MAKS na max - fotoohlédnutí za letošním moskevským aerosalonem
31.8.2017
Na MAKSu se poprvé předvedl A350-900. Jeho prvním ruským zákazníkem je Aeroflot, do jehož flotily se od druhé poloviny 2018 postupně zařadí 28 strojů.
Impozantní podívanou představuje největší sériově vyráběný vrtulník na světě Mi-26T2.
Ruské Mi-28N prošly svým bojovým křtem v Sýrii. Jejich exportní verze se osvědčila také v bojových operacích v Iráku.
Na MiG-29 předváděl efektní skupinovou pilotáž display tým ruského letectva Striži na MiG-29.
IL-76LL, létající laboratoř pro TV7-117ST IL-76LL, na kterém probíhají zkoušky nového motoru TV7-117ST pro IL-112V a dopravní IL-114.
Strategický nosič raket Tu-95MS je ikonou dálkového letectva RF. Přestože byl zařazen do armády již v roce 1956, zřejmě jej čeká ještě dlouhá služba. Letectvo s určitou nadsázkou říká, že se ve službě dožije stovky.
Mezi kuriózní letouny statické ukázky bezpochyby patří nákladní VM-T Atlant, který byl vyvinut na bázi strategického bombardéru 3M. Byl určen pro přepravu raketoplánu Buran, součástí nosičů Energija a raketového paliva na kosmodrom Bajkonur.
Popularitě ozbrojených sil se těší stáhací-bombardovací Su-32.
Perfektni demonstraci SuperJetu SSJ100 předvedli návštěvníkům zkušební tovární piloti společnosti Suchoj z Komsomolska na Amuru.
Pohled do kokpitu letounu SSJ100 MChS RRJ-95LR-100.
Ministerstvo pro mimořádné události RF prezentovalo smíšenou sanitní a salónní verzi SuperJetu RRJ-95LR-100 a umožnilo nahlédnout do kabiny.
Výcvikové středisko ruského letectva poslalo na MAKS čtveřici Sokoly Rossii, která je dnes jedinou pilotážní skupinou létající na nejmodernějších Su-35.
Státními zkouškami úspěšně prošel Su-57, který tak v letošním roce vstupuje do předsériové výroby. Su-57 je ruskou odpovědí na americký F-22.
Legendární bitevník IL-2 debutoval v letecké ukázce. S 36 tisíci vyrobených kusů se jedná o nejvíce vyráběný letoun 2. světové války a předváděný stroj je jediným létajícím exemplářem. V prvních letech války se za 30 bojových letů na šturmoviku uděloval titul Hrdina SSSR, ke konci války bylo potřeba k získání titulu přežít bojových letů 80. Průměrný život posádky IL-2 čítal 54 bojové lety.
Exotickým hostem byla pilotážní skupina Al Fursan z UAE, která předvedla pěknou podívanou s dobře čitelným rukopisem Frecce Tricolori. Jedinou další zahraniční skupinou byl Baltic Bees Jet Team na L-39.
L-410UVP-E20 Made in Russia. Výroba L-410 byla vloni úspěšně lokalizována v uralském Jekatěrinburgu. UZGA dodal první dvě „elky“ ruskému letectvu, další tři míří k civilním přepravcům. U civilních dopravců dnes slouží 36 L-410.
MAKS 2017
Fotoreportáž Airbus A350 míří do
Aeroflotu, i proto byl jedním z největších lákadel moskevského
aerosalonu MAKS 2017. Naopak domácí hvězda, letoun MS-21, jeho
výrobce na výstavu nepřivezl. I tak se v šestihodinové letecké show
představilo na devadesát strojů.
Ve dnech 18. 7. až 23. 7. se na letišti
Ramenskoe/Žukovskij u Moskvy konala výstava MAKS 2017. Tato výstava
je tradičně nejen největší leteckou událostí v Rusku, ale i
důležitým indikátorem stavu domácího leteckého průmyslu. Všem
obdivovatelům letectví nabízí MAKS maximální zážitek ze statických
ukázek a z doprovodné, takřka šestihodinové letecké show, ve které
letos účinkovalo 90 letadel a osm pilotážních skupin.
A350 na MAKS 2017. MAKS 2017 - areál.
Novinky civilního
letectví
V oblasti civilní dopravy byla tahákem
MAKSu statická i letová ukázka A350-900. Tento letoun zavítal do
Ruska teprve podruhé, poprvé ve své výstavní premiéře. Důvod
k návštěvě byl slavnostní. Aeroflot pořizuje do své flotily 28
strojů A350-900 v konfiguraci pro 325 cestujících. Ty bude Aeroflot
dostávat postupně od roku 2018 a nahrazovat starší A330. Kontrakt
s ruským vlajkovým dopravcem otevírá tomuto stroji cestu také
k dalším ruským zákazníkům.
Flying Revue 5/2017
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 52-55 ve Flying Revue č. 5/2017. Na stáncích časopis koupíte od 31. srpna 2017.
Naopak veletrh neukázal „in natura“
nejnovější domácí přírůstek, letoun MS-21-300, jehož prototyp
vzlétl k prvnímu letu dne 28. 5., tedy relativně krátce před
výstavou. Jeho výrobce, firma Irkut, odůvodnila nepřítomnost své
horké novinky tím, že veletrh by zpozdil zkušební program.
Startovacím zákazníkem MS-21-300 je Aeroflot a základní konfigurace
odpovídá „aeroflotovské“ konfiguraci pro 163 cestujících.
Red Wings podepsal 16 strojů v konfiguraci
pro 211 cestujících, z toho 4 poháněné permskými PD-14A,
ostatní poletí na kanadských Pratt & Whitney PW1400G. VIM-Avia
podepsala opci na 15 strojů. Katalogová cena MS-21-300 je 90 mil.
USD, pro první zákazníky se nabízí za 45 mil. USD.
Zajímavé je, že charterové společnosti
tlačí Irkut, aby upřednostnil prodlouženou verzi, která by
v jednotřídní konfiguraci převezla 250 cestujících a vyplnila
prázdné místo na trhu, a nabídla i příznivější ekonomické parametry
než MS-21-300, A320 nebo Boeing 737MAX. Přestože letoun nebyl na
výstavě fyzicky přítomen, je jasné, že jak vláda, tak výrobce
chtějí v MS-21 vidět úspěšný návrat Ruska na světový trh
civilních letadel. Úzkým hrdlem nasazení MS-21 do komerčního
provozu bude nepochybně nedostatek domácích motorů.