16.4.2018
Videorozbory nehod AOPA 4. Pilot letounu Piper Seneca ignoroval zprávy o nepříznivém počasí na trase, letadlo při startu přesáhlo o 160 kg MTOW a mělo posunuté těžiště. Pilot zvyklý létat primárně VFR nezvládl let v IMC, navíc naplánoval trasu na hranici doletu bez prověření záložních letišť. Nezkušenost a psychický tlak kvůli docházejícímu palivu vyvrcholily ve fatální nehodu.
Accident Case Study: Cross-Country Crisis
Jednalo se o soukromý let z Chicaga do Raleigh-Durham a dále na Floridu. K nehodě došlo v zimě 30. ledna 2009 v letadle Piper Seneca. Jeho pilot měl nalétáno 2200 hodin. Neměl IFR doložku. Jiný pilot si na letišti odletu všimnul, že do šestimístného letadla Seneca nastupuje k pilotovi 5 cestujících. Upozornil proto pilota letadla Seneca, že jeho stroj bude s plnými nádržemi zřejmě přes váhu. Také mu doporučil, aby si zjistil meteo situaci po trase a podal raději letový plán.
Pilot ujistil své cestující, že prověřil celkovou váhu i vyvážení letadla a že je vše v pořádku. Slíbil dokonce i požádat o meteo informaci a podat letový plán během letu. Okamžitě nahazuje a odlétá na let do Severní Karoliny dlouhý 558 námořních mílí (cca 1000 km).
Pozdější vyšetřování ukázalo, že letadlo mělo při vzletu asi 330 liber (cca 160 kg) nad MTOW a aktuální těžiště 3,4 palce (cca 8,5 cm) za limitní zadní polohou.
Dvě hodiny po startu se počasí začalo zhoršovat. Dohlednost na letišti Hungington, které leželo na trase letadla přibližně v polovině cesty, byla jen ¾ míle, především díky sněžení. Základna mraků byla pod výškou 1000 stop nad zemí. Také další letiště v oblasti hlásila sníženou dohlednost a sněžení. Další meteo informace varovala před těžkým sněžením a viditelností sníženou jen na ¼ míle. Pilot tuto informaci však buď nedostal, nebo ji ignoroval.
Další informace k nehodě letounu Piper PA-34-200T Seneca reg. N8047C najdete na webu Aviation Safety. |
Po třech hodinách letu Seneca dohnala špatné počasí. Marginální VFR se mění na IMC s dohledností 2 míle. Pilot má problém letadlo v IMC pilotovat. Zároveň se rychle krátí množství paliva v nádržích (plné nádrže mají u letadla Seneca výdrž asi 3h 45 m).
Pilot vyhlásil MayDay situaci a požádal ATC o pomoc s co nejrychlejším přistáním. Pomoci se mu sice dostalo, ale pilot sám nebyl v IMC schopen pokyny řídícího dodržovat.
Pilot Senecy měl v IMC evidentně problémy udržet letadlo ve správném kurzu i výšce. Letěl velmi neorganizovaně, což bylo zřejmě dáno jeho malou zkušenosti s pilotáží v IMC. Zároveň byl pod tlakem rychle se tenčící zásoby paliva a jelikož neměl vizuální kontakt se zemí, letiště přeletěl.
Řídící pilotovi opakovaně dal instrukci, aby udržoval výšku 2500 stop a vektoroval jej na přistávací dráhu. Pilot měl ale stálé problémy podle instrukcí letět. Nakonec zachytil v nízkém letu o dráty vysokého napětí. Tím let i život pro všech šest lidí na palubě skončily.
Podívejte se také na instruktážní video Let na neznámé vzdálené letiště z bezpečnostní kampaně ÚCL Doletíš?! |
Řetěz příčin nehody a doporučení:
-fr-
Rozbor nehody: Jiří Pruša. Dotazy a připomínky pište na .
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »