Voda v palivu? Nepodceňujte ji, může vám zkomplikovat život

3.2.2017

Při tankování za deště je třeba zajistit, aby do nádrže nenapršelo. Foto: Jiří Pruša, Flying RevuePři tankování za deště je třeba zajistit, aby do nádrže nenapršelo. Foto: Jiří Pruša, Flying Revue
Při tankování za deště je třeba zajistit, aby do nádrže nenapršelo. Foto: Jiří Pruša, Flying Revue
 Voda v palivu. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue Voda v palivu. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Voda v palivu. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Voda v palivu. Foto: Jindřich Ilem, Flying RevueVoda v palivu. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Voda v palivu. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Ladisla Kuděj z příbramského letiště ukazuje postup při odkalování paliva. Foto: Jindřich Ilem, Flying RevueLadisla Kuděj z příbramského letiště ukazuje postup při odkalování paliva. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Ladisla Kuděj z příbramského letiště ukazuje postup při odkalování paliva. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
 Odkalení paliva. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue Odkalení paliva. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Odkalení paliva. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
 Ladisla Kuděj z příbramského letiště ukazuje postup při odkalování paliva. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Ladisla Kuděj z příbramského letiště ukazuje postup při odkalování paliva. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
 Víčko palivové nádrže sportovního letadla. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Víčko palivové nádrže sportovního letadla. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue

Pilotní tipy  Voda v palivu není pro motor vašeho letadla to pravé ořechové a může vám způsobit nepříjemná překvapení. Jak se voda do paliva dostane a jak situaci řešit?

Voda se do paliva může dostat různými cestami. Buď ji natankujete už rovnou s palivem, což se může stát proto, jelikož se voda do paliva dostala během přečerpávání do letištních nádrží či později během skladování v nich, nebo vnikne přímo do palivové nádrže vašeho letounu průnikem srážkové vody pod špatně utěsněným hrdlem nádrže. To může být způsobeno nedokonalým designem nebo špatným těsněním víček palivové nádrže.

Pilotní tipy
”Flying

Další pilotní tipy si můžete přečíst v naší rubrice Pilotní tipy v sekci Pro piloty.

Voda může do nádrže takto proniknout jak za letu při průletu srážkami, tak i při dešti během parkování v otevřeném prostoru. Je pak otázkou spíše náhody a množství vody v palivu, jaký problém při nasátí vody do palivového potrubí vznikne. Následky mohou být různé, ale žádné nejsou dobré. 

To, že bychom měli kontrolovat vodu v palivu po každém tankování, se každý pilot dozví během výcviku. Kolik z nás to ale opravdu svědomitě vždy dělá? Kontrolu na přítomnost vody je potřeba provést až několik minut po natankování, aby voda měla čas se usadit v nejnižším bodu nádrže. Pokud při kontrole paliva na přítomnost vody zjistíme, že se v palivu skutečně nějaká voda nachází, pak je potřeba zjistit, jakou cestou se do nádrže dostala.

Jak už řečeno výše, může se jednat jen o jednorázový problém s palivem dodávaným na určitém letišti, nebezpečnější variantou je průnik vody do paliva špatně těsnícím víčkem palivové nádrže. Mohlo být jen málo utažené, tam je řešení čistě ve vašich rukách, příště víčko řádně zkontrolujte. Pokud je ale například poškozené těsnění, pak utažení nepomůže a problém se může opakovat vždy při vystavení povrchu letadla vodním srážkám - ať už za letu nebo na zemi, například při mytí letadla.

Nové frekvence
”Flying

Nové frekvence přehledně na webu Flying Revue. Více zde.

Také dávejte pozor na možnost průniku vody do paliva během tankování za deště. To je celkem běžná a potenciálně nebezpečná situace – buď tedy počkejte až přestane pršet, nebo otevřené hrdlo nádrže při tankování vhodným způsobem chraňte. A hlavně – nezapomínejte během předletové prohlídky palivo na přítomnost vody kontrolovat.  

Často můžete zjistit vodu v palivu po delším odstavení letadla, například po 2-3 měsíční zimní přestávce, když jste před tím nádrže nedotankovali poctivě do plna a nechali tak v nádrži prostor pro kondenzaci vodních par.

Když už ale vodu v nádrži objevíte, musíte provést odkalení. Odkalování provádějte zásadně na letadle, které předtím pár hodin stálo, aby voda mohla klesnout ke dnu. Neodkalujte ihned po vytažení letadla z hangáru a několika metrech tažení po hrbolaté letištní ploše. Takto se totiž palivo s vodou může opět promísit a odkalení by nebylo dokonalé. 

A ještě jedna důležitá věc - o problému s nálezem vody v palivu vždy informujte mechanika, abyste mohli společně najít a odstranit případný zdroj problému. 

-fr-

logo_fr_transp.jpg

kkk.jpgfrekvence.png

Flying Revue > Pro piloty > Archiv > Pilotní tipy > Voda v palivu? Nepodceňujte ji, může vám zkomplikovat život
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »