Jak se létá... v Německu

17.10.2019

Helgoland.Helgoland.
Helgoland.
Letiště Schönhagen.Letiště Schönhagen.
Letiště Schönhagen.
Wangerooge.Wangerooge.
Wangerooge.
Přístav Sassnitz, ostrov Rujana.Přístav Sassnitz, ostrov Rujana.
Přístav Sassnitz, ostrov Rujana.
Peenemünde.Peenemünde.
Peenemünde.
OK-LEX na stojánce.
OK-LEX na stojánce.
Větrné elektrárna za vesnicí.
Větrné elektrárna za vesnicí.
Letiště na ostrově Düne v soustroví Hlegoland.
Letiště na ostrově Düne v soustroví Hlegoland.
Letiště Helgoland.
Letiště Helgoland.
Věž a budova terminálu letiště Düne, Helgoland.
Věž a budova terminálu letiště Düne, Helgoland.
Procházková trasa vedoucí po horní části hlavního ostrova Helgolandu, který lze obejít za hodinu běžné chůze.
Procházková trasa vedoucí po horní části hlavního ostrova Helgolandu, který lze obejít za hodinu běžné chůze.
Nad přístavištěm v Hamburku.
Nad přístavištěm v Hamburku.
Jedna z dominant Hamburgu.
Jedna z dominant Hamburgu.
Hamburk – střed města vybombardovaný Spojenci v červenci 1943.
Hamburk – střed města vybombardovaný Spojenci v červenci 1943.

Nad Evropou s Flying Revue 12.       Německo je jedním ze států, kam můžete z ČR letět i bez letového plánu. Ten je potřeba jen v případě nočního VFR letu. To znamená, že není nic jednoduššího než sednout do letadla a vypravit se na kterékoliv veřejné letiště v Německu.

Navíc je pak pro piloty ULL skvělé, že není vyžadováno speciální povolení pro lety se stroji ULL. V českých podmínkách snad jen majitelé letadel národní kategorie ELSA (600 kg) jsou povinni vyžadovat povolení. Všechny potřebné informace najdete na webu Flying Revue, viz boxík níže.

Plánování letu Evropa

Všechny potřebné informace k plánování letu do jednotlivých evropských zemí najdete na webu FR v sekci Plánování letu Evropa

Sekci Německo pro plánování letu najdete zde.

Letecké mapy pro Německo si můžete koupit přes Pilot shop. Pro lepší orientaci bych také ještě rád zmínil některá základní pravidla, jež je potřeba respektovat: vstup do řízených prostorů je povolen jen pilotům s PPL licencí. V Německu je možné létat nad mraky v případě, že meteo předpověď pro cílovou destinaci dává počasí lepší než VFR minima. Při průletu řízenými prostory je potřeba mít v letadle odpovídač. I během VFR letu v neřízeném prostoru se má řídícímu služby INFO nahlašovat úmysl změnit výšku letu.

Vzhledem k hustému letovému provozu DFS (Deutsche Flugsicherung) doporučuje všem pilotům, kteří mají na palubě odpovídač, aby ho měli neustále zapnutý, a to i bez ohledu na letovou výšku, a tím umožnili dopravním a vojenským letadlům snazší identifikaci letadel na jejich TCAS.


Usedom, Hamburg a Helgoland ze vzduchu

Rovněž s masivním rozvojem používání dronů, které mohou mít v Německu až 50 kg MTOW a mohou létat za stálé viditelnosti operátora, případně jeho pomocníka, až do výšky 50 m GND, doporučuje DFS striktní dodržování minimálních výšek. S tímto létajícím aparátem byste se ale neměli setkat ve vzdálenosti menší než 1,5 km od letiště, což stanovuje německý předpis.

» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication.  

Letiště lze používat jen v rámci jejich provozní doby. Doporučované zařazení do okruhu je do polohy po větru a okruh by se měl opouštět mezi první a druhou zatáčkou (crosswind). V Německu je velká citlivost na hluk, a tak má řada letišť stanovené svoje postupy na start i přiblížení s cílem minimalizovat hluk v komunitách kolem letiště – je proto potřeba si tyto postupy, pokud možno, před letem na webu zjistit.

Některá letiště mají dokonce zakázaný místní provoz před sedmou hodinou ranní a mezi 13.00 a 15.00 místního času. Prakticky všechna letiště v Německu mají požadavek, aby pilot kontaktoval jejich věž nejméně 5 minut před příletem. Pokud nemluvíte německy, může to na menších letištích být trochu problém. Obvykle se ale někdo s angličtinou najde, oproti například Francii zde není na angličtinu averze a lidé se obvykle snaží komunikovat.

Zoom gallery» Užitečná vám může být i on-line aplikace Trexee pro monitoring vašeho letadla za letu i v hangáru či na stojánce a také pro automatické přivolání pomoci v nouzové situaci. 

Lepší schopnost komunikace v angličtině je cítit v západní části Německa. Jako i ve všech ostatních zemích, rovněž tady zásadně doporučuji, abyste bez ohledu na to, zda máte nebo nemáte podaný FPL, vždy komunikovali řízením letového provozu. Při letu z ČR severně od bodu TIVDA (přibližně na úrovni Domažlic) budete z Praha info (126,1 MHz) předáni na frekvenci Mnichov info (125,8 MHz), a pokud poletíte jižně od tohoto bodu, přeladíte také na Mnichov info, ale na 120,65 MHz. Západně od Rozvadova je prostor R-136 A, který je velmi často aktivní, tak se mu raději již při plánování trasy letu vyhněte. V Německu často dostanete i jako VFR let přidělený squawk.

Pokud si chcete vyzkoušet létání na řízeném zahraničním letišti, tak bych rozhodně doporučoval letět do Drážďan. Letiště je všeobecnému létání přátelsky nakloněno a poplatky jsou mírné. Lze tu také cvičit ILS přiblížení přistání a s věží letiště se můžete domluvit na zajímavém přeletu historické části Drážďan. Pro cesty do Berlína je možné letět na letiště Schönhagen, které má betonovou dráhu, benzín a celkově profesionální zacházení i nízké poplatky.

Na Evropou s Flying Revue. Seriál o tom, jak se v které evropské zemi létá. Létejte s námi! Zoom gallery
Na Evropou s Flying Revue. Seriál o tom, jak se v které evropské zemi létá. Létejte s námi!
» Všechny díly seriálu Nad Evropou s Flying Revue si můžete přečíst zde.

Alternativou je klubové letiště s travnatou dráhou Saarmund. Obě tato letiště leží jižně od Potsdamu. Problémem Schönhagenu je, že je trochu složité se odsud dostat na vlak do Berlína. Saarmund je blíže, a tak lze využít taxi do Potsdamu za nějakých 25–30 EUR. Jen je potřeba myslet na to, že letiště vyžaduje PPR a nemusí zde být k dispozici palivo.

Právě o létání v těchto zemích pojednává seriál Po Evropě s Flying Revue.Zoom gallery
Právě o létání v těchto zemích pojednává seriál Po Evropě s Flying Revue.

Pokud byste chtěli letět na některé z hlavních berlínských letišť, pak je potřeba počítat s cenou kolem 200 EUR za handling. Pokud chcete nebo potřebujete letět do Frankfurtu, tak kousek od mezinárodního letiště Frankfurt leží letiště Egelsbach, které je sice nejfrekventovanější pro všeobecné létání v Německu, ale dává velmi příjemný pocit malého profesionálního letiště s perfektními službami, kde si můžete i pronajmout auto. Pokud poletíte s ULL, bude lepší letiště kontaktovat předem, protože jsou zde jakási omezení pro provoz ULL.

Jestli vás zajímá historie 2. světové války, pak byste si rozhodně neměli nechat ujít příležitost letět na letiště v Peenemünde, které leží kousek od vývojové základny, kde byly za války vyvíjeny i rakety V1 a V2 a kde se dnes nachází muzeum. Také samo letiště, původně provozované německou Luftwaffe, přináší zajímavý pocit. Není zde velký provoz, ale je tu fungující věž, dostupné palivo a hned na letišti levné a celkem příjemné ubytování s možností pronájmu kola, s jehož pomocí můžete objevit krásy celého ostrova Usedom, kde Peenemünde leží.

Když už budete na severu, můžete také navštívit letiště Rechlin-Lärz (EDAX), kde bývala zkušební základna prvních vojensky využitelných tryskových letadel Messerschmitt Me-262. Za nejzajímavější v Německu osobně považuji letiště Dune-Helgoland, které leží na malém ostrůvku Dune v souostroví Helgoland. Pokud byste letěli přímo z ČR, pak sem dorazíte tak za 2,5–3 hodiny, ale samozřejmě můžete také letět s nějakým zajímavým mezipřistáním v Německu. Hlavní ostrov Helgolandu je zajímavý i pro milovníky historie, protože se zde nacházely německé vojenské základny jak během 1., tak i 2. světové války.

Po válce se pak (naštěstí neúspěšně) Britové snažili celý ostrov odstranit z povrchu Země mohutným bombardováním. Na prohlídku vám stačí pár hodin, ale pokud budete mít čas přenocovat, nebudete určitě litovat. U samotného letiště jsou bungalovy, na hlavním ostrově pak řada hotelů. Je však lepší si udělat rezervaci, protože je tu v sezoně poměrně stále plno. Helgoland je celně mimo zónu EU, takže si tu můžete udělat radost bezcelním nákupem alkoholu a cigaret…

Další příjemná letiště v Německu zahrnují např. Augsburg, kde je také celní a pasová kontrola, takže se tady můžete nechat odbavit při cestě mimo Schengen i zde natankovat. Malé travnaté letiště Kehl je pak vhodné například pro cestu do francouzského Štrasburku, jehož sportovní letiště Neuhof je velmi často zavřené veřejnému provozu. Kehl má požadavek PPR, ale je tu možné také koupit palivo, a to Avgas i normální automobilový, a poplatky tu žádné neúčtují.

Pokud chcete letět směrem na dánský ostrov Bornholm, pak bych pro technické mezipřistání doporučoval letiště Garz na ostrově Usedom v blízkosti německo-polské hranice. Pro návštěvu překrásného historického města Trier se pak dá využít letiště Fohren, které má betonovou dráhu, benzín, nízké poplatky a nedaleko železniční stanici se spojením do Trieru. Setkáte se tu také se vstřícným zacházením.

Pro prohlídku Hamburku pak mohu doporučit letiště Heist – má sice travnatou dráhu, ale dostanete tu benzín i příjemné občerstvení v letištní restauraci. Není také složité si s nedalekou věží hamburského letiště domluvit přelet nad městem.

Další zajímavá letiště zahrnují poměrně známý Friedrichshafen i méně známé letiště v Kostnici. Pro zájemce o leteckou historii se pak dá doporučit také letiště Wasserkuppe, kde je umístěné muzeum plachtění.

Moje zkušenosti s létáním do Německa nebo přes něj jsou velmi dobré, veškeré služby jsou profesionální, řízení letového provozu je velmi kooperativní – varuje před jiným provozem, informuje o aktivovaných prostorech, pomůže vyhledat optimální trasu k průletu/ obletění řízených prostorů velkých letišť, podá meteo informace v cílovém letišti atd. I pokud s létáním do zahraničí teprve začínáte, tak Německo je určitě skvělá možnost.   

Text a foto: Jiří Pruša

logo_fr_transp.jpgpugtoúijfvc_911x344_-min.jpgdepositphotos_1365019_original.jpg

 


 Aplikace pro piloty:


VFR Communication


Lety do zahraničí vám usnadní výuková aplikace letecké angličtiny VFR Communication. Na trhu podobnou nenajdete.

» Vstoupit do aplikace
» Ukázková kapitola
» 10 dní zdarma - pište
» Koupit aplikaci
» Vše o aplikaci

» Kupujete si přístup do aplikace, která je on-line.
» Nemusíte ji instalovat ani stahovat.
» Přístup můžete koupit i svým blízkým ve formě dárkového certifikátu.

English VFR Communication


Nyní i pro zahraniční piloty: English VFR Communication.

» Enter the english version
» 10 days free - write to us
» To buy the application



Trexee – monitoring letadel




» Trexee sleduje, zaznamená a ve 3D zobrazí trasu vašeho letu
» má globální pokrytí, polohu zapisuje co 10 vteřin
» detekuje vstup do zakázaných oblastí
» vaši blízcí mohou sledovat váš let on-line
» v případě potřeby vyšle nouzový signál o vaší poloze
» monitoruje průběh letu dle požadavků leteckých škol a půjčoven
» hlídá vaše letadlo na letišti (záznam otřesů)
» podává přehled o servisu a opravách letadla
» umožňuje studijní využití záznamů
» Více o aplikaci Trexee zde.

Aplikaci Trexee
můžete zakoupit zde.


Další články k aplikaci
čtěte zde.
Zoom gallery

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »