"Naganské" Tu-154 je šťastně v Kunovicích. Mosty i kruhové objezdy konvoj zvládl bezvadně

26.9.2016

Velký přelet, čili přesun „naganského“ Tu-154M z pražského kbelského letiště do Kunovic, je za námi. Trup slavného tučka je po víkendovém přejezdu složen z návěsu v Leteckém muzeu Kunovice a čeká ho opětovná montáž do původní podoby. Pak bude sloužit návštěvníkům muzea.


Podívejte se, jak se padesát metrů dlouhá souprava vypořádala s kruhovým objezdem. Další videa na SlowTv iDNES.cz. 

Největší pozemní letecký náklad v české historii vyjel v pátek přesně v devět hodin z areálu vojenského letiště Kbely, kde ho skupinka nadšenců z Leteckého muzea Kunovice připravovala k přejezdu.

Transport cestou nadšeně zdravily stovky příznivců, ostatně mohli jste je vidět na záběrech kamery při on-line přenosu transportu, který jsme vysílali díky serveru Technet.cz (www.technet.idnes.cz). Přenos běžel na videoportále iDNES.cz SlowTv.

Tu-154M OK-BYZ při pozemním transportu z Kbel do Kunovic. Foto: Tereza Šírová pro Technet.czZoom gallery
Tu-154M OK-BYZ při pozemním transportu z Kbel do Kunovic. Foto: Tereza Šírová pro Technet.cz

Do cesty se nepostavila žádná nepřekonatelná překážka, vše bylo dokonale připraveno, spočítáno. Mosty i kruhové objezdy souprava až na drobné výjimky zvládla bez větších obtíží.

Páteční etapa proběhla ve dne, další dvě se pak odehrály v noci. Sobotu souprava strávila na odpočívadle u Břuchotína, následně přes Olomouc dorazila do Kunovic. Tady letadlo vítaly stovky nadšených příznivců, příjezd k muzeu pak završila slavnostní vodní slavobrána.

"Celý přelet proběhl hladce, a to i včetně obtížnějších míst jako jsou kruhové křižovatky, mosty, zúžení v místě prací na silnici, velká města s trolejemi a elektrické vedení nad silnicí. Přepravní firma Universal Transport měla vše perfektně připraveno a jeho řidiči i další zaměstnanci odvedli skvělou práci," pochvaluje si mluvčí Velkého přeletu Tereza Šírová. Letadlo se během transportu chovalo velmi klidně. "Dokonce tak, že i drobnosti, které zůstaly v interiéru, byly po vyložení letadla v Kunovicích přesně na svém místě - tam, kde jsme je nechali před nakládkou," dodává Šírová.  

Kromě trupu, což je nevětší a tedy i pro přesun nejproblematičtější část letadla, bylo třeba do Kunovic dopravit i o statní části letounu. "Centroplány, jedno křídlo a motorové gondoly vyjely v sobotu v noci a přejely z Prahy do Kunovic na jeden zátah," vysvětluje Teraza Šírová. Na hlavní kolonu tedy čekaly na kunovickém letišti s menším předstihem. Ve Kbelích zatím zůstalo ještě jedno křídlo, součásti středního sání a obě ocasní plochy. "Ty odvezeme později," zakončuje mluvčí. 

Trup Tupolevu po příjezdu do areálu muzea pracovníci transportní firmy Universal Transport pomocí jeřábů sňali z návěsu a umístili do jeho nové domoviny. Zde kunovičtí k trupu opět připojí centroplán, křídla, ocasní plochy, motorové gondoly atd. a celý letoun zrenovují. Pak bude přístupný veřejnosti. 

O dalším vývoji vás budeme informovat. 

-fr-

Poděkování: Děkujeme kolegům z Technet.cz za umožnění sledování přímého přenosu z přesunu. 

Flying Revue > Články > Historie letectví > "Naganské" Tu-154 je šťastně v Kunovicích. Mosty i kruhové objezdy konvoj zvládl bezvadně
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.11.1939 se stalo...
24.11.1939
Spojením leteckých společností Imperial Airways a původní British Airways Ltd. vznikla letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Corporation).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »