodné letiště Linz, kde se pilot setká s problematikou vstupu do TMA/CTR i profesionální komunikací v angličtině nejen na službě info, ale i při přistání na tomto dopravním letišti. Poplatky jsou zde velmi rozumné (cca 20–40 EUR podle MTOW). Linz volím někdy také jako vstupní/výstupní bod prolety mimo Schengen (Chorvatsko atd.), protože je zde stálá pasová i celní služba a není třeba nic objednávat.
Pro vyhlídkové lety nad Alpami je asi nejlepší využít letiště Zell am See (LOWZ). Při letu na toto letiště není potřeba vyžadovat předchozí souhlas (PPR) a je zde k dispozici jak AVGAS, tak také benzín 95 za cenu přibližně stejnou jako u běžné pumpy. Přistávací poplatky se pohybují pod 20 EUR za přistání.
Právě o létání v těchto zemích pojednává seriál Po Evropě s Flying Revue.
Při přiblížení je však potřeba dodržovat poměrně striktní postupy. Ty jsou dostupné na oficiálních stránkách LOWZ, nebo jsou součástí většiny navigačních softwarů. V blízkosti LOWZ je velmi fotogenický masiv Grossglockner. V Rakousku však platí přísný zákaz létání nad národní parky, a tak velmi silně doporučuji koupit si rakouskou VFR mapu (prodávají ji i na letišti LOWZ), kde jsou jejich hranice přesně vyznačeny. Právě kolem Grossglockneru takový park leží.
Zajímavá jsou samozřejmě také další větší letiště – zejména Innsbruck, Graz nebo Klagenfurt i Salzburg. Při letu s ULL na tato letiště je však třeba prověřit, zda tam mohou ULL přistávat. Před letem na každé z těchto letišť je také potřeba prostudovat přibližovací postupy a navigační body, protože je budete v komunikaci s přibližovací službou určitě používat. Některá z těchto letišť – např. Innsbruck a Salzburg – vyžadují z kapacitních důvodů předchozí souhlas v případě parkování přes víkend.
Na Evropou s Flying Revue. Seriál o tom, jak se v které evropské zemi létá. Létejte s námi!
Zajímavé je také letiště LOAV – Vöslau, které leží kousek od konečné stanice vídeňské příměstské tramvaje v Badenu. Jedná se o letiště s betonovou vzletovou a přistávací dráhou 13/31, benzínem, velmi příjemným zacházením i možností nedalekého ubytování. Pro VFR cesty do Vídně je LOAV ideální.
Pokud se k němu přibližujete ze západu (pro lety z ČR to tak je obvyklé), je třeba ale věnovat pozornost včasnému začátku klesání, které je kvůli vysokým kopcům asi 10 km západně od letiště poměrně strmé. Pokud se opozdíte, může to vést k nutnosti přistávací manévr opakovat.
V Rakousku je mimo velká letiště také poměrně dost letišť menších, z nichž některá leží v krásných alpských údolích. Pokud se rozhodnete na některé z nich letět, určitě si napřed telefonicky nebo e-mailem prověřte, zda tam budete vítáni. Někdy jsou tato letiště zavřená pro veřejný provoz například z důvodu plachtařských soustředění nebo závodů, či z důvodů jiných. Někdy je k tomu vydán NOTAM, ale někdy také ne.
Text a foto: Jiří Pruša
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »