7.11.2019
Nad Evropou s Flying Revue 14. Ve čtrnáctém pokračování létání nad Evropou míříme do Polska. Tato země je sice rovinatá, a tak nenabízí pohledy na horstva, na druhou stranu, může nabídnout unikátní oblast Mazurských jezer a na rozdíl třeba od hornatého Česka má moře.
Česko vypadá při pohledu z kabiny letadla nádherně. Hory, nížiny, jezera a zámky… Polsko je ale ze vzduchu také krásné, i když z větší části rovinatá krajina má jiný ráz a hory lemují pouze hranici s Českou republikou a Slovenskem.
Stejně tak jako v případě Německa a Slovenska je možné do Polska letět i bez letového plánu. Pro piloty ze severovýchodních regionů České republiky je tedy Polsko stejně oblíbenou destinací, jako Německo pro piloty ze západních a jižních Čech.
Stačí tedy jen sednout do letadla a vydat se na cestu. Obzvláště ze slezských letišť, kde v cestě nestojí hory, není důvod nevyrazit si do Polska třeba na odpolední kávu. Dobrou zprávou pro piloty ULL pak je, že není vyžadováno speciální povolení pro lety s ultralehkými letadly.
» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication.
Díky tomu, že Polsko je součástí Evropské unie, jsou jeho předpisy pro pohyby v jeho vzdušném prostoru obdobné tomu, co známe z ostatních států unie. Je však třeba počítat s tím, že existují rozdíly, a to jak v předpisech, tak i v postupech a zvyklostech. Pro začátek je samozřejmě potřeba opatřit si aktuální mapy. Ty je možné si objednat i s dodávkou v Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, nebo na neoficiálním, ale velmi užitečném serveru polského všeobecného letectví www.dlapilota.pl.
Právě o létání v těchto zemích pojednává seriál Po Evropě s Flying Revue.
Kromě mezinárodních letišť má Polsko samozřejmě i síť menších letišť aeroklubových. Letiště lze používat jen v rámci jejich provozní doby a pokud letíme s těžším letadlem, pak je vhodné si v AIPu ověřit, zda hmotnostně nepřesahujeme maximální povolenou hmotnost pro dráhy daného letiště. Ultralightů se taková omezení samozřejmě netýkají. Jejich piloti mají navíc tu velkou výhodu, že Polsko má hustou síť malých soukromých letišť určených především právě pro ULL.
Tato letiště jsou v Polsku velmi populární a existuje řada internetových stránek, kde najdeme jejich mapky, další potřebné údaje a především telefonické kontakty na jejich majitele. Uvedena jsou zpravidla pod polským názvem „nasze trawniki“. Většina majitelů těchto ploch jsou letečtí nadšenci, a tak se zpravidla setkáte s velmi vřelým přivítáním. Je však třeba si uvědomit, že na těchto malých letištích probíhá komunikace v zásadě pouze v polštině, používaná frekvence je zpravidla 123,450 Mhz. Délka vzletových a přistávacích drah na těchto letištích se pohybuje kolem 300 metrů. I vzhledem k této síti letišť je Polsko pro piloty ultralehkých letadel vskutku zemí zaslíbenou.
Na Evropou s Flying Revue. Seriál o tom, jak se v které evropské zemi létá. Létejte s námi! » Všechny díly seriálu Nad Evropou s Flying Revue si můžete přečíst zde.
Jako i ve všech ostatních zemích, rovněž zde zásadně doporučujeme, abyste bez ohledu na to, zda máte nebo nemáte podaný FPL, vždy komunikovali s řízením letového provozu. V Polsku je pak všeobecně zažitým zvykem, že všichni piloti se po vzletu ve vzduchu hlásí informační službě FIS - komunikace probíhá standardně, poskytované služby jsou profesionální, řízení letového provozu zpravidla dobře spolupracuje, informuje o aktivovaných prostorech, pomůže vyhledat optimální trasu k průletu/obletění řízených prostorů velkých letišť, atd. Polští piloti také komunikují velmi živě během letu mezi sebou. Vzájemnou informovaností tak přispívají k bezpečnosti letu. Oceníte to především o víkendech za příznivého počasí, kdy může být letecký provoz obzvláště kolem letišť velmi hustý. Je proto třeba postupovat s opatrností a pečlivě plánovat trasu.
Prostor třídy G je v Polsku výškově variabilní, je proto třeba dobrá příprava letu a pečlivé sledování polohy v prostoru. Výška se udává ve stopách (ft), tlak nad hladinou moře (QNH) v hPa. Zajímavou skutečností pro české piloty pak je to, že pokud máte ultralehké letadlo vybavené pro noční lety a příslušnou kvalifikaci, můžete na něm v Polsku v noci skutečně létat.
» Užitečná vám může být i on-line aplikace Trexee pro monitoring vašeho letadla za letu i v hangáru či na stojánce a také pro automatické přivolání pomoci v nouzové situaci.
Podle polského AIPu není při letu mimo řízené oblasti nutné podávat VFR FPL. Letový plán je třeba, pokud letíte do CTR (řízená oblast), popřípadě skrz CTR prolétáte. Pak je nutno ho podat minimálně hodinu před startem. Pokud to není vysloveně třeba, doporučujeme zvláště pilotům ultralightů do CTR nevstupovat a na mezinárodních letištích nepřistávat. V současné době je v Polsku dostatečně hustá síť aeroklubových a soukromých letišť, přes které můžete svůj let naplánovat a kde je vše jednodušší a příjemnější. V zásadě je v případě potřeby možné přistát i na vojenských letištích, je však třeba mít předchozí souhlas. Ten bychom ostatně měli mít i v případě přistání na soukromých plochách.
Pokud jde o přistávací poplatky, vybírají je i některá aeroklubová letiště (výše se pohybuje mezi 30 až 50 zł), na malých letištích se v podstatě nevybírají nikde. Naopak velmi podstatně pak mohou vaši peněženku zatížit na řízených letištích.
Pokud jde o palivo, je samozřejmé, že při plánování letu musíme myslet na to, kde je jaké palivo dostupné. Na mezinárodních a městských letištích je Avgas vždy dostupný, ale bývá zpravidla dražší. Méně často je na nich naopak k mání automobilový benzin, používaný zpravidla pro motory ultralightů. Nedostatek tohoto paliva na letištích je způsoben přísnými předpisy, které souvisejí s prodejem paliv v Polsku. Řada pilotů ultralehkých letadel řeší tento problém tak, že si objedná na určený čas příjezd taxi na letiště, jehož řidič potřebné množství paliva přiveze v kanystrech. Tato pro nás poměrně nezvyklá metoda v Polsku funguje a zpravidla není neúnosně drahá.
Vhodných cílů pro letecké výlety je v Polsku mnoho. Pokud se jedná o krátký výlet, nabízí se třeba letiště Rybnik, Gliwice, Katowice – Muchowiec, Bielsko-Biala nebo Žar. Můžeme vyrazit dále na východ a obdivovat zámek v Ogrodzieniecu a v Čenstochové přistát na příjemném letišti Rudniki.
V případě delších výletů bychom určitě neměli opomenout oblast Mazurských jezer. Směle doporučit je možné letiště Wilamowo-Kętrzyn, patřící leteckému nadšenci Staszkovi Tołwińskému. Stejně tak letiště Giżycko, kde vás přijmou stejně srdečně a za malý poplatek nabídnou možnost hangárování letadla po dobu vašeho pobytu. Pak máte možnost si vypůjčit motorovou jachtu nebo plachetnici a obdivovat tento krásný kout Polska z hladiny jezer.
Při letech v tomto směru doporučujeme vyhnout se varšavskému řízenému prostoru, kde vládne ve vzduchu velký provoz. Pokud chcete nebo potřebujete navštívit Varšavu, můžeme doporučit přistání na letištích Konstancin-Jeziorna nebo Babice.
A konečně je tady Baltské moře. Je krásné a rozhodně stojí za návštěvu. V pomoří se nachází velké množství soukromých letišť, které často nabízejí rovněž možnost přenocování nebo i delších pobytů.
Na cestě na sever k pobřeží Baltu je pak nedaleko města Ostrzeszow vyhlášené malé soukromé letiště Majory, které patří panu Krzysztofu Wierzbińskému, vynikajícímu leteckému mechanikovi, jehož firma se specializuje na údržbu a opravy ultralehkých letadel. Pokud budete pořebovat, jistě něj najdete pomocnou ruku. To vše je ale jen velmi malá část míst, která je možné v Polsku letecky navštívit.
Naše zkušenosti s létáním do Polska jsou velmi dobré. Poskytované služby jsou profesionální, řízení letového provozu zpravidla výborně spolupracuje. Informuje o aktivovaných prostorech, pomůže vyhledat optimální trasu k průletu/obletění řízených prostorů velkých letišť, velmi přesné a kvalitní jsou informace o počasí Většina polských UL pilotů má české průkazy i SLZ registrované v Čechách. I z tohoto důvodu jsou k českým pilotům velmi vstřícní. Poláci také pořádají výlety do pobaltských republik, kde je létání s ULL jednoduché a je možné se těchto letů zúčastnit. To vše společně se zažitým zvykem pilotů komunikovat a vzájemně se informovat dělá z Polska velmi dobrou destinaci i pro ty, kteří s mezinárodními lety VFR teprve začínají.
Text: Janusz Moczulski a Jan Špaček
Foto: J. Moczulski/www.fotopres.pl, J. Pruša
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »