Proletěli jsme se v Messerschmittu Bf-109G-2. Jen kousek od Vltavy
5.4.2017
Simulátorem do historie Ještě
okamžik a kolega vklouzne do kokpitu letounu Messerschmitt
Bf-109G-2. Čeká ho cesta v čase o více než sedm desítek let nazpět
a půlhodina letu nad britským Doverem, přitom neopustí Prahu.
Vítejte v simulátoru bojového letounu z druhé světové
války.
Jak se proletět Messerschmittem pár metrů od Vltavy. Video: Flying Revue
Do tmy svítí 2,5 metrové projekční plátno, na něm počítačový
model Messerschmitt Bf-109G-2 vyzbrojený kanónem MG 151/20 a
dvěma kulomety MG 17. Celkem bylo vyrobeno 1 586 kusů tohoto
stroje. A právě přesnou kopii jeho kabiny včetně všech přístrojů a
ovládacích prvků najdete takřka v centru Prahy. Jedna odlišnost tam
popravdě je - šířka kabiny je tu přizpůsobena proporcím dnešního
pilota, je tedy o několik centimetrů širší.
Reklama
Messerschmitt Bf-109G-2
- Kategorie: stíhací letoun - Výrobce: Messerschmitt GmbH - Vyrobeno ks: 1586 - První vzlet: 1942 - Osádka: 1 - Rozpětí: 9,92 m - Délka: 8,94 - Výška: 2,6 m - Pohon: 1 pístový motor Daimler-Benz DB 605 A, 1085 kW - Dostup: 11 500 m - Dolet: 550 km - Výzbroj: 2 x 7,92 mm kulomet MG 17, 1 x 20 mm kanón MG 151/20
Zdroj: Forum.valka.cz
"Z kokpitu budete ovládat pedály, knipl, plyn, podvozek,
klapky," vysvětluje Robert Klaubert ze společnosti Aerosim,
která simulátor provozuje, kolegovi. Kvůli nastavení klapek ale
nebudete muset otáčet kovovým kolem, jež bylo umístěno po levé ruce
pilota na boku kabiny. "Tak to je komfort. Otáčet kolem byla
dřina a říká se, že piloti Messerschmittů měli odřenou levou
ruku," směje se kolega Pavel Valenta.
S dalšími přístroji a ovládacími prvky není třeba se zabývat.
"Já s vámi budu komunikovat prostřednictvím sluchátek a povedu
vás. Máme také k dispozici mapu, abyste se neztratil, pozice
nepřátel, spojenců a podobně, přistávací plochy," uklidňuje
dnešního letce obsluha simulátoru. Proletět se tu tedy může po
úvodním zaškolení v podstatě kdokoli, dokonce i ten, kdo do letounu
nebo simulátoru usedne vůbec poprvé. Pro pilota je ale zážitek
ještě intenzívnější.
I tak je potřeba zvládnout za krátkou chvíli poměrně dost pokynů
a může se stát, že za letu pak dojde ke krizové situaci. Například
když se utrhne podvozek, protože jste ho zapomněli zatáhnout. Na
rozdíl od skutečnosti zde se to dá snadno napravit. "Prostě
program restartujeme."
Zaškolení je za námi, zbývá nakonfigurovat let - vybrat sektor,
průběh frontové linie, typ scénáře (volný let či bitva), úroveň
obtížnosti, denní dobu, počasí i to, zda chceme vyzkoušet vzlet,
nebo se ocitnout rovnou ve vzduchu.
Chvilka klikání na klávesnici a na plátně se objevuje pohled z
kabiny na plochu letiště v britském Doveru. "Je to pěkně
jedovaté," hodnotí chování letounu při startu kolega. Po
chvíli už klidně letí nad jižní Anglií a míří nad moře.
Odhlédněme od paradoxu, že letoun z výzbroje Luftwaffe startuje
v době Bitvy o Británii z britského letiště ("asi to bude
kořistní letadlo a já jsem vlastně Angličan," uvažuje nahlas
kolega), ale přece jen: "Nemají s tím letečtí nadšenci potíž,
létat v barvách nepřítele a bojovat se Spojenci?" ptám se.
"Občas se do nás kvůli tomu pustí, to je pravda, ale ne příliš
často. My určitě nemáme Messerschmitt proto, že bychom se chlubili
černobílým křížem na boku, ale proto, že jsme simulátor stavěli
jako nadšenci a nemohli jsme si až tak moc vybírat. Messerschmitt
byl pro nás zkrátka v dané chvíli nejschůdněji postavitelný. Ale
brzy budeme mít i Spitfira a pak bude možno si zalétat i s
ním," rozpovídá se Robert Klaubert.
Simulátor Messerschmitt Bf-109G-2
- Název: Messerschmitt Bf-109G-2 - Kokpit: celokovový - Varianty letů: 45, 60 a 90 minut + instruktáž - Zajímavost: vlastní vývoj leteckých přístrojů - Lokalita: Praha 7 Holešovice- - Provozuje: Aerosim, www.aerosim.cz
Po cvičném letu v okolí Doveru přichází na řadu 3D brýle.
"Jsou to nejmodernější 3D brýle na trhu," dozvídáme se.
Po jejich nasazení kolega uznale pronese: "Tak to je
neuvěřitelné. Je to naprosto dokonalé," říká a nemůže se
nabažit pohledů na všechny strany. Iluze reality je opravdu
dokonalá. Ač "železo" simulátoru tvoří jen holá kabina a
schůdky k ní, když se rozhlédnete do stran ve 3D brýlích, vidíte i
křídla a každý detail na nich, stejně i krajinu pod nimi. A
kdybyste se postavili a otočili dozadu, uvidíte i záď letadla, jako
by tam skutečně byla.
Velmi realistický je i dojem z letu, bílé útesy doverské jsou na
dosah a let kolem nich velmi působivý. Když provedete zatáčku, může
to pocítit dokonce i váš žaludek. Oko se nechá obelstít a
rovnovážný systém vysílá k žaludku podobné signály, jako byste jeli
na centrifuze. "Někomu to dělá trochu potíž, ale je to spíš
výjimečné," poznamenal náš průvodce. Kolega ale neodolal a s
kořistním letounem zkusil i výkrut a loping. Jako zkušený
pilot ale výše popsanými problémy netrpí a může bez potíží za pár
minut opět přistát na doverském letišti.
Pokud si kromě létání chcete i zabojovat, do záběru vám vlétnou
další stroje a rozběhne se bitva. Nebe křižují dávky z kulometů, ve
sluchátkách slyšíte ke zvuku motoru i jejich zvuk.
"První dojem? Naprosto reálné obrazové i zvukové vjemy.
Pohyb je rovněž velmi působivý, člověk by nevěřil, že ve
skutečnosti se nepohnul se simulátorem ani o píď," komentuje
po skončení letu kolega.
Místo vod La Manche přitom šplouchá jen pár destítek metrů odsud
Vltava. Aby byl vjem co nejreálnější, simulátor je vybaven
vibračním systémem v sedačce a multikanálovým systémem zvuku, který
vám pouští do sluchátek, takže izolace od okolního porostředí je
úplná.
Celokovový kompletní kokpit byl
postaven přesně podle původních nákresů –
přístrojová deska, pedály, plynová páka, to vše
kopíruje originál. Simulátor byl konstruován ve spolupráci
s organizací Messerschmitt Stiftung, která se v německém
Manchingu společně s EADS (nyní Airbus Group) podílí na
udržování několika historických letadel této značky (Me-163, Me-262
a dvě Bf 109G) v letuschopném stavu.
Asi vás napadne, proč se vláčet na Strossmayerovo náměstí, když
je tolik možností "zalétat si" pěkně v klidu doma na
počítači. "V současnosti jsou letecké simulátory na počítačích
skutečně dostupnou záležitostí. Nicméně, létání se stíhacím
letadlem pomocí plastového joysticku a klávesnice, to prostě není
ono. Když usednete do skutečného kovového kokpitu a v ruce držíte
skutečný knipl a ještě navíc letíte ve 3D brýlích, to je úplně jiná
liga," je přesvědčen náš průvodce.
Expedice Flying Revue
Letošní leteckou sezónu jsme zakončili půvabnou, ale trochu
netypickou expedicí Chorvatské ostrovy z nebe 2019. Po třech letech
spolu do kokpitu usedli totiž opět Jiří Pruša a Petr Nikolaev, ale
cíl jejich letu byl tentokrát poněkud méně expediční než
obvykle. více
Flying Revue 1/2020
Vzpomínkový let po stopách
leteckých tras jedné z nejstarších leteckých společností Evropy
Compagnie Franco Roumaine de Navigation Aérienne – CFRNA/CIDNA se
stal letošním vyvrcholením tohoto našeho projektu. více
Letečtí dopravci
Titulek zní poněkud nepravděpodobně, nicméně je
to tak. Nizozemský dopravce KLM totiž do leteckého paliva
přimíchává použitý kuchyňský olej a amsterdamské letiště Schiphol
ho nyní poprvé bude do letadel plnit s využitím stávající letištní
infrastruktury. více
Letecký
průmysl Nástupce
kunovického letounu L-610, jejž si koncem léta v počtu deseti kusů
objednal ruský dopravce Polar Airlines, je zejména v Rusku očekáván
s velkým zájmem, trh ale nyní poněkud znejistěla jeho odhadovaná
cena, která by se podle ruských médií mohla blížit ceně letounů o
segment výš. více
První let člověka v
historii Včera uplynulo 236
let od chvíle, kdy první lidé v historii překonali gravitaci a
odpoutali se od země v létajícím zařízení. Jednalo se o
horkovzdušný balón bratří Motgolfiérů, na palubě nesl dva
francouzské šlechtice. více
Kniha Evropské ostrovy z nebe -
rozhovor Tisíc leteckých
fotografií evropských ostrovů a pobřeží dopněné o postřehy z
pilotní kabiny, reportáže z jednotlivých expedic i cestopisné
informace o místech na fotografiích zachycených, to je nová kniha
letce, publicisty a fotografa Jiřího Pruši Evropské ostrovy z nebe.
Proč kniha vznikla, proč není elektronická a jaké to vlastně je,
létat nad Evropou v malém letadle? O tom i o dalších věcech jsme si
s jejím autorem povídali. více
Pohled do
historie Dvoumotorový bombardér
Tu-2 mnozí považují za jeden z nejlepších letounů druhé světové
války. Nyní se ruští inženýři chtějí pokusit vrátit stroj, který
trávil penzi ve War Eagles Air Museum ve městě Santa Teresa v Novém
Mexiku v USA, na oblohu. více
Setkání s legendou
Svým manévrem s názvem Kolokol či extrémními nízkými průlety nad
VPD uváděl do vytržení návštěvníky leteckých přehlídek po celém
světě, včera se v Leteckém muzeu Kbely setkal se svým někdejším
žákem Václavem Vaškem, jehož provádění tohoto obtížného manévru
kdysi učil. U setkání těchto dvou pilotních legend jsme byli i
my. více
Novinky a
technologie Model nového
průzkumného bojového vrtulníku Bell 360 Invictus představila
společnost Bell. Vrtulník vyrobený z kompozitních materiálů bude
užívat k řízení systém fly-by-wire, kromě rotoru bude disponovat i
křídlem, což mu umožní dosáhnout vysoké rychlosti. Díky kompaktním
rozměrům bude moci být nasazován na městská bojiště. více
Muži, kteří (s)tvořili
CFRNA/CIDNA Jedním z klíčových
mužů společnosti CIDNA byl Maurice Noguès, jenž je považován za
jednoho z největších francouzských letců své doby. V roce 1923 byl
prvním pilotem, který létal noční lety s cestujícími. Byl
důstojníkem Čestné legie a nositelem Válečného kříže 1914 -
1918. více
Letecká technika
Čtyřiadvacet letadel
typu Airbus z flotily největšího finského dopravce Finnair se v
uplynulých dvou letech vystřídalo v hangáru F společnosti Czech
Airlines Technics na ruzyňském letišti. Instalovali jim tu zařízení
pro Wi-Fi příjem internetu za letu. více
Nadzvukové dopravní letouny
Konstruktéři NASA a Lockheed Martin
věří, že nalezli řešení, jak zredukovat aerodynamický třesk a vůbec
hluk při provozu nadzvukových letadel. Příští rok by měl k letovým
testům vzlétnout jejich společně vyvinutý nadzvukový letoun X-59
QueSST. více
Expedice Flying Revue
Letošní leteckou sezónu jsme zakončili půvabnou, ale trochu
netypickou expedicí Chorvatské ostrovy z nebe 2019. Po třech letech
spolu do kokpitu usedli totiž opět Jiří Pruša a Petr Nikolaev, ale
cíl jejich letu byl tentokrát poněkud méně expediční než
obvykle. více
Flying Revue 1/2020
Vzpomínkový let po stopách
leteckých tras jedné z nejstarších leteckých společností Evropy
Compagnie Franco Roumaine de Navigation Aérienne – CFRNA/CIDNA se
stal letošním vyvrcholením tohoto našeho projektu. více
Letečtí dopravci
Titulek zní poněkud nepravděpodobně, nicméně je
to tak. Nizozemský dopravce KLM totiž do leteckého paliva
přimíchává použitý kuchyňský olej a amsterdamské letiště Schiphol
ho nyní poprvé bude do letadel plnit s využitím stávající letištní
infrastruktury. více
Letecký
průmysl Nástupce
kunovického letounu L-610, jejž si koncem léta v počtu deseti kusů
objednal ruský dopravce Polar Airlines, je zejména v Rusku očekáván
s velkým zájmem, trh ale nyní poněkud znejistěla jeho odhadovaná
cena, která by se podle ruských médií mohla blížit ceně letounů o
segment výš. více
První let člověka v
historii Včera uplynulo 236
let od chvíle, kdy první lidé v historii překonali gravitaci a
odpoutali se od země v létajícím zařízení. Jednalo se o
horkovzdušný balón bratří Motgolfiérů, na palubě nesl dva
francouzské šlechtice. více
Kniha Evropské ostrovy z nebe -
rozhovor Tisíc leteckých
fotografií evropských ostrovů a pobřeží dopněné o postřehy z
pilotní kabiny, reportáže z jednotlivých expedic i cestopisné
informace o místech na fotografiích zachycených, to je nová kniha
letce, publicisty a fotografa Jiřího Pruši Evropské ostrovy z nebe.
Proč kniha vznikla, proč není elektronická a jaké to vlastně je,
létat nad Evropou v malém letadle? O tom i o dalších věcech jsme si
s jejím autorem povídali. více
Pohled do
historie Dvoumotorový bombardér
Tu-2 mnozí považují za jeden z nejlepších letounů druhé světové
války. Nyní se ruští inženýři chtějí pokusit vrátit stroj, který
trávil penzi ve War Eagles Air Museum ve městě Santa Teresa v Novém
Mexiku v USA, na oblohu. více
Setkání s legendou
Svým manévrem s názvem Kolokol či extrémními nízkými průlety nad
VPD uváděl do vytržení návštěvníky leteckých přehlídek po celém
světě, včera se v Leteckém muzeu Kbely setkal se svým někdejším
žákem Václavem Vaškem, jehož provádění tohoto obtížného manévru
kdysi učil. U setkání těchto dvou pilotních legend jsme byli i
my. více
Novinky a
technologie Model nového
průzkumného bojového vrtulníku Bell 360 Invictus představila
společnost Bell. Vrtulník vyrobený z kompozitních materiálů bude
užívat k řízení systém fly-by-wire, kromě rotoru bude disponovat i
křídlem, což mu umožní dosáhnout vysoké rychlosti. Díky kompaktním
rozměrům bude moci být nasazován na městská bojiště. více
Muži, kteří (s)tvořili
CFRNA/CIDNA Jedním z klíčových
mužů společnosti CIDNA byl Maurice Noguès, jenž je považován za
jednoho z největších francouzských letců své doby. V roce 1923 byl
prvním pilotem, který létal noční lety s cestujícími. Byl
důstojníkem Čestné legie a nositelem Válečného kříže 1914 -
1918. více
Letecká technika
Čtyřiadvacet letadel
typu Airbus z flotily největšího finského dopravce Finnair se v
uplynulých dvou letech vystřídalo v hangáru F společnosti Czech
Airlines Technics na ruzyňském letišti. Instalovali jim tu zařízení
pro Wi-Fi příjem internetu za letu. více
Nadzvukové dopravní letouny
Konstruktéři NASA a Lockheed Martin
věří, že nalezli řešení, jak zredukovat aerodynamický třesk a vůbec
hluk při provozu nadzvukových letadel. Příští rok by měl k letovým
testům vzlétnout jejich společně vyvinutý nadzvukový letoun X-59
QueSST. více
Expedice Flying Revue
Letošní leteckou sezónu jsme zakončili půvabnou, ale trochu
netypickou expedicí Chorvatské ostrovy z nebe 2019. Po třech letech
spolu do kokpitu usedli totiž opět Jiří Pruša a Petr Nikolaev, ale
cíl jejich letu byl tentokrát poněkud méně expediční než
obvykle. více
Flying Revue 1/2020
Vzpomínkový let po stopách
leteckých tras jedné z nejstarších leteckých společností Evropy
Compagnie Franco Roumaine de Navigation Aérienne – CFRNA/CIDNA se
stal letošním vyvrcholením tohoto našeho projektu. více
Letečtí dopravci
Titulek zní poněkud nepravděpodobně, nicméně je
to tak. Nizozemský dopravce KLM totiž do leteckého paliva
přimíchává použitý kuchyňský olej a amsterdamské letiště Schiphol
ho nyní poprvé bude do letadel plnit s využitím stávající letištní
infrastruktury. více
Letecký
průmysl Nástupce
kunovického letounu L-610, jejž si koncem léta v počtu deseti kusů
objednal ruský dopravce Polar Airlines, je zejména v Rusku očekáván
s velkým zájmem, trh ale nyní poněkud znejistěla jeho odhadovaná
cena, která by se podle ruských médií mohla blížit ceně letounů o
segment výš. více
První let člověka v
historii Včera uplynulo 236
let od chvíle, kdy první lidé v historii překonali gravitaci a
odpoutali se od země v létajícím zařízení. Jednalo se o
horkovzdušný balón bratří Motgolfiérů, na palubě nesl dva
francouzské šlechtice. více
Kniha Evropské ostrovy z nebe -
rozhovor Tisíc leteckých
fotografií evropských ostrovů a pobřeží dopněné o postřehy z
pilotní kabiny, reportáže z jednotlivých expedic i cestopisné
informace o místech na fotografiích zachycených, to je nová kniha
letce, publicisty a fotografa Jiřího Pruši Evropské ostrovy z nebe.
Proč kniha vznikla, proč není elektronická a jaké to vlastně je,
létat nad Evropou v malém letadle? O tom i o dalších věcech jsme si
s jejím autorem povídali. více
Pohled do
historie Dvoumotorový bombardér
Tu-2 mnozí považují za jeden z nejlepších letounů druhé světové
války. Nyní se ruští inženýři chtějí pokusit vrátit stroj, který
trávil penzi ve War Eagles Air Museum ve městě Santa Teresa v Novém
Mexiku v USA, na oblohu. více
Setkání s legendou
Svým manévrem s názvem Kolokol či extrémními nízkými průlety nad
VPD uváděl do vytržení návštěvníky leteckých přehlídek po celém
světě, včera se v Leteckém muzeu Kbely setkal se svým někdejším
žákem Václavem Vaškem, jehož provádění tohoto obtížného manévru
kdysi učil. U setkání těchto dvou pilotních legend jsme byli i
my. více
Novinky a
technologie Model nového
průzkumného bojového vrtulníku Bell 360 Invictus představila
společnost Bell. Vrtulník vyrobený z kompozitních materiálů bude
užívat k řízení systém fly-by-wire, kromě rotoru bude disponovat i
křídlem, což mu umožní dosáhnout vysoké rychlosti. Díky kompaktním
rozměrům bude moci být nasazován na městská bojiště. více
Muži, kteří (s)tvořili
CFRNA/CIDNA Jedním z klíčových
mužů společnosti CIDNA byl Maurice Noguès, jenž je považován za
jednoho z největších francouzských letců své doby. V roce 1923 byl
prvním pilotem, který létal noční lety s cestujícími. Byl
důstojníkem Čestné legie a nositelem Válečného kříže 1914 -
1918. více
Letecká technika
Čtyřiadvacet letadel
typu Airbus z flotily největšího finského dopravce Finnair se v
uplynulých dvou letech vystřídalo v hangáru F společnosti Czech
Airlines Technics na ruzyňském letišti. Instalovali jim tu zařízení
pro Wi-Fi příjem internetu za letu. více
Nadzvukové dopravní letouny
Konstruktéři NASA a Lockheed Martin
věří, že nalezli řešení, jak zredukovat aerodynamický třesk a vůbec
hluk při provozu nadzvukových letadel. Příští rok by měl k letovým
testům vzlétnout jejich společně vyvinutý nadzvukový letoun X-59
QueSST. více
Expedice Flying Revue
Letošní leteckou sezónu jsme zakončili půvabnou, ale trochu
netypickou expedicí Chorvatské ostrovy z nebe 2019. Po třech letech
spolu do kokpitu usedli totiž opět Jiří Pruša a Petr Nikolaev, ale
cíl jejich letu byl tentokrát poněkud méně expediční než
obvykle. více
Flying Revue 1/2020
Vzpomínkový let po stopách
leteckých tras jedné z nejstarších leteckých společností Evropy
Compagnie Franco Roumaine de Navigation Aérienne – CFRNA/CIDNA se
stal letošním vyvrcholením tohoto našeho projektu. více
Letečtí dopravci
Titulek zní poněkud nepravděpodobně, nicméně je
to tak. Nizozemský dopravce KLM totiž do leteckého paliva
přimíchává použitý kuchyňský olej a amsterdamské letiště Schiphol
ho nyní poprvé bude do letadel plnit s využitím stávající letištní
infrastruktury. více
Letecký
průmysl Nástupce
kunovického letounu L-610, jejž si koncem léta v počtu deseti kusů
objednal ruský dopravce Polar Airlines, je zejména v Rusku očekáván
s velkým zájmem, trh ale nyní poněkud znejistěla jeho odhadovaná
cena, která by se podle ruských médií mohla blížit ceně letounů o
segment výš. více
První let člověka v
historii Včera uplynulo 236
let od chvíle, kdy první lidé v historii překonali gravitaci a
odpoutali se od země v létajícím zařízení. Jednalo se o
horkovzdušný balón bratří Motgolfiérů, na palubě nesl dva
francouzské šlechtice. více
Kniha Evropské ostrovy z nebe -
rozhovor Tisíc leteckých
fotografií evropských ostrovů a pobřeží dopněné o postřehy z
pilotní kabiny, reportáže z jednotlivých expedic i cestopisné
informace o místech na fotografiích zachycených, to je nová kniha
letce, publicisty a fotografa Jiřího Pruši Evropské ostrovy z nebe.
Proč kniha vznikla, proč není elektronická a jaké to vlastně je,
létat nad Evropou v malém letadle? O tom i o dalších věcech jsme si
s jejím autorem povídali. více
Pohled do
historie Dvoumotorový bombardér
Tu-2 mnozí považují za jeden z nejlepších letounů druhé světové
války. Nyní se ruští inženýři chtějí pokusit vrátit stroj, který
trávil penzi ve War Eagles Air Museum ve městě Santa Teresa v Novém
Mexiku v USA, na oblohu. více
Setkání s legendou
Svým manévrem s názvem Kolokol či extrémními nízkými průlety nad
VPD uváděl do vytržení návštěvníky leteckých přehlídek po celém
světě, včera se v Leteckém muzeu Kbely setkal se svým někdejším
žákem Václavem Vaškem, jehož provádění tohoto obtížného manévru
kdysi učil. U setkání těchto dvou pilotních legend jsme byli i
my. více
Novinky a
technologie Model nového
průzkumného bojového vrtulníku Bell 360 Invictus představila
společnost Bell. Vrtulník vyrobený z kompozitních materiálů bude
užívat k řízení systém fly-by-wire, kromě rotoru bude disponovat i
křídlem, což mu umožní dosáhnout vysoké rychlosti. Díky kompaktním
rozměrům bude moci být nasazován na městská bojiště. více
Muži, kteří (s)tvořili
CFRNA/CIDNA Jedním z klíčových
mužů společnosti CIDNA byl Maurice Noguès, jenž je považován za
jednoho z největších francouzských letců své doby. V roce 1923 byl
prvním pilotem, který létal noční lety s cestujícími. Byl
důstojníkem Čestné legie a nositelem Válečného kříže 1914 -
1918. více
Letecká technika
Čtyřiadvacet letadel
typu Airbus z flotily největšího finského dopravce Finnair se v
uplynulých dvou letech vystřídalo v hangáru F společnosti Czech
Airlines Technics na ruzyňském letišti. Instalovali jim tu zařízení
pro Wi-Fi příjem internetu za letu. více
Nadzvukové dopravní letouny
Konstruktéři NASA a Lockheed Martin
věří, že nalezli řešení, jak zredukovat aerodynamický třesk a vůbec
hluk při provozu nadzvukových letadel. Příští rok by měl k letovým
testům vzlétnout jejich společně vyvinutý nadzvukový letoun X-59
QueSST. více