Video: Když se let VFR dostane do IMC podmínek

5.3.2018

Videorozbory nehod AOPA I.    Nehoda Beechcraft Debonair 35-A33 N1254Z aneb Když se let VFR dostane do IMC podmínek.

Dnes začínáme ukázkou nebezpečí, které může přinést let VFR, který se dostane do IMC podmínek. Ukázka je postavená na rozboru nehody, k níž došlo 2. ledna 2006 u Heber City v Utahu, USA. Komunikace ve videu představuje skutečný záznam komunikace během analyzovaného letu.


Accident Case Study: VFR into IMC. Source: Air Safety Institute, YouTube

Pro zlepšení srozumitelnosti obsahuje video i přepis celé komunikace v levé části záběru. Let probíhá nad USA, a tak je potřeba brát v úvahu i některé odlišnosti od létání v Evropě. Například způsob udávání tlaku vzduchu nebo organizace služeb zodpovědných za řízení či informační služby v letovém prostoru. Vývoj situace ukazuje na to, že pilot letounu Beechcraft Debonair 35-A33, N1254Z věří, že i přes špatnou meteo předpověď zvládne přelet vysokých hor.


V souvislosti s problematikou letu VFR při zhoršení meteo podmínek je vhodné si připomenout i video "Let na vzdálené letiště", které připravil tým Flying Revue v rámci kampaně Doletíš?! organizované Úřadem civilního letectví ČR.


Dostává celkem tři varování, že meteo situace VFR přelet hor neumožňuje. Video názorně ukazuje zhoršující se meteo podmínky i klasický přístup pilota, který se pokouší přeletět hory tak, že se snaží držet pod základnou mraků. Mezera mezi zemí a základnou mraků se s nabíhajícím horským terénem ale stále ztenčuje a zmenšuje tak prostor pro let za VFR podmínek.


Další informace k letu Beech 35-A33, N1254Z
 najdete na webu NTSB (National Transportation Safety Board).

Pilot se ztratí z radaru i z dosahu radiokomunikace. ATC se ho snaží ještě jednou varovat před špatným počasím v horských průsmycích, kudy by měl letět. Pro překonání problémů s komunikací využívají i možnost předání informace přes dopravní letadlo Delta. Pilot ve svém letu přesto pokračuje, až se dostává do výšky pouhých cca 100 stop nad zemí. Když se v té chvíli konečně rozhodne vrátit a dělá otáčku 180°, narazí do terénu. Tím končí nejen let, ale i pilotův život.

-fr-

logo_fr_transp.jpg

rtgb0.jpg

Flying Revue > Série & speciály > Archiv > Rozbory nehod (video) > Video: Když se let VFR dostane do IMC podmínek
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.11.1939 se stalo...
24.11.1939
Spojením leteckých společností Imperial Airways a původní British Airways Ltd. vznikla letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Corporation).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »