8.8.2019
Nad Evropou s Flying Revue 8. V osmé části seriálu, v němž představujeme letecké výlety po Evropě, vám nabízíme pár tipů, jak plánovat let do Chorvatska, na kterých letištích je možné se odbavit, co je třeba si připravit, po jakých trasách se v Chorvatsku například pohybovat. Pro motivaci k vlastnímu letu přikládáme něco fotografií a jedno video.
Letět do Chorvatska je pro řadu pilotů hlavní myšlenka, se kterou se učili létat nebo pro kterou si někteří dokonce koupili letadlo. Fakt je, že chorvatské pobřeží s jeho horami, plážemi, malebnými městečky, ale především s jeho ostrovy je naprosto neodolatelné. A navíc, je od nás kousek – něco mezi dvěma a třemi hodinami letu pro běžný stroj, který našinci k VFR letům obvykle používají.
» Doporučujeme také: Turistický sprievodca - Chorvátsko.
Také pro UL letadla je Chorvatsko příznivé, protože nevyžaduje žádné povolení. Dnes již navíc nevyžadují speciální povolení pro UL ani Rakousko, Maďarsko a Slovinsko, a tak není problém se s UL do Chorvatska dostat.
V Chorvatsku není podle AIPu potřeba při letu mimo řízené oblasti podávat VFR FPL. Ve skutečnosti je však obvykle vyžadován. Vaše plánovaná trasa v FPL se podle předpisů musí vyhnout CTR jednotlivých letišť a kde je to možné, má vést po doporučených VFR trasách. V Chorvatsku je povolené létat nad mraky – přesné podmínky naleznete v chorvatském VFR manuálu. AIP i VFR manuál najdete na stránkách chorvatského podniku řízení letového provozu Crocontrol, kde je k dispozici i aktuální VFR mapa Chorvatska s vyznačenými doporučenými VFR trasami.
Jadran z nebe. Video: Flying Revue
Aktuální trasu přes Alpy je potřeba volit zejména podle počasí. Vhodné možnosti jsou v zásadě dvě. První je přímá přes vrcholky Alp na bod NIPEL a odsud pak po doporučené VFR trase přes Slovinsko dále na jih. Tato trasa ale vyžaduje nastoupat do 12 500 stop, a tak je možné ji využít jen v počasí, které to dovolí. Alternativou je pak východní cesta přes bod STEIN v Rakousku, pak přes bod RADLY do Mariboru a dále po VFR trase až na hraniční bod ALIVO, kde vstoupíte do Chorvatska a pokračujete dále v závislosti na vaší zvolené destinaci. Případně přes bod REKLU do Maďarska a pak dále na jih.
» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication.
Chorvatsko je zatím mimo schengenský prostor, a tak musíme při plánování cesty myslet na to, že než tam doletíme, je potřeba přistát na některém mezinárodním letišti pro výstupní kontrolu. V Česku těch možností příliš mnoho není – nejvhodnější je při letu do Chorvatska nyní asi Brno. Pokud z jakýchkoliv důvodů přes Brno nechcete, pak můžete využít například Linec, Maribor nebo Portorož, případně Terst, což jsou mezinárodní letiště v Schengenu, kde zároveň dostanete Avgas, služby jsou tu na dobré úrovni a poplatky rozumné. Pokud byste se rozhodli letět přes Maďarsko, tak nejvhodnější je asi letiště Pécs, které leží prakticky na maďarsko-chorvatské hranici.
» Užitečná vám může být i on-line aplikace Trexee pro monitoring vašeho letadla za letu i v hangáru či na stojánce a také pro automatické přivolání pomoci v nouzové situaci.
V závislosti na své plánované trase si můžete zvolit jako místo vstupu do Chorvatska letiště Pula, Rijeka, Zadar, Split nebo Dubrovník, ale také letiště na ostrově Brač nebo Mali Lošinj. U těchto menších letišť je ale vždy potřeba prověřit provozní dobu pro mezinárodní lety, protože celní a pasová kontrola tu nemusí být přítomná stále.
Na dopravních letištích v Chorvatsku je sice povinný handling, ale ceny jsou celkem příznivé, a tak za při stání zaplatíte něco mezi 20–40 EUR. Cena Avgas se pohybuje na obdobné úrovni jako v jiných evropských zemích. Pokud létáte i na automobilový benzín, tak například na letišti Mali Lošinj je možné jej přivézt na letiště taxíkem – pokud se vám ovšem podaří si někde půjčit kanystry. Základní informace o jednotlivých letištích najdete také ve VFR manuálu, který je volně ke stažení. Pokud letíte do Chorvatska v letní sezóně, tak je potřeba si domluvit místo na noční parkování letadla, protože to může být někde kvůli velké poptávce problém.
Na Evropou s Flying Revue. Seriál o tom, jak se v které evropské zemi létá. Létejte s námi!
Vlastní létání je v Chorvatsku zcela standardní a zacházení řídících s lety VFR je v principu přátelské. Myslím, že jsem tu ale nikdy nedostal varování o konfliktním provozu, a tak na takovouto službu rozhodně nespoléhejte a plně sledujte prostor kolem sebe. To se může vyplatit i proto, že na ostrovech často hoří nějaké lesy nebo křoviny a k hašení jsou využívána hasicí letadla, která létají z pobřeží kolmo na VFR tratě Adria a obvykle ve výšce kolem 1000–1500 stop, což je přesně výška, kde se zřejmě budete pohybovat.
» Všechny díly seriálu Nad Evropou s Flying Revue si můžete přečíst zde.
Při plánování svých letů pak dávejte také pozor na to, v jakém denním čase a sezóně přistáváte. Na pobřeží se totiž k večeru (zejména na jaře a na podzim) zdvihá silný vítr, který vane z hor směrem na moře a rozbíjí se o pobřežní hory. Letiště Rijeka, Split, ale i Dubrovník mají dráhy prakticky kolmo na tento vítr, a tak přistávat zde kolem sedmé hodiny večer může být velmi nepříjemnou záležitostí. Raději proto plánujte přistávat dříve, abyste s nepříjemným bočním poryvovým větrem nemuseli bojovat.
Podobně vás může ohrozit vítr bóra, který se objevuje i na několik dní od konce září do jara zejména v severní části Jadranu. V nárazech dosahuje rychlosti i 30–35 uzlů, což je pro boční vítr za limitem pro přistání většiny letadel. Pro případ, že takovou situaci budete muset řešit, si napřed prostudujte směrování drah na jednotlivých letištích v okolí. Možné řešení pro takové situace nabízí letiště Pula, jehož dráha 09/27 je z mé vlastní zkušenosti vítanou alternativou pro Rijeku (14/32), případně Zadar (14/32, 04/22) nebo i Split (05/23).
Pokud nemáte přesné místo, kam potřebujete doletět, a jen prostě chcete vidět co nejvíce z chorvatského pobřeží, pak bych doporučoval letět do slovinské Portorože, zde se pasově odbavit a pak pokračovat podél pobřeží poloostrova Istrie na jih. Cestou uvidíte překrásné historické městečko Rovinj, souostroví Brioni a přistát můžete právě na Malém Lošinji. Dále bych pak pokračoval po VFR trati Adria 1, Adria 2 nebo Adria 3 směrem na jih.
Právě o létání v těchto zemích pojednává seriál Po Evropě s Flying Revue.
Osobně doporučuji určitě využít trať Adria 1, která vás vezme přes souostroví Kornati, jehož ostrovy jsou pro svoje charakteristické tvary krásně rozeznatelné a fotogenické. Přistát pak můžete ve Splitu nebo na ostrově Brač. Let z Brače směrem do Dubrovníku je úplná pohádka – vznášíte se mezi ostrovy Hvar a Korčula a poloostrovem Pelješac a sotva dýcháte, jak je to krásné. V závislosti na tom, která dráha je v užívání, se pak při přiblížení na letiště v Dubrovníku můžete dostat až téměř nad proslavený historický střed města.
Další možností je také přeletět (na to musíte být ale mezinárodně odbaveni) na asi 20 minut jižně od Dubrovníku vzdálené letiště Tivat v Černé Hoře, které leží kousek od Boky Kotorské. Pokud se s věží v Tivatu domluvíte, nechají vás členitou Boku Kotorskou prozkoumat ze vzduchu. Osobně jsem tam strávil asi 30 nezapomenutelných minut.
Pokud se pak z Chorvatska budete opět vracet domů, tak je asi nejlepší letět po jiné trase Adria, než jste přiletěli, abyste si mohli prohlédnout také další ostrovy a pobřeží. Můžete rovněž přistát na letištích, která jste vynechali směrem na jih – například Split nebo Zadar. Na severu pak můžete sice přistát v Rijece, ale mnohem zajímavější je Pula, odkud se po zemi dostanete nejen do vlastního města Pula, ale také do romantické Rovinje. V Pule se pak rovněž můžete na odletu odbavit.
Text a foto: Jiří Pruša
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »