Jak se létá do Dánska a v samotném Dánsku

30.5.2019

Zámek Frederiksborg v Hillerødu na dánském ostrově Sjælland.Zámek Frederiksborg v Hillerødu na dánském ostrově Sjælland.
Zámek Frederiksborg v Hillerødu na dánském ostrově Sjælland.

Nad Evropou s Flying Revue 5.      V pátém díle našeho seriálu Nad Evropou s Flying Revue už přecházíme od přípravy letadla a plánování letu k samotnému létání. První evropskou destinací, kterou společně navštívíme, je Dánsko, krásná, byť letecky zatím neprávem trochu opomíjená země.

Právě o létání v těchto zemích pojednává seriál Po Evropě s Flying Revue.Zoom gallery
Právě o létání v těchto zemích pojednává seriál Po Evropě s Flying Revue.

Dánsko je další z evropských zemí, které, podle mého názoru snad neprávem, leží stranou zájmu českých a slovenských pilotů. Pravda, Dánsko nenabízí strhující horské vrcholy, sluncem vybělené pláže ani omračující divoké fjordy.

Ale přesto za letecký výlet rozhodně stojí. Když pomineme časté rozmary počasí, zdá se být krajina pro létání téměř ideální. Snad i proto se v Dánsku nachází nesčetné množství aeroklubů s letišti, která jsou sice povětšinou travnatá, ale díky zdejší vysoké vlhkosti a pečlivé údržbě si zachovávají svěží vzhled i pevný povrch, za který by se nemusel stydět ani golfový resort.

vbijok.jpg

» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication.

Přestože Dánsko na Skandinávském poloostrově neleží, při vyslovení jeho názvu se snad každému vybaví pojmy jako Skandinávie, Vikingové, Hamlet či malá mořská víla. Pokud ale očekáváte hluboké fjordy a divokou přírodu plnou vodopádů, budete zklamáni. Je to rovinatá země plná cyklostezek, a tak cyklistům nebo spíše rovinkovým pohodářům zdejší krajina se svým nejvyšším vrcholem pouhých 171 m n. m. opravdu přeje. Na rozdíl od počasí, které je vpravdě skandinávské. Studený, neutichající vítr od Baltu nahrazuje vrchařské túry a slunce tu každou chvíli střídají přeháňky.

Plánování letu Evropa

Všechny potřebné informace k plánování letu do jednotlivých evropských zemí najdete na webu FR v sekci Plánování letu Evropa

Sekci Dánsko pro plánování letu najdete zde.

Nám nejbližší pevninská část Dánska se nachází na Jutském poloostrově. Tomuto království však náleží i dalších několik stovek ostrovů a ostrůvků. Ty největší a nejdůležitější jsou sice propojeny úchvatnými mosty, ale chcete-li na chvíli uniknout civilizaci a vydat se na nějaký menší ostrůvek, nezbývá než použít loď nebo letadlo. A právě tato malá, odlehlá ostrovní letiště jsou jedním z míst, která stojí rozhodně za to v Dánsku při leteckém výletě navštívit.

Povolení

Počkat si na pěkné stabilní počasí, což je samozřejmě nejlepší v létě, se pro let do severní Evropy vyplatí. Pokud poletíte ultralightem, je třeba zároveň včas zažádat u dánské ultralehké asociace o povolení k letu nad dánským územím, což není nikterak složité. Vyřízení žádosti sice může trvat i dva týdny, ale povolení lze vydat s platností až na 90 dnů, tudíž je časová rezerva při čekání na příhodné počasí dostatečná. Pokud žádost s požadovanými dokumenty zašlete e-mailem, řízení se značně urychlí a povolení obdržíte již za pár dní a někdy i hodin. Pro let do Dánska je podání letového plánu nutností.

Nad Baltem to opravdu fouká

Na Evropou s Flying Revue. Seriál o tom, jak se v které evropské zemi létá. Létejte s námi! Zoom gallery
Na Evropou s Flying Revue. Seriál o tom, jak se v které evropské zemi létá. Létejte s námi!

Osvědčená trasa vede přes Rujanu podél německo-polské hranice až nad letiště Peenemunde, kde je třeba se stočit na severo-severo-západ nad Balt, směr první dánský ostrov Mon a poté na ostrov Sjaelland. Vzhledem k tomu, že tato trasa vede nad mořem, je výbava k letu nad mořem, především záchranné vesty, nutností.

Se stolitrovou nádrží Faety, se kterou do Dánska létáme, není mezipřistání potřeba a cestovní rychlost 240 km/h je pro pohodlný a ekonomický let zcela dostačující.

Přibližně po dvou hodinách jsme na Rujaně a přesouváme se nad moře, kde zůstaneme ještě dalších minimálně sto kilometrů, než se před námi objeví dánské pobřeží. Cesta nad mořem je poněkud nudná, tudíž se zdá, že vůbec neutíká. Horizont splývá s hladinou, a tak je lépe se spolehnout na horizont umělý. K lepší orientaci přispívají jen obrovské „lesy“ větrných elektráren, trčících z mořské hladiny. Nad Baltem to opravdu fouká.

Jsme u pobřeží Dánska.Zoom gallery
Jsme u pobřeží Dánska.

Kodaň

Po 3,5 hodinách letu se ocitáme nad největším dánským kontinentálním ostrovem Sjaelland, kde se nachází i hlavní město dánského království Kodaň. Pokud letíte s ultralightem a chtěli byste si udělat zastávku a prohlédnout si v Kodani třeba malou mořskou vílu, nejbližším malým letištěm, kde můžete přistát, je letiště Måløv (www.ekml.dk). Přímo u něj je vlaková zastávka Kildedal, odkud se dá vlakem pohodlně dostat až do centra Kodaně asi za půl hodinky. Vlak tu jezdí každých 20 minut. Pro někoho ale může být nevýhodou docela krátká travnatá plocha a není tu také možnost doplnění paliva. Navíc zde můžete přistát pouze na povolení, tedy po předchozí dohodě s vlastníkem, což znamená zjistit si kontakt na letiště předem už při plánování trati.

Zoom gallery

» Užitečná vám může být i on-line aplikace Trexee pro monitoring vašeho letadla za letu i v hangáru či na stojánce a také pro automatické přivolání pomoci v nouzové situaci.

Po přeladění frekvence z München INFO na Bremen INFO nám z rádia při poslední cestě hlásil ATIS, že je služba mimo provoz. Bývá to dost rušná frekvence, takže nás to trochu zarazilo. Přeladili jsme tedy na Berlín APP a odtud jsme se dostali na Bremen APP, které nás doprovodilo až doprostřed Baltu, kde už si nás přebrali řídící v Kodani.


Bornholm, Dánsko

Za účelem návštěvy Kodaně je dnes určitě nejlepší přistát v 35 km vzdáleném Roskilde (www.rke.dk), jehož letiště poskytuje veškerý komfort, je vstřícné k pilotů GA a poplatky jsou přitom nízké. Nejkratší cesta z letiště na nádraží v Roskilde je asi taxíkem. Lze to zvládnout i kombinací pěší chůze a autobusu, ale tím strávíte celkem alespoň hodinu. Z nádraží v Roskilde pak jezdí vlaky do Kodaně po pár minutách a cesta potom trvá asi 20 minut. Roskilde ale stojí za to navštívit nejen jako výchozí bod do Kodaně. Nedaleko letiště si můžete půjčit kolo a zajet se podívat do historického centra s jedinečnou a významnou cihlovou katedrálou z 12. stol., která je pod ochranou UNESCO a kde jsou pohřbeni dánští panovníci. Více o Roskilde si můžete nastudovat na www.visitroskilde.com.

Na ostrově tuleňů

Ale jak už bylo řečeno, Dánsko nabízí pro letecké turisty mnohem více. Můžete vyrazit třeba dále na sever, tak jako jsme vyrazili my, abychom navštívili naše přátele v největším dánském plachtařském aeroklubu v Gørløse, který se nachází pouhých 40 km severně od Kodaně. Odsud je možné vyrazit na letecký výlet kolem nedalekého Hillerødu, jenž se pyšní proslulým renesančním zámkem Frederiksborg, stojícím na třech malých ostrůvcích uprostřed zámeckého jezera.

Renesanční zámek Frederiksborg.Zoom gallery
Renesanční zámek Frederiksborg.
  Letiště v Odense na ostrově Fyn. Název města pochází ze slov Odins Vi, tedy Odinovo místo, a odkazuje na severskou mytologii.Zoom gallery
Letiště v Odense na ostrově Fyn. Název města pochází ze slov Odins Vi, tedy Odinovo místo, a odkazuje na severskou mytologii.
  Setkání s českými letouny v zahraničí (zde ATEC Faeta) vždy potěší.Zoom gallery
Setkání s českými letouny v zahraničí (zde ATEC Faeta) vždy potěší.

Na letišti v Gørløse jsme se ubytovali v malém srubu a dostali kola k zapůjčení, stejně jako to je i na většině ostatních dánských letišť. Kolo je v Dánsku všude k mání a také se na něm všude bez problémů dostanete. Po delším letu přijde malý cyklovýlet po okolí vhod. V Dánsku si však můžete vychutnat i trochu divočiny a navštívit některá z malých letišť ležících na již zmíněných ostrůvcích. Následující den jsme proto odstartovali směrem na Anholt, malý izolovaný ostrůvek v Baltském moři v průplavu Kattegat mezi Dánskem a Švédskem. Je proslulý svou kolonií tuleňů. Většina území je spolu s tuleni chráněna a tvoří ho hlavně poušť, která je největší v severní Evropě.

Tady se nezamyká

Přistáli jsme tedy na letišti v poušti. Dveře od malého letištního domečku byly otevřené a kola pro případné návštěvníky nachystána. Nad nimi jen nápis „Půjčte si a pak zase vraťte“. Prostě není třeba tu cokoliv zamykat nebo hlídat. Ostrůvek je ale tak malý, že pro jeho průzkum postačí pěší varianta. Tříhodinová túra přinesla ovoce. Kromě toho, že jsme se cestou vykoupali v příjemně osvěžujících letních vlnách Baltu, jsme konečně našli početnou komunitu tuleňů povalujících se až na samém cípu ostrova.

Přiblížení na ostrovní letiště Anholt.Zoom gallery
Přiblížení na ostrovní letiště Anholt.

Přestože na ostrově žijí i necelé dvě stovky stálých obyvatel, my jsme za celou dobu nepotkali nikoho. Naše tulení mise byla úspěšně završena, a jelikož na Anholtu nejsou žádná turistická zařízení, vracíme se zpět na Sjaelland. Cestou zesiluje západní vítr a vzhledem k tomu, že se již touto dobou začínají dny zkracovat, s návratem si musíme pospíšit.

Pohled na most spojující Dánsko a ŠvédskoZoom gallery
Pohled na most spojující Dánsko a Švédsko

Se západem slunce přistáváme na malém, travnatém, neveřejném UL letišti jen pár domů za romantickým přístavem Gilleleje, abychom navštívili dalšího z našich dánských přátel, který si tu vybudoval malou soukromou travnatou plochu a hangárek pro svá tři letadla, Zephyra, Faetu a motorového kluzáka. Gilleleje jsou malebné rybářské městečko se spoustou tradičních dánských domků s typickou doškovou střechou. Vyrazili jsme tedy na krátkou prohlídku přístavu.

Dánsko stojí za leteckou návštěvu

Přestože Dánsko se pro leteckou turistiku může zdát vzdálené a získávání povolení k přistání na malých letištích složité, není tomu tak. Chce to jen vyzkoušet a brzy zjistíte, že rychle získáte pár nových leteckých přátel. Takže kam se ještě podívat? Pro ty z vás, kteří rádi navštěvujete letecká muzea, pak nelze pominout další cíl, a tím je „Dansk Veteranflysambling Lufthavnsvej Stauning“ aneb Sbírka historických dánských letadel, kterou najdeme na letišti Stauning (EKVJ) u města Skjern.

Pokud už jste na západním pobřeží, vyplatí se podívat se na sever a navštívit třeba Morsø (EKNM) a pak pokračovat nad pobřežím třeba až k severnímu cípu Dánska. K vidění toho určitě najdete v Dánsku mnoho.

Text: Klára Kudrnová

Foto: K. Kudrnová, L. Jacobsen

logo_fr_transp.jpg Zoom gallery Zoom gallery

 

 


 


VFR Communication


Lety do zahraničí vám usnadní výuková aplikace letecké angličtiny VFR Communication. Na trhu podobnou nenajdete.

» Vstoupit do aplikace
» Ukázková kapitola
» 10 dní zdarma - pište
» Koupit aplikaci
» Vše o aplikaci

» Kupujete si přístup do aplikace, která je on-line.
» Nemusíte ji instalovat ani stahovat.
» Přístup můžete koupit i svým blízkým ve formě dárkového certifikátu.

English VFR Communication


Nyní i pro zahraniční piloty: English VFR Communication.

» Enter the english version
» 10 days free - write to us
» To buy the application



Trexee – monitoring letadel




» Trexee sleduje, zaznamená a ve 3D zobrazí trasu vašeho letu
» má globální pokrytí, polohu zapisuje co 10 vteřin
» detekuje vstup do zakázaných oblastí
» vaši blízcí mohou sledovat váš let on-line
» v případě potřeby vyšle nouzový signál o vaší poloze
» monitoruje průběh letu dle požadavků leteckých škol a půjčoven
» hlídá vaše letadlo na letišti (záznam otřesů)
» podává přehled o servisu a opravách letadla
» umožňuje studijní využití záznamů
» Více o aplikaci Trexee zde.

Aplikaci Trexee
můžete zakoupit zde.


Další články k aplikaci
čtěte zde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Flying Revue > Série & speciály > Nad Evropou s Flying Revue > Jak se létá do Dánska a v samotném Dánsku
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »