5.9.2017
V České republice je dost pilotů, obzvláště těch starších, kteří ho znají. Ve svém úctyhodném věku pomáhá pilotům udržet si osvědčení o zdravotní způsobilosti, vnáší do leteckého zdravotnictví moderní pohledy a významnou měrou přispěl k předávání amerických zkušeností z letecké medicíny do Evropy.
Doposud byl aktivním pilotem s platnou pilotní licencí. S více než šesti sty nalétanými hodinami není ani v letadle žádným nováčkem. Vydali jsme se za ním nejen do ordinace, ale také do aeroklubu, kde začal v patnácti letech létat.
Sobotní ranní shon na letišti ve Skutči je o něco větší než obvykle. Vytáhnout motorový větroň a odlétat několik výcvikových letů ještě před tím, než nastane neletové horko, paří ke koloritu. Ale plánovaná ranní návštěva leteckého lékaře vytáhla na letiště i pár kamarádů navíc.
Nemůžeme se ubránit vtípkům o tom, že na ÚLZ je jeden doktor, který některé z nás donutil k nějakému sportu, redukci váhy a ještě nás krmí medikamenty. Nechal nás občas i na zemi a vůbec je dosti přísný, když je to potřeba... Snaží se tak totiž udržet piloty při létání a zároveň dodržovat pravidla bezpečnosti. Navíc prý má celou řadu zahraničních diplomů. A tak začínáme náš rozhovor jaksi uprostřed.
Pojďme tedy rovnou k těm zahraničním kvalifikacím... Domů se vrátíme později. Jak to tedy je s těmi diplomy z USA?
Byl jsem pozván americkým Federálním úřadem pro civilní letectví (FAA), což je bezesporu celosvětově největší a nejdůležitější letecký úřad. FAA se stará prakticky o piloty z celého světa, nejenom o ty americké. V Americe měli již dávno a stále mají samostatné letecké lékaře, tzv. AME (Aviation Medical Examiner). Takový lékař absolvuje základní týdenní školení, které jsem absolvoval v Oklahoma City.
Tím začaly mé pravidelné návštěvy Spojených států, neboť k udržení této kvalifikace bylo užitečné absolvovat každý rok odborné setkání leteckých lékařů. Myslím, že k obnovení kvalifikace je tam určitá benevolence, ale nejpozději jednou za tři roky je nutné se odborného setkání zúčastnit. A není to jenom školení, na závěr musíte napsat test. Až na základě úspěšně absolvovaného testu dostanete příslušný diplom, opravňující k vykonávání AME. Když tam jezdíte více než dvacet let, tak jich opravdu pár získáte.
Setkání se většinou konala na území Spojených států, ale občas také v Kanadě, například přímo v sídle ICAO, v Montrealu. Vlastně to bylo i turisticky velice zajímavé, za těch mnoho let jsem měl možnost navštívit různá zajímavá místa na americkém kontinentě. Jsou to ohromná setkání, bývá tam více než tisíc lékařů. Setkání je rozděleno do sekcí, mimo jiné obsahuje i sekci pro vesmírné lety, kde se probírá působení stavu beztíže na organismus apod. Jen určitá část je civilní, jsou tam také vojenští lékaři. Zajímavé je, že lékaři z US Air Force jsou často aktivní piloti, někteří civilní lékaři také. Všichni účastníci takového setkání mají tedy k létání docela blízko.
Text a foto: Pavel Valenta
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »