7.9.2017
Gordon Bennett Cup 2017 Už jen hodiny dělí české piloty Jana Smrčku a Aleše Vašíčka jako jednu z dvaceti posádek ze třinácti zemí od chvíle, kdy se za zvuků české národní hymny odpoutají se svým plynovým balónem od země před zámkem Château de Gruyères poblíž švýcarského města Fribourg a vydají se na trať nejprestižnějšího světového závodu balónového létání.
Český tým před odjezdem do Fribourgu. Zleva Tomáš Sitta, Jan Smrčka, Renata Labancová, Zdeněk Jandus a Aleš Vašíček. Zdroj: DvaFousáči.com
"Nálada je skvělá, zatím jsme nepřišli na nic, co bychom doma zapomněli," hlásí z Fribourgu, kam celý tým v noci ze středy na čtvrtek dorazil, druhý pilot Aleš Vašíček a jménem týmu zdraví čtenáře Flying Revue. "Držte nám palce!" vzkazuje prosbu našim čtenářům.
Dnes, ve čtvrtek 7. září 2017, čeká posádky během dne zápis a briefing, vpodvečer pak proběhne slavnostní zahajovací ceremoniál. Pak už bude vše v rukou pilotů a - počasí.
Flying Revue je mediálním partnerem českého týmu. Sledujte s námi let Jana Smrčky a Aleše Vašíčka ve speciálu Flying Revue.
Logo české posádky. Zdroj: DvouFousáči.com
Pořadatelé na základě aktuální meteorologické situace určí možný směr letu - za určitých okolností proto není vyloučeno, že bychom balóny mohli vidět i na českém nebi. Pozici a pohyb balónů můžete sledovat na on-line mapě (pochopitelně až po startu).
Pokud by balóny uletěly kolem 1800 km jako loni (letělo se z německého Gladbecku na jihovýchod - viz video), pak by nejlepší posádky mohly teoreticky dosáhnout území Švédska, Norska, Finska, pobaltských republik, Řecka či Kréty.
Situaci poněkud komplikuje fakt, že uvedený radius zahrnuje i státy, které jsou pro průlet nebo přistání zapovězeny - Turecko, Ukrajinu, Bělorusko a státy severní Afriky (viz mapa níže - zelenou barvou jsou označené otevřené země, červeně pak země, kde se nesmí ani přistát ani přes jejich území letět).
Přečtěte si:
Takto se letělo v ročníku 2016 z německého Gladbecku. Zdroj: gordonbennett.aero
Mapa států, nad jejichž územím závodníci smí (zelené) a nesmí (červené) letět. Zdroj: gordonbennet.aero
Česká posádka má kód CZE01. Jednička v něm je přiléhavá, Jan Smrčka s Alešem Vašíčkem jsou totiž historicky první Češi, kteří byli do závodu nominováni. Jan Smrčka už se závodu zúčastnil nesoutěžně dříve, letos je však poprvé členem startovního pole.
Piloti sami by ale zmohli málo, pokud by je při přípravách i během závodu nepodporoval pozemní tým. Ten tvoří Renata Labancová, která má na starosti catering a případné úpravy a opravy balónu, Tomáš Sitta, jenž se stará o techniku, meteorolog Jan Horák a specialista pro řešení průletů oblastí s řízeným letovým provozem Zdeněk Jandus.
Český tým sice při prvním startu nepatří mezi favority, udělal však všechno proto, aby let jeho balónu byl co nejúspěšnější - tedy aby doletěl od bodu startu bez mezipřistání co nejdál. Ti nejlepší závodníci ve vzduchu stráví kolem padesáti až šedesáti hodin, kdy jejich balón naplněný vodíkem nebo héliem uletí ve výšce kolem 5000 metrů jeden až dva tisíce kilometrů.
Loňští vítězové, Švýcaři Kurt Frieden a Pascal Witprächtiger, uletěli za 58 hodin a 12 minut celkem 1803 km. Nejdelší vzdálenost v historii závodu byla skoro dvojnásobná - uletěli ji, když se závod konal v roce 2005 v USA, Belgičané Bob Berben a Benoît Siméons. Jejich balón přistál ve vzdálenosti 3400 km od místa startu.
Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »