6.8.2018
Videorozbory nehod AOPA 12. Dnes rozebíraná nehoda se obešla bez fatálních následků, ačkoli letadlu vysadil při vzletu motor. Pilot dokázal nouzově přistát a i s manželkou na sedadle spolucestujícího se ze silně poškozeného letadla dokázali dostat ven. Je to tedy jedna z mála příležitostí, kdy si v našem seriálu můžete poslechnout autentické svědectví pilota.
Real Pilot Story: Power Loss on Takeoff
Datum letu: 4. března 2006
Letadlo: Piper Lance, PA 32 R
Místo: Winslow, Arizona
Pilot/posádka: Pilot plus 1 cestující (manželé)
Meteo: Nehoda neměla s počasím žádnou souvislost.
Po natankování se pilot s letadlem chystali ke vzletu. Letiště Winslow má nadmořskou výšku asi 5000 stop, takže letadlo potřebovalo poměrně dlouhý kus dráhy k rozjezdu. Letadlo se vzneslo a vystoupalo do výšky asi 200 stop.
Slovník leteckých pojmů FR | |
Bezpečná rychlost vzletu (VTOSS) (Take-off safety speed): Minimální rychlost, při níž bude dosaženo stoupání s nepracujícím kritickým motorem, jestliže ostatní motory pracují v mezích schválených provozních omezení. Poznámka: Shora uvedená rychlost může být měřena podle přístrojů, nebo může být dosažena postupem přesně vymezeným v letové příručce. | |
Narazili jste na neznámý pojem? Hledejte vysvětlení v našem on-line Slovníku leteckých pojmů. |
V té chvíli přestalo stoupat, protože přestal pracovat motor. Pod ním byly domy a vedení vysokého napětí. Věž doporučovala letět výše, ale pilot jen oznámil, že havarují. S vysunutým podvozkem pak sedl na písečnou plochu. Po asi 600 stopách klouzání a drncání po zemi zkolabovalo příďové kolo. Letadlo se stočilo doleva a zkolaboval i hlavní podvozek. Letadlo klouzalo dále a projelo drátěným plotem. Po té se otočilo a klouzalo po písku dále zádí napřed.
Letadlo se pak konečně zastavilo, ale nádrže v obou křídlech se protrhly a začal z nich vytékat benzín. Pravé dveře letadla se zablokovaly zlomeným křídlem, a tak cestující nemohla ven. Pilotovi se následně podařilo vyrazit dveře na levé straně, kudy se jeho manželka i on nakonec dostali ven.
Přehled leteckých nehod od roku 1905 najdete na webu AviationSafety.com. |
Motor Lycoming po generálce pouhých jen asi 20 hodin provozu. Motor přestal pracovat v nejméně dobrý okamžik – malá rychlost, malá výška, konec ranveje. Pilot si uvědomil, že pravděpodobně havaruje, a tak se soustředil jen na řešení tohoto problému. Nevysílal, neprocházel check-list. Na nic takového prostě nebyl čas.
Rozbor nehody: Jiří Pruša. Dotazy a připomínky pište na .
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »