28.3.2020
Nad Evropou s Flying Revue 19. V zemi hor, sýra, čokolády a hodinek je mnohé jinak než u nás.
Jak by ne, když prostor třídy G, který je ve Švýcarsku obvykle do 2000 ft AGL, občas sahá až do nadmořské výšky 16 000 ft. Zatímco u nás možnosti letu VFR nad FL 100 prakticky končí, v Alpách se nám mnohdy ještě ani neotevře výhled na hřebeny. V horských podmínkách je vlastně jednodušší přístrojové létání. Tvůrci traťových a přibližovacích map za vás totiž odstup od terénu vymysleli, na vás je jen přesné dodržení trati. Pro let VFR se však vyplatí být předem dobře připraven.
Do Švýcarska budete pravděpodobně vstupovat od severu z rovinatého Německa. Při příletu od VOR Kempten se před vámi otevře velké zrcadlo vodní plochy Bodamského jezera, za nímž se již tyčí alpské vrcholky. Zatím však není důvod nabírat výšku. Ačkoli je Švýcarsko součástí Schengenského prostoru, platí povinnost prvního vstupu přes celní letiště. V ojedinělých případech lze totiž očekávat celní kontrolu. Jako ideální se proto nabízí letiště Altenrhein (LSZR) na jihozápadním cípu Bodamského jezera.
» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication.
» Všechny díly seriálu Nad Evropou s Flying Revue si můžete přečíst zde.
» Užitečná vám může být i on-line aplikace Trexee pro monitoring vašeho letadla za letu i na stojánce či pro automatické přivolání pomoci v nouzové situaci.
Letiště Altenrhein (LSZR) na jihozápadním břehu Bodamského jezera.
Disponuje pro všechny případy nejen přístrojovým přiblížením, ale především právě trvalou celní službou. Jen na jednu maličkost nejsme z našich poměrů zvyklí. Tak jako mnohá letiště ve Švýcarsku má i Altenrhein polední přestávku.
Od 12:00 do 13:30 je letiště zavřené. Pokud přilétáte právě v této době, budete patrně odkloněni do Friedrichshafenu (EDNY) na severní straně Bodamského jezera, tedy ještě v Německu. Máte však také možnost pokračovat po severní hranici Švýcarska, po trati GAGOR 02 na Schaffhausen, podlétnout TMA Zürich a vstoupit do Švýcarska na letišti Grenchen (LSZG).
Díky tomu, že letíte VFR, si můžete zakroužit u Schaffhausenu nad Rýnskými vodopády, což by se vám při přístrojovém letu nepovedlo. Rovněž Grenchen nabízí případné přístrojové přiblížení. Máte-li příslušně vybavené letadlo, neváhejte si vyžádat simulované přístrojové VOR přiblížení na dráhu 25. Grenchen je totiž letiště, na kterém sídlí Swiss Training Center, tedy výcvikové středisko švýcarských národních aerolinií. Řídící jsou na podobné postupy i na případné chyby žáků ve výcviku zvyklí.Nikoho tím zdržovat nebudete, neboť Grenchen je pouze letištěm všeobecného letectví, žádná pravidelná doprava tam nelétá. Chcete-li si ukrojit větší sousto, můžete pochopitelně vstoupit do Švýcarska i přes velká letiště, jako je Zürich či Geneve. Obě letiště přijímají GA VFR provoz, ovšem podobně jako v Praze si musíte objednat slot.
Letiště Zurich | VFR přílet na letiště Genéve (LSGG). |
Obdobou našeho Řízení letového provozu je švýcarský Skyguide. Na internetových stránkách www.skyguide.ch naleznete zdarma VFR-Guide, příručku, která obsahuje základní letecké informace a postupy pro lety VFR. Většina dalších informací je však již placená, včetně AIP a VFR manuálu, které jsou u nás k dispozici zdarma. Pro jednorázovou cestu je však možné využít na stránkách www.skybriefing.com zkušební čtrnáctidenní přístup zdarma. Získáte tím i přístup k předpovědi GAFOR (General Aviation FORecast), která vám podobně jako v Německu či v Rakousku velmi ulehčí rozhodování, zda očekávané počasí je či není vhodné pro VFR let. Předpověď GAFOR v sobě zahrnuje informaci o výšce oblačnosti v relaci ke vztažné výšce trati (v Německu ke vztažné výšce určité oblasti) a informaci o očekávané dohlednosti.
Ve Švýcarsku jsou podobně jako v Rakousku stanoveny hlavní tratě, pro které se předpověď vydává. Tratě jsou označeny čísly, např. již zmíněná trať GAGOR 02 vede z Altenrheinu do Schaffhausenu v relativně ploché krajině. Naopak, např. trať č. 92 vede ze známého golfového rezortu Bad Ragaz do St. Moritz. Vztažná výška této trati je 7500 ft, což je výška průsmyku Jullierpass. Okolní vrcholky jsou však ve výšce až 11000 ft, takže se může snadno stát, že poletíte údolím uzavřeným nejen ze stran, ale také souvislou vrstvou oblačnosti směrem nahoru. O to důležitější je seznámit se dobře s plánovanou tratí, vlétnutí do slepého údolí, které nekončí průsmykem, by nemuselo dopadnout dobře.Platí-li pro danou trať předpověď Delta, měli by se na trať vydávat jen piloti velmi zdatní ve srovnávací navigaci. Platí-li předpověď Mike, je vyžadována dobrá znalost místních poměrů. V praxi by tedy pro většinu výletníků z Čech měla předpověď Mike znamenat totéž co X, tedy nevydávat se na let. Předpověď se vydává na čtyři časové úseky dne, které se částečně překrývají, zjednodušeně bychom mohli říci, že je vydávána předpověď na dopoledne, poledne, odpoledne a večer.
Odlet z letiště Granchen (LSZR)Tak jako všude je potřeba nahlédnout do NOTAMů
a prostudovat DABS (Daily Airspace Bulletin Switzerland),
který naši piloti znají u nás pod názvem AUP, tedy plán
využití omezených prostorů. Vše najdete na stránkách Skyguide.
Ještě donedávna byly prostory LS-R 13 a LS-R 6 v oblasti
Interlaken hojně využívány armádními rezervisty, kteří, tak jako
většina švýcarské mužské populace, museli až do svých padesáti
let občas o víkendu na vojnu. Přiznám se, že těmto
rezervistům jsem vojenskou službu opravdu záviděl. Umožnit
záložákům zalétat si přes víkend ve stíhačce v rámci
udržení obranyschopnosti země je luxus, který si mohlo dovolit
opravdu jen Švýcarsko. Bohužel, s přezbrojením na F 18
Hornet bylo od této možnosti upuštěno, neboť systémy moderních
stíhaček jsou natolik komplexní, že je nutné se s nimi zabývat
profesionálně.
Na rozdíl od Francie jsou všechny potřebné podklady pro plánování letu k dispozici v angličtině. Také radiokomunikace na menších neřízených letištích probíhá obvykle v angličtině. Bude to asi tím, že Švýcarsko je zemí tří jazyků, němčiny, francouzštiny a italštiny. Snad abychom někoho neurazili, musíme zmínit, že čtvrtým jazykem je rétorománština, ale o té vážně pochybuji, že by mohla mít vlastní leteckou frazeologii.
Pilot, který se vydá do Švýcarska, by měl být obeznámen s úskalími létání ve vysokých horách. Velmi pomůže družba s nějakým místním aeroklubem. Aerokluby pořádají pro své piloty školení létání v horách a nezřídka vydávají i publikace, které pomohou osvojit si základní návyky. Dozvíme se mimo jiné, že hřebeny, stejně jako průsmyky, je vhodné nalétávat pod úhlem 45°, abychom si ponechali více prostoru pro případný návrat nebo stoupavou třistašedesátku. Dozvíme se také, že v údolí se máme vždy držet tak vysoko, abychom byli na VA (Maneuvering Speed) schopni zatáčky o 180°, i to, ve kterou denní dobu můžeme blíž k hřebenu, neboť tam lze očekávat stoupák. Zejména slabě motorizovaným letounům mohou stoupavé proudy v Alpách velmi pomáhat. Naopak velký pozor je potřeba dát si na proudy klesavé a rotory. V alpských podmínkách mohou být tak silné, že i stroj s přebytkem výkonu nebude schopen dalšího stoupání. Znalost všeobecné meteorologické situace nám v určení proudění velmi pomůže. Poměrně snadno zjistíme, zda bude převažovat západní proudění, máme-li očekávat fén či brízu. Každé z těchto proudění má svoji typickou tlakovou situaci, kterou zjistíme ze synoptické mapy Evropy. Každé z těchto proudění nám připraví určitá úskalí při přeletu Alp. Raději než proudění západní, které se vyznačuje přechodem front a rychlými změnami počasí, mám brízu, tedy proudění východní. Vzniká typicky při tlakové výši někde v oblasti Anglie či Beneluxu a tlakové níži na severním pobřeží Středozemního moře.
Na severním okraji Alp se vám může zdát dohlednost poměrně špatná, ale v jednu chvíli se vám Alpy ukáží v celé své kráse. Taková synoptická situace bývá obvykle stabilní a let se dá dobře naplánovat nejen z hlediska volby trati, ale také časově. Aby to však nebylo příliš jednoduché, existují také lokální proudění způsobená reliéfem. O těch švýcarští piloti dobře vědí, a proto je dobré se o nich podrobněji zmínit. Venturiho efekt v hlubokém průsmyku by vás totiž mohl svým náhlým zrychlením proudění, do kterého se zcela jistě přidají turbulence, nepříjemně překvapit. Pamatujte, že někde jsou také pevnostní hranice vašeho letounu.
Fén naopak dobrý není, při takovém proudění je lépe se do Alp nepouštět. Na jižní straně Alp sice způsobuje mohutné stoupavé proudy, ale stejně mohutné jsou i proudy sestupné na severní straně.
Čerpání paliva na letišti Grenchen (LSZG)
Rychlost větru na návětrné straně může být až 100 kt, což by v kombinaci se silnou turbulencí malé letadlo nemuselo vydržet. Typická pro toto počasí je tlaková níže nad Anglií.
Není od věci si zopakovat, že v údolí - a v průsmyku obzvláště - je potřeba držet se vpravo, podobně jako na silnici. I v úzkém průsmyku může totiž někdo letět proti vám. Obzvláště důležité je stanovit si klíčové body pro další postup údolím směrem k průsmyku. Každý následující klíčový bod by měl mít znaky umožňující bezpečné určení polohy, ale také prostor pro zatáčku o 180° k zahájení návratu. Pokud nedokážete bezpečně určit údolí, které pokračuje směrem k průsmyku, je lépe se vrátit. Údolí končící alpskými velikány o výšce 12 000 ft je past. V klíčovém bodě je vhodné mít výšku následujícího klíčového bodu, jedině tak si můžete být jisti, že nad ten další přiletíte ve správné výšce (viz obrázek).
Systém klíčových bodů pro rozhodnutí o pokračování či návratu při stoupání k přeletu průsmyku
Nezapomeňte, že Švýcarsko je plné lanovek, jejichž dráty obvykle nejsou vůbec vidět. Na originální švýcarské mapě ICAO jsou sice mnohé vyznačeny, na mapách DFS nebo Jeppesen nikoliv! Pamatujte na to, že lanovky moderních lyžařských center překonávají nebývalé vzdálenosti bez sloupů a často v neočekávaných výškách. Při letu podél hřebene se pokuste letět nad sloupy lan lanovek, nad nimi už žádná lana nebudou. Posledním doporučením je nepodceňovat nedostatek kyslíku. Euforie není spojená s Matterhornem jako takovým, ale je způsobena tím, že jej patrně oblétáváte ve výšce 14000 až 16000 ft. Zajděte si před letem do Švýcarska do barokomory ÚLZ. Zkuste si v barokomoře v simulované výšce 16000 ft něco zapsat a sami uvidíte, co to s vámi dělá.
Již zmiňovaný Bad Ragaz (LSZE) je jistě místo, kde se vyplatí přistát a zahrát si golf. Zdejší proslulé hřiště založené již v roce 1905 od vás bude vyžadovat určitý minimální handicap, ale snaha po dokonalosti je vidět na každém kroku.
Zámek Chillon na východním břehu Ženevského jezera
Nepatříte-li ke hráčům golfu, pak zkuste třeba Gruyéres (LSGT). Místo, které dalo název slavnému sýru, středověké městečko na malém kopečku, v jehož hospodách se můžete oddávat páchnoucí kulinářské rozkoši – sýrovým fondue. Nikde jinde nechutná fondue lépe než v Gruyére. Jen mějte na zřeteli, že při silném fénu byste nemuseli z 800 m dlouhé travnaté dráhy 17 vůbec odletět. Ostatně k sýrovému fondue patří švýcarské bílé víno, nejlépe Féchy či Epesses, víno rostoucí na nedalekých svazích Ženevského jezera. Objednejte si zde hotel a nikam nepospíchejte. Zkuste si připomenout život zachraňující formulku: „Nikdy nikam nemusíš!“
Rheinfall | Katedrála v Lausanne |
Text: Pavel Valenta
Foto: P. Valenta, J. Pruša, SL archive
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »