Ucpání (čímkoli), nebo poškození může být příčinou fatální nehody, protože pokud se pilot neumí v takové situaci orientovat, může ztratit kontrolu nad svým letadlem.
Nefungující rychloměr se může projevit mnoha způsoby. V každém případě byste měli znát režim pohonné jednotky i podélný sklon letadla ve vztahu k různým rychlostem, abyste se mohli v případě nutnosti bez rychloměru obejít.
Vaši schopnost odhadu rychlosti letadla a letu bez rychloměru můžete zlepšit například tak, že si nastoupáte do bezpečné výšky a v různých konfiguracích (různé vysunutí klapek, bez klapek atd.) si budete zapamatovávat polohu přídě letadla vůči horizontu a tomu odpovídající rychlost. Toto si můžete vyzkoušet při letu s instruktorem, kdy pod jeho vedením si zakryjete přístroje pro kontrolu letu a vyzkoušíte si svůj odhad režimu letu.“
Pokud nacvičujete pády, tak i zde si zapamatujte polohu přídě letadla (sklon letadla) ve vztahu k horizontu a do této polohy se prostě v případě nefunkčního rychloměru nedostávejte. Pamatujte, že ne každé letadlo je vybaveno signalizací pádu.
Ještě jedna možnost určení rychlosti může být s pomocí GPS zařízení, které vám ale ukazuje rychlost oproti zemi (ground speed). Avšak pozor! Zde je ale potřeba si uvědomit, že je nutné vzít v úvahu velké množství opravných faktorů, bez kterých je tato metoda nebezpečná.
Abyste si odhadování rychlosti opravdu natrénovali, je dobré při každém letu co nejvíce sledovat okolí i polohu letadla a nastavení otáček motoru a vzdušnou rychlost si odhadovat. Zvyknete si tak svému letadlu více rozumět, více s ním cítit a rychloměr se pak stane spíše jen přístrojem pro kontrolu vašeho odhadu.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »