Poškozená pitotka, nefunkční rychloměr?

Ucpání (čímkoli), nebo poškození může být příčinou fatální nehody, protože pokud se pilot neumí v takové situaci orientovat, může ztratit kontrolu nad svým letadlem.

pitot.jpg

Nefungující rychloměr se může projevit mnoha způsoby. V každém případě byste měli znát režim pohonné jednotky i podélný sklon letadla ve vztahu k různým rychlostem, abyste se mohli v případě nutnosti bez rychloměru obejít.

Vaši schopnost odhadu rychlosti letadla a letu bez rychloměru můžete zlepšit například tak, že si nastoupáte do bezpečné výšky a v různých konfiguracích (různé vysunutí klapek, bez klapek atd.) si budete zapamatovávat polohu přídě letadla vůči horizontu a tomu odpovídající rychlost. Toto si můžete vyzkoušet při letu s instruktorem, kdy pod jeho vedením si zakryjete přístroje pro kontrolu letu a vyzkoušíte si svůj odhad režimu letu.“

Pokud nacvičujete pády, tak i zde si zapamatujte polohu přídě letadla (sklon letadla) ve vztahu k horizontu a do této polohy se prostě v případě nefunkčního rychloměru nedostávejte. Pamatujte, že ne každé letadlo je vybaveno signalizací pádu.

Ještě jedna možnost určení rychlosti může být s pomocí GPS zařízení, které vám ale ukazuje rychlost oproti zemi (ground speed). Avšak pozor! Zde je ale potřeba si uvědomit, že je nutné vzít v úvahu velké množství opravných faktorů, bez kterých je tato metoda nebezpečná.

Abyste si odhadování rychlosti opravdu natrénovali, je dobré při každém letu co nejvíce sledovat okolí i polohu letadla a nastavení otáček motoru a vzdušnou rychlost si odhadovat. Zvyknete si tak svému letadlu více rozumět, více s ním cítit a rychloměr se pak stane spíše jen přístrojem pro kontrolu vašeho odhadu.

Flying Revue > Pro piloty > Archiv > Pilotní tipy > Poškozená pitotka, nefunkční rychloměr?
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 25.11.1940 se stalo...
25.11.1940
První let prototypu britského amerického dvoumotorového bombardovacího stroje Martin B-26 Marauder.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »