20.8.2018
Videorozbory nehod AOPA 13. Dnešní poslední díl rozboru leteckých nehod sportovních letadel se zaměřuje na případ, kdy stroj havaroval na vodní hladině a po dopadu se převrátil. Jak uniknout z kabiny rychle se zaplňující vodou?
Únik z potopeného letounu
Záchranná vesta, záchranný člun… Víme, že je máme mít při letu nad vodou. Do nějaké vzdálenosti stačí vesta a pak už musím mít člun. „Poletím nad mořem, tak si nějakej člun musím někde půjčit“, bývá rozhodnutí pilota.
Zajímali jste se někdy, zda vesta nebo člun, které máte na palubě, abyste splnili požadavek předpisů, jsou opravdu funkční? Nejsou prošoupané letitým půjčováním? Nejsou propíchnuté, mají funkční nafukovací bombičky? A neméně důležitá je i otázka – a jak je vlastně použít?
Letíte nad mořem, pod vámi vysoké vlny a vy do nich musíte z jakéhokoliv důvodu přistát. Jak přistát? S podvozkem nebo bez podvozku, na vystřelovací padáku nebo normálně, podél vln, napříč vln – to jsou ty základní otázky. Pokud se rozhodnete u všech správně, tak vás pak čeká další test – podaří se otevřít kabina? A když se otevřít podaří, tak je tu další otázka – co se člunem? Vyhodit jej do větru a vln a přitom odjistit? Když tohle uděláte bez přípravy, tak to je zřejmě naposled, co se svého člunu dotýkáte. Pak si jej vezme vítr a vy nebudete mít šanci jej dohnat. Takže řešení je v tom, ho přivázat k letadlu na tkanici nebo lano. No jo, ale co potom, když se začne letadlo potápět – to trvá někdy jen pár desítek vteřin. A člun by mohl jít někam za letadlem. Jasně, tak je potřeba ho chytit nebo si do něj vlézt a hned ho od letadla odříznout nebo odštípnout. Ale čím? Máte v kapse za letu nůž nebo ostré kleště? Obvykle ne, a tak je potřeba na to myslet už při vzletu. A co potom na moři? Bez vysílačky o vás nikdo nebude vědět, bez jídla dlouho nevydržíte a bez vody ještě méně. Je prostě potřeba si všechno realisticky promyslet – přežít přistání na otevřeném na moři není jako koupat v zahradním bazénu.
Jak AOPA video říká, přistání na vodu je rozhodně nebezpečné a nikdy není řečené, že se z něj musí všichni účastnici nehody dostat v pořádku. Svoje šance ale zvyšujete tím, čím více se na takovou situaci připravíte. Problém možnosti dovědět se zkušenosti jiných pilotů je v tom, že není mnoho těch, kdo tou zkušeností prošli a mohou o ní vyprávět. Toto AOPA video dává příležitost slyšet pilota, který tu zkušenost má. Později si na své zkušenosti založil i byznys – dělá výcvik správného chování a přežití při nehodě na vodě.
V tomto video AOPA se pilot a jeho spolucestující dostali do problému jako výsledek nízkého letu proti slunci, kdy při nízkém letu nad řekou zahlédli dráty vysokého vedení až v poslední okamžik. Pilot se zlomek vteřiny rozhodoval, zda dráty nadletět nebo podletět. Konečné rozhodnutí bylo podletět a Cessna 152 narazila na vodu. Voda okamžitě vyrazila přední okno kabiny a pod tlakem se hrnula do kabiny. Silný proud zároveň rozrazil dvířka na obou stranách, což bylo pozitivní. Oba byli chvíli omráčení, ale stoupající voda cestujícího, který příběh vypráví, probrala. Dostal se komplikovaně z letadla, musel řešit to, jak si uvolnit nohy z popruhu i jak zachránit pilota.
Slovník leteckých pojmů FR | |
Letová informační oblast, FIR (Flight Information Region): Definovaná část vzdušného prostoru určitého státu, ve které jsou daným střediskem řízení letového provozu poskytovány pohotovostní1 a letové informační služby. Jedná se o nejvyšší jednotku dělení vzdušného prostoru. V ČR existuje pouze FIR Praha a podobná situace je na Slovensku, kde je FIR Bratislava. U větších zemí je pak na území jednoho státu více letových informačních oblastí (FIR). | |
Narazili jste na neznámý pojem? Hledejte vysvětlení v našem on-line Slovníku leteckých pojmů. |
Přehled leteckých nehod od roku 1905 najdete na webu AviationSafety.com. |
Vypravěč je přesvědčený, že náraz na vodu přežili jen proto, že letadlo bylo vybavené dobrými, pětibodovými pásy, které je udržely i přesto, že náraz představoval zřejmě přetížení kolem 20G.
Video dává řadu myšlenek k přemýšlení. Moje doporučení člověka, který sice naštěstí zkušenost s přistáním na vodě nemá, ale s ohledem na časté lety nad mořem o takové situaci hodně přemýšlí a naslouchá zkušeným, jsou následující:.
Snad nejdůležitější ale je letět nad moře nebo jinou velkou vodní plochu s letadlem v takovém stavu, abyste přistání na vodě nemuseli řešit. Všechno samozřejmě předvídat a vědět o stavu jednotlivých dílů motoru a letadla nemůžete, ale s dobře udržovaným letadlem je pravděpodobnost nouzového přistání o hodně nižší.
Rozbor nehody: Jiří Pruša. Dotazy a připomínky pište na .
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »