13.4.2017
Pilotní tipy Delší let v uzavřeném prostoru kabiny tělo i mozek poměrně unaví, naše pozornost se snižuje. Na závěr letu však potřebujeme být svěží a aktivní, abychom se při přiblížení a přistání mohli správně rozhodovat. Jak toho docílíme?
Ve zdravotní části pilotního kurzu jsme se určitě všichni učili o nebezpečí dehydratace, nedostatku kyslíku, působení slunce na hlavu atd. Všechny tyto vlivy s narůstající dobou letu více a více ovlivňují naši schopnost udržet pozornost i řešit případné problémy na přiblížení, zařazení do okruhu i při vlastním přistání.
Je tedy v zájmu každého pilota, aby drobné úkony vedoucí k obnově pozornosti zařadil do předfinální fáze letu a zautomatizoval je. Nezapomeňte, že nejde jen o vás - chyba na okruhu může znamenat ohrožení ostatních.
Letíte-li více hodin bez mezipřistání, ten správný čas k obnově pozornosti nastává zhruba 45 minut před přistáním. Tělo i mozek je třeba občerstvit, aby bylo připraveno rychle reagovat a rychle i správně se rozhodovat - jistě není nutné připomínat, že celý proces přistání je jednou z nejkritičtějších fází celého letu.
Je proto vhodné mít s sebou právě pro tuto chvíli v rezervě jednu třetinkovou láhev pitné vody nebo nějakého jiného nápoje a tu vypít. K rychlému doplnění energie se pak dá dobře využít nějaká energetická tyčinka, která vás sice nezasytí, ale dodá potřebnou energii mozku, který při přistání budete určitě potřebovat.
A ještě jedna důležitá věc: pokud jste let absolvovali ve větší výšce bez přetlakové kabiny, pak je vhodné zvolit pozvolný úhel klesání. Ušetříte tím palivo, ale především dáte svému tělu možnost se postupně zregenerovat ze sníženého přísunu kyslíku, kterým trpělo ve větších výškách.
-fr-
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »