29.8.2017
Rozhovor s Janem Smrčkou Jak už víte, milí čtenáři, tým ve složení Jan Smrčka a Aleš Vašíček bude první českou posádkou, která se v první polovině září zúčastní slavného závodu plynových balónů o Gordon-Bennetův pohár. Závod se blíží - o tom, co je v českém týmu nového, jsme si povídali s Janem Smrčkou.
Největší novinkou je bezesporu úspěšné zdolání mety jménem Startovač.cz. S přispěním příznivců balónového létání se českému týmu podařilo vybrat cílovou částku 120 tisíc korun a k dnešnímu dni (28. 8. 2017) ji dokonce o 40 % překročit. Zítra projekt na Startovači končí, ještě před týdnem to přitom nevypadalo moc růžově.
"Pravda, nevypadalo. O tým se chvílemi dokonce pokoušela truchlivá nálada. Najednou se asi před týdnem objevil anonymní dárce a věnoval nám 68 000 Kč, takže nám spadl kámen ze srdce. Dárce nám udělal obrovskou radost a rádi bychom mu aspoň takto poděkovali, protože opravdu nevíme, kdo to je. Myslíme si, že je to někdo, kdo s námi někdy letěl jako pasažér," líčí Jan Smrčka. Napínavé to opravdu bylo. Sehnat prostředky prostřednictvím Startovače se totiž pokoušeli už podruhé - poprvé, v červnu, to nevyšlo.
"Byli jsme po tom červnovém neúspěchu dost nešťastní, ale rozhodli jsme se zkusit štěstí znovu. Moc nám pomohly zkušenosti úspěšných kolegů a kamarádka Magda Koutská zahltila naším projektem facebook. Lidé, kteří nás podpořili v prvním kole, se opět přidali (pokud projekt nezíská požadovanou částku, byť o korunu, všechny darované peníze se vrací donátorům, pozn. red.). To bylo skvělé a nakonecto i dobře dopadlo. Byli jsme moc šťastní," svěřuje se Smrčka.
Jan Smrčka
Ohrozil by neúspěch na Startovači vaši účast?
No, měli jsme velkou obavu. Já jsem už prodal karavan (přívěs) a měl jsem připravenu další půjčku. Kdyby Startovač nevyšel, měli jsme plán B, tedy prodej dalších věcí, třeba i nevýhodně. Ale plán B naštěstí potřeba nebude.
Na co peníze padnou?
Je toho hodně. Uhradíme předchozí tréninkové lety, přístrojové vybavení, značné budou i cestovní výdaje, platby za dálnice, hotely, restaurace … Celý tým bude téměř čtrnáct dní mimo domov a nikdo neví, co se může přihodit. Nemalou částku činí samozřejmě také pronájem balonu a pojištění.
Kdo bude plnit radostnou povinnost rozesílání dárků dárcům?
Magda, a už se na to těší.
Jan Smrčka hovoří o Gordon Bennettově poháru. Zdroj: Dvafousaci.worldpress.com
Co všechno už máte při přípravách za sebou?
Máme nalétáno poměrně hodin u nás, ale hlavně v zahraničí. Absolvovali jsme díky laskavosti Ústavu leteckého zdravotnictví testy v barokomoře, úpravy přístrojů, shánění mapových podkladů, spojení s ŘLP všech států Evropy. Také jsme prošli tréninkem s řídícím letového provozu.
Poletíte ve výšce, kde můžete na leteckou dopravu narazit. Jak to řešíte?
To pro nás není zcela nové, mám s tím již skušenost. Přeletěl jsem celé Německo, i u nás jsem zvyklý se pohybovat se v řízeném prostoru. Podmínkou je funkční odpovídač a spojení s ŘLP. Ostatní zajistí řídící. Vždy se podaří pro nás cestu, jak letištěm proletět, najít. Například v určité výšce. Přitom letadla, která potřebují letět v podobné výšce, řídící odkloní. Musíme dodržovat jejich pokyny a oni chápou naše možnosti. S odpovídači je to celé jednodušší.
Přečtěte si:
Kolik času už jste v balónu při přípravě na Gordon Bennettův pohár strávili?
Samotný jeden let trvá třeba hodinu, ale se vším všudy s ním strávíte celé dopoledne. Takhle vzato za sebou máme už skoro čtyřicet dní, z toho nějakých devadesát hodin ve vzduchu. K tomu zhruba 14 dní přípravných prací.
Jaký další trénink jste absolvovali?
Jak už jsem říkal, byli jsme s Alešem (Vašíčkem, druhým členem posádky, pozn.red) v barokomoře a testovali oblečení v chladu. Loni (v roce 2016 se Jan Smrčka zúčastnil závodu nesoutěžně, pozn. red.) mi vzalo hodně energie chladno nad ránem. Oblečení jsem hrubě podcenil, a tak se opravdu raduji, že se nám podařilo získat norského výrobce oblečení pro extrémní podmínky.
Sagrantino Cup 2017. Zdroj: Dvafousaci.worldpress.com
Jaká nejnižší teplota se dá nahoře očekávat?
Až minus třicet stupňů.
Co vás teď čeká za konkrétní kroky, abyste mohli druhý zářijový týden stanout na startu?
Teď šijeme speciální stan na koš, který by nás měl chránit před rosou a deštěm, pracujeme na rozmístění přístrojů v koši a jejich napájení. Máme speciální baterie, které budeme napájet solárními články. Ještě trénujeme spolupraci s meteorologem a taky trochu létáme.
Jaké jsou parametry balónu?
Koš má má cca 1,2 x 1,5 m, na vzletu vážíme cca 1 tunu, při přistání asi 400 kg. Balón má objem 1050 m3 a váží - obal, koš, kruh a příslušenství - asi 150 kg. Složený obal má objem kolem jednoho metru krychlového a je vyroben z pogumované textilie. Koš je proutěný, kruh kovový.
Co všechno budete mít s sebou v koši a jaké vybavení poveze podpůrný tým na zemi?
Kromě avioniky a vysílaček vezeme tablet, počítač, mapy, malou solární elektrárnu, jídlo a pití, oblečení do mrazu, svítilny do koše a do dálky, improvizovaný záchod, lůžko, stan a dobrou náladu a odhodlání. Doprovod veze vysílačky, peníze a jídlo. Celkem je nás i se mnou a s Alešem devět, na místě nás bude šest.
Co vás teď čeká?
Poslední víkend před závodem, tedy 2. a 3. září, budeme balit materiál podle checklistů, zkoušet umístění a funkčnost celého systému. V úterý pátého září nakládáme, ve středu jedeme pro balón a pak do epicentra. Na místě startu ve švýcarském Gruyeres musíme být nejpozději ve čtvrtek sedmého, kdy je check in a pak...
Animace letu závodních posádek Gordon Bennett Cupu v roce 2016. Vítězný tým uletěl vzdálenost 1 800 km. Zdroj Gordon Bennett Cup
Jak se vlastně přihodilo, že budete prvními Čechy v závodě?
To jsou dvě věci. Jednak, jaktože budeme teprve první Češi, a za druhé, jak to, že jsme se tam vůbec dostali. Na první otázku si odpovídám tak, že je to zřejmě tím, že plynové balóny u nás nejsou moc populární a taky je to opravdu dost nákladný koníček. Musíte totiž buď do zahraničí nebo zaplatíte vysokou částku za plyn, a to se chce málokomu.
A jaké jsou podmínky pro přijetí do závodu? Je třeba hodně diplomacie?
Snažit se musíte vždy. Někdo víc, někomu to jde jednodušeji. Prvotní je nominace Českým balónovým svazem a Aeroklubem ČR. Já měl spory s Českým balónovým svazem a ty jsem musel nejdřív urovnat. Hodně pomohlo nové vedení svazu.
Jak to vypadá s meteo předpovědí na závod? Kudy se dá očekávat, že se balóny budou ubírat?
Předpověď zatím nemáme a nemáme ani představu, co a jak bude. Jen mám obavu, abychom neletěli na jih.
S jakými ambicemi do závodu jdete?
To je těžké. Hodně to závisí na směru větru. Pokud poletíme na západ na Biskaj, jsou na tom všichni stejně, pokud se poletí na východ nebo jihovýchod, tady rozhodne umění pilotů a spolupráce s meteorologem. Chtěli bychom letět alespoň do večera prvního dne, o noci se rozhodne během letu.
S Janem Smrčkou si povídal Jan Dvořák
Foto: Jan Smrčka, Aleš Vašíček
Flying Revue je mediálním partnerem českého týmu.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »