Cvičný proudový letoun L-39 nové generace má za sebou roll-out

15.10.2018

První letoun L-39NG, který byl v pátek představen veřejnosti. Zdroj: Aero VodochodyPrvní letoun L-39NG, který byl v pátek představen veřejnosti. Zdroj: Aero Vodochody
První letoun L-39NG, který byl v pátek představen veřejnosti. Zdroj: Aero Vodochody
Slavnostní roll-out L-39NG. Zdroj: Video Aero VodochodySlavnostní roll-out L-39NG. Zdroj: Video Aero Vodochody
Slavnostní roll-out L-39NG. Zdroj: Video Aero Vodochody
L-39NGv představě grafika. Zdroj: Aero VodochodyL-39NGv představě grafika. Zdroj: Aero Vodochody
L-39NGv představě grafika. Zdroj: Aero Vodochody
Demonstrátor L-39NG. Zdroj: Aero VodochodyDemonstrátor L-39NG. Zdroj: Aero Vodochody
Demonstrátor L-39NG. Zdroj: Aero Vodochody
Demonstrátor L-39NG. Zdroj: Aero VodochodyDemonstrátor L-39NG. Zdroj: Aero Vodochody
Demonstrátor L-39NG. Zdroj: Aero Vodochody
Demonstrátor L-39NG. Zdroj: Aero Vodochody
Demonstrátor L-39NG. Zdroj: Aero Vodochody
Demonstrátor L-39NG. Zdroj: Aero Vodochody
Demonstrátor L-39NG. Zdroj: Aero Vodochody
Demonstrátor L-39NG. Zdroj: Aero Vodochody
Demonstrátor L-39NG. Zdroj: Aero Vodochody
L-39NG. Zdroj: Aero Vodochody
L-39NG. Zdroj: Aero Vodochody

L-39NG Roll out   V pátek 12. října 2018 AERO Vodochody AEROSPACE představilo světu první letoun L-39NG (next generation). Roll-out je pro projekt dalším důležitým milníkem, jenž potvrzuje, že  vývoj a výroba nového letounu L-39NG pokračují podle plánu. Dalším krokem je příprava letoun na první let, který by měl proběhnout ještě před koncem letošního roku.

Roll-outu přihlížela řada významných hostů, vojenští představitelé několika států, již potvrzení zákazníci a potenciální zájemci o letoun spolu s politickými a diplomatickými delegacemi. Přijel i premiér Andrej Babiš.


Slavnostní představení L-39NG (vlastní roll out od 21:20 min). Video: Aero Vodochody

Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního cvičného letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Jde o jednomotorový dvoumístný letoun s vyspělým digitálním kokpitem, který zahrnuje sofistikovaný palubní virtuální výcvikový systém a přilbový zaměřovač HMD (Helmet Mounted Display). L-39NG je klíčovou součástí inovativního konceptu výcviku vyvinutého v Aeru, jenž nabízí nejmodernější vybavení pro pozemní školení, nové učební metody a prostředí a rozsáhlé využívání technologií virtuální reality a umělé inteligence. 

L-39NG Základní údaje
”fr_int”

Wingspan 9.38 m
Length, overal 11.70 m
Empty weight 3,200 kg
Max take off weight 5,600 – 5,800 kg
Max fuel, internal 1,250 kg
Maximum external stores 1640 kg / 3620 lb
Max speed 780 km/h / 420 KTAS
Range, internal fuel 1,150 NM
Rate of climb S/L 23 m/s / 4,500 ft/min
Max thrust 16.87 kN / 3,790 lbst
Max structural limit +8/-4 g
(v závislosti od verze)

Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje (viz video).

Vývoj letounu L-39NG v posledních dvou letech významně zrychlil, aby bylo možné dodržet termín dodání prvního letounu zákazníkovi již v roce 2020. V roce 2017 začala fáze industrializace a předsériová výroba, ve stejném roce Aero dokončilo dohody se všemi významnými dodavateli a partnery projektu, mezi nimiž je 40 českých firem a řada zahraničních společností. Na konci roku 2017 Aero získalo certifikaci pro avioniku a instalaci motoru, plné certifikace nového letounu chce Aero dosáhnout do konce roku 2019.

Výrobce očekává, že celosvětová poptávka po cvičných letounech dosáhne v příštích 10-15 letech až 3 000 strojů. Většina dnes používaných cvičných letounů se blíží ke konci své životnosti, navíc neodpovídají současným požadavkům na výcvik pilotů pro bitevníky čtvrté a páté generace. Konzervativní odhad Aera je, že by v příštích deseti letech mohlo dodat kolem 150 letadel.

Aero Vodochody je s celkovým počtem 6 700 proudových letadel historicky největším výrobcem lehkých proudových letounů v Evropě a jedním z největších na světě. Od roll-outu L-159 ale uběhlo již více než dvacet let. „Když jsme v roce 2006 Aero kupovali, firmě se nedařilo dobře a začít vyvíjet nový vlastní letoun nebylo reálné. Proto jsme zvolili strategii, aby Aero budovalo svou pozici jako přímý dodavatel největších světových leteckých výrobců. Zároveň jsme si ale udrželi důležité členy vývojového týmu, abychom zachovali know-how Aera. Jak dnes můžeme vidět, bylo to správné rozhodnutí,“ popsal Marek Dospiva, zakládající partner skupiny Penta Investments.

V roce 2016 Aero oznámilo svůj plán posílit svou vojenskou výrobu a vrátit se mezi hlavní světové výrobce cvičných a lehkých bojových letounů. Úspěch nové generace legendárních L-39, letounů L-39NG, je při dosahování tohoto cíle klíčový. „L-39NG představuje budoucnost českého leteckého průmyslu. Staví na kombinaci toho nejlepšího z tradice české letecké výroby s moderními technologiemi a nabízí nejlepší řešení pro výcvik pilotů i pro lehké bojové mise. Již nyní si letoun L-39NG získal velkou mezinárodní pozornost i první zákazníky a komunita uživatelů našich letounů tak dále poroste,“ řekl prezident a CEO Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

Strategickým partnerem projektu nového proudového cvičného letounu je česká společnost Omnipol. „Dnešní roll-out je pro L-39NG důležitým krokem. Jsme hrdí, že Omnipol v červnu 2015 vstoupil do tohoto projektu jako strategický partner a poloviční investor spolu s našimi kolegy s Aero Vodochody Aerospace“vyjádřil se prezident společnosti Omnipol Jiří Podpěra.

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaným letounů L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů.

-fr-

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Všechny články > Cvičný proudový letoun L-39 nové generace má za sebou roll-out
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 27.11.1939 se stalo...
27.11.1939
Posádka kanadského letounu Junkers W-34 patřícího Canadian Airways uskutečnila nejdelší záchranný let v kanadské historii z Winnipegu do Repulse Bay a zpět.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »