2.1.2020
Nad Evropou s Flying Revue 17. Řecko zná většina Evropanů především coby letní turistickou destinaci. Jaké je však z letadla a jak do Řecka a nad ním létat? Dozvíte se v dalším pokračování našeho seriálu Nad Evropou s Flying Revue.
Řecko je pro české a slovenské sportovní piloty do velké míry poměrně málo známá země. Důvodů bude asi víc – Řecko je přeci jen trochu dál a sportovní létání tam není příliš rozšířené. Můžete zde ale najít překrásné ostrovy, pobřeží, divoké vnitrozemí i řadu památek viditelných i z letadla.
Cestu do Řecka bych doporučoval absolvovat, až když získáte již určité zkušenosti z létání v jiných zemích. Asi nejvhodnější je k takovému účelu Chorvatsko. Na ostrovech také hodně často fouká poměrně silný vítr, a tak je dobré mít dobře nacvičená přistání s bočním větrem.
Přestože je Řecko součástí schengenského prostoru, je povinnost do něj vstupovat přes mezinárodní letiště. Zároveň ale musíte najít takové, které má současně k dispozici vhodné palivo. Nechci nikoho dlouho napínat a hned řeknu, že prakticky jediným letištěm vhodným pro vstup do Řecka se sportovním letadlem je mezinárodní letiště Korfu. Je zde pasová a celní kontrola, k dostání je tu Avgas 100 LL, dráhový systém není složitý a letiště je tak jednoduše zvladatelné.
Pro ilustraci: let z Korfu do Messalonghi
Určitým problémem, na který narazíte tady i na většině dalších řeckých letišť, je povinný handling. V průměru je potřeba počítat s cenou kolem 120 EUR za jeden pohyb. Pokud se vám to zdá hodně, máte jednu možnost, a to je stát se členem AOPA. Pokud totiž máte AOPA průkaz, tak cena handlingu je prakticky na všech letištích a u všech poskytovatelů v Řecku někde kolem 25 EUR.
Před příletem na kterékoliv letiště je vhodné napřed kontaktovat handlingového agenta a službu si předem objednat. Pokud přistáváte jen kvůli pasovému odbavení nebo natankování, pak svůj let označte jako „technical“, čímž se na vás bude obvykle vztahovat nižší sazba. Dobrá zpráva je, že v Řecku můžete létat bez speciálního povolení také ULL.
» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication.
» Všechny díly seriálu Nad Evropou s Flying Revue si můžete přečíst zde.
» Užitečná vám může být i on-line aplikace Trexee pro monitoring vašeho letadla za letu i na stojánce či pro automatické přivolání pomoci v nouzové situaci.
Mimo Korfu jsou mezinárodní letiště také v Soluni, Aténách, na Rhodosu a na některých dalších ostrovech. Avgas však například v Soluni nedostanete a pokud byste doletěli do Atén, musíte mít vyjednaný slot. Také na většině ostrovů je problém s tím, že zde není palivo. Výjimkou je Samos nebo Syros (sem vám přivezou Mogas), případně už zmíněný Rhodos.
Do Řecka od nás můžete letět v principu čtyřmi cestami – přes Alpy do Chorvatska, podél chorvatského a albánského pobřeží na Korfu a odsud podle vašich plánů. Tato cesta je nejatraktivnější a za dobrého počasí nejjednodušší. Pokud nedoletíte bez mezipřistání až na Korfu, tak můžete přistát na letišti v Portoroži, které je v Schengenu, a odsud pokračovat na Korfu.
Druhá možná cesta je přes Bělehrad a Skopji. V Bělehradu dostanete velmi levné palivo (kolem 1,5 EUR za litr), jsou zde i nízké poplatky a vyzkoušíte si velké mezinárodní letiště. Do Bělehradu nepotřebujete napřed vybavovat žádné povolení. Odsud můžete pak pokračovat do Skopje, což je nejjižnější letiště před příletem do Řecka, kde můžete dostat Avgas, a to také za velmi příznivou cenu. Do Skopje musíte mít ale napřed vybavené povolení. Odsud pak už doletíte na většinu řeckých ostrovů – je však opět potřeba myslet na to, abyste přistáli na nějakém mezinárodním letišti.
Třetí cesta vede přes Itálii, například do Reggio Calabria, a pak přeskočit na Korfu. Čtvrtá pak může vést přes Rumunsko a Bulharsko. V Burgasu můžete natankovat Avgas a odsud potom již doletíte do Řecka. Vyzkoušené mám všechny čtyři tyto cesty, ale rozhodně bych doporučoval alespoň v jednom směru tu chorvatskou.
Pokud se týká vlastního létání v Řecku, je potřeba dodržovat pár pravidel. Jakmile plánujete v Řecku i sebekratší let, musíte si na něj podat letový plán. Osobně podávám plán nejraději přímo na věži místního letiště a s řídícím obvykle proberu i svou trasu.
Pokud pak plánujete let na některý z ostrovů, musíte jej plánovat s využitím IFR navigačních bodů – to je zejména pro případy nouze, aby bylo jednodušší po letadle pátrat. Jestliže váš let povede přes TMA Atén, pak je nutné, abyste měli mapu s navigačními body TMA Atény. Na rozdíl od nás se tu v TMA pohybujete jako řízený let bez ohledu na vaši výšku. TMA tedy není možné podletět, lze se mu pouze vyhnout, což ale může znamenat s ohledem na rozlohu TMA Atény velkou okliku. Mapu TMA Atény si můžete zdarma stáhnout na webu Hellas General Aviation.
Na Evropou s Flying Revue. Seriál o tom, jak se v které evropské zemi létá. Létejte s námi!
Na řeckých letištích je také potřeba pozorně sledovat jejich provozní časy. Některá, zejména menší ostrovní letiště mohou být otevřena třeba jen několik hodin denně, a to ještě s různými přestávkami.
Plánování letů mezi ostrovy proto vyžaduje znalost aktuálních provozních časů a trasu letu je třeba jim někdy také přizpůsobit, protože jinak se vám může stát, že byste museli ve vzduchu vydržet 7 hodin, než se otevře následující letiště, nebo že budete přistávat za tmy. Tyto problémy jsou větší zejména mimo hlavní sezónu, kdy většina ostrovních letišť má pouze místní linkový provoz jednoho nebo dvou letů denně.
Právě o létání v těchto zemích pojednává seriál Po Evropě s Flying Revue.
Naopak v letní sezóně je zase potřeba myslet na to, že řada těchto letišť má omezenou parkovací plochu. Z toho důvodu je třeba si parkování napřed zarezervovat. Ve všech případech je vždy lepší letiště před vaším příletem kontaktovat, abyste si byli jisti, že bude vše v pořádku, a obdrželi jste případně povolení (PPR) tam, kde je vyžadováno.
Když se budete rozhodovat, kam budete chtít v Řecku letět a co budete chtít vidět, pak je tu možností opravdu hodně. Následující výčet vychází z mých osobních zkušeností, ale jsem si jistý, že zajímavých míst je v Řecku ještě o hodně více:
Ostrovy
- Přistání na Korfu – přelet středu hlavního města Korfu s jeho
pevnostmi
- Zakynthos – nejzajímavější je let kolem jeho západního pobřeží až
ke známé pláži s troskami mořského korábu.
- Lesbos – ostrov ležící kousek od tureckých hranic
- Mykonos s jeho krásným přístavem a větrnými mlýny
- Samos – zajímavý ostrov asi jen 2 km od Turecka
- Santorini – tady létáte nad ohromným vyhaslým vulkánem, který prý
zničil bájnou Atlantidu
- Kos – můžete si vyžádat průlet nad hlavním městem, ležícím jen
kousek od tureckého pobřeží
- Rhodos – tady si můžete zakroužit nad městem Rhodos, kde stál
jeden ze sedmi divů světa
- Kréta – k vidění jsou tu ohromné hory a pláže i zajímavé
ostrůvky
- Skiathos a Skopelos – zde najdete známý kostelík z filmu Mamma
Mia
- Syros – tady dostanete automobilový benzín dovezený v cisterně
od pumpy přímo k vašemu letadlu (tato služba však není nikde
publikována).
Pro přelet jsou pak také zajímavé ostrovy Ikaria – leží jižně od místa, kde se zřítil bájný Ikaros, Nysyros – tady můžete létat nad kouřícím kráterem, Aegina s krásným přístavem a antickým chrámem nebo malebný ostrov Kalymnos.
Pevnina
- skalní kláštery Meteora – pozor na nutnost dodržet minimální
výšku, jedná se o národní park
- kláštery na poloostrově Mt Athos – i tady je potřeba dodržet
minimální výšku
- hora bohů Olymp
- Korintský kanál spojující Egejské a Jónské moře
- impozantní most Rio-Antirio u Patrasu
Pokud máte zájem přeletět si i střed Atén a vyfotit si proslulou Akropoli z letadla, je to také možné. Musíte si jen podat letový plán, který bude v rámci TMA Atény zahrnovat detaily vašeho letu s využitím stanovených VFR navigačních bodů. Nejobvyklejší trasa přeletu Atén může začít u ostrova Aegina, odsud směrem na staré aténské letiště a pak směrem na sever přímo vedle Akropole.
Až se budete s Řeckem loučit, tak svou cestu plánujte opět přes mezinárodní letiště – Řecko se jinudy opouštět nesmí.
Text a foto: Jiří Pruša
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »