5.4.2017
Simulátorem do historie Ještě okamžik a kolega vklouzne do kokpitu letounu Messerschmitt Bf-109G-2. Čeká ho cesta v čase o více než sedm desítek let nazpět a půlhodina letu nad britským Doverem, přitom neopustí Prahu. Vítejte v simulátoru bojového letounu z druhé světové války.
Jak se proletět Messerschmittem pár metrů od Vltavy. Video: Flying Revue
Do tmy svítí 2,5 metrové projekční plátno, na něm počítačový model Messerschmitt Bf-109G-2 vyzbrojený kanónem MG 151/20 a dvěma kulomety MG 17. Celkem bylo vyrobeno 1 586 kusů tohoto stroje. A právě přesnou kopii jeho kabiny včetně všech přístrojů a ovládacích prvků najdete takřka v centru Prahy. Jedna odlišnost tam popravdě je - šířka kabiny je tu přizpůsobena proporcím dnešního pilota, je tedy o několik centimetrů širší.
"Z kokpitu budete ovládat pedály, knipl, plyn, podvozek, klapky," vysvětluje Robert Klaubert ze společnosti Aerosim, která simulátor provozuje, kolegovi. Kvůli nastavení klapek ale nebudete muset otáčet kovovým kolem, jež bylo umístěno po levé ruce pilota na boku kabiny. "Tak to je komfort. Otáčet kolem byla dřina a říká se, že piloti Messerschmittů měli odřenou levou ruku," směje se kolega Pavel Valenta.
S dalšími přístroji a ovládacími prvky není třeba se zabývat. "Já s vámi budu komunikovat prostřednictvím sluchátek a povedu vás. Máme také k dispozici mapu, abyste se neztratil, pozice nepřátel, spojenců a podobně, přistávací plochy," uklidňuje dnešního letce obsluha simulátoru. Proletět se tu tedy může po úvodním zaškolení v podstatě kdokoli, dokonce i ten, kdo do letounu nebo simulátoru usedne vůbec poprvé. Pro pilota je ale zážitek ještě intenzívnější.
I tak je potřeba zvládnout za krátkou chvíli poměrně dost pokynů a může se stát, že za letu pak dojde ke krizové situaci. Například když se utrhne podvozek, protože jste ho zapomněli zatáhnout. Na rozdíl od skutečnosti zde se to dá snadno napravit. "Prostě program restartujeme."
Zaškolení je za námi, zbývá nakonfigurovat let - vybrat sektor, průběh frontové linie, typ scénáře (volný let či bitva), úroveň obtížnosti, denní dobu, počasí i to, zda chceme vyzkoušet vzlet, nebo se ocitnout rovnou ve vzduchu.
Chvilka klikání na klávesnici a na plátně se objevuje pohled z kabiny na plochu letiště v britském Doveru. "Je to pěkně jedovaté," hodnotí chování letounu při startu kolega. Po chvíli už klidně letí nad jižní Anglií a míří nad moře.
Odhlédněme od paradoxu, že letoun z výzbroje Luftwaffe startuje v době Bitvy o Británii z britského letiště ("asi to bude kořistní letadlo a já jsem vlastně Angličan," uvažuje nahlas kolega), ale přece jen: "Nemají s tím letečtí nadšenci potíž, létat v barvách nepřítele a bojovat se Spojenci?" ptám se. "Občas se do nás kvůli tomu pustí, to je pravda, ale ne příliš často. My určitě nemáme Messerschmitt proto, že bychom se chlubili černobílým křížem na boku, ale proto, že jsme simulátor stavěli jako nadšenci a nemohli jsme si až tak moc vybírat. Messerschmitt byl pro nás zkrátka v dané chvíli nejschůdněji postavitelný. Ale brzy budeme mít i Spitfira a pak bude možno si zalétat i s ním," rozpovídá se Robert Klaubert.
Po cvičném letu v okolí Doveru přichází na řadu 3D brýle. "Jsou to nejmodernější 3D brýle na trhu," dozvídáme se. Po jejich nasazení kolega uznale pronese: "Tak to je neuvěřitelné. Je to naprosto dokonalé," říká a nemůže se nabažit pohledů na všechny strany. Iluze reality je opravdu dokonalá. Ač "železo" simulátoru tvoří jen holá kabina a schůdky k ní, když se rozhlédnete do stran ve 3D brýlích, vidíte i křídla a každý detail na nich, stejně i krajinu pod nimi. A kdybyste se postavili a otočili dozadu, uvidíte i záď letadla, jako by tam skutečně byla.
Velmi realistický je i dojem z letu, bílé útesy doverské jsou na dosah a let kolem nich velmi působivý. Když provedete zatáčku, může to pocítit dokonce i váš žaludek. Oko se nechá obelstít a rovnovážný systém vysílá k žaludku podobné signály, jako byste jeli na centrifuze. "Někomu to dělá trochu potíž, ale je to spíš výjimečné," poznamenal náš průvodce. Kolega ale neodolal a s kořistním letounem zkusil i výkrut a loping. Jako zkušený pilot ale výše popsanými problémy netrpí a může bez potíží za pár minut opět přistát na doverském letišti.
Pokud si kromě létání chcete i zabojovat, do záběru vám vlétnou další stroje a rozběhne se bitva. Nebe křižují dávky z kulometů, ve sluchátkách slyšíte ke zvuku motoru i jejich zvuk.
"První dojem? Naprosto reálné obrazové i zvukové vjemy. Pohyb je rovněž velmi působivý, člověk by nevěřil, že ve skutečnosti se nepohnul se simulátorem ani o píď," komentuje po skončení letu kolega.
Místo vod La Manche přitom šplouchá jen pár destítek metrů odsud Vltava. Aby byl vjem co nejreálnější, simulátor je vybaven vibračním systémem v sedačce a multikanálovým systémem zvuku, který vám pouští do sluchátek, takže izolace od okolního porostředí je úplná.
Celokovový kompletní kokpit byl postaven přesně podle původních nákresů – přístrojová deska, pedály, plynová páka, to vše kopíruje originál. Simulátor byl konstruován ve spolupráci s organizací Messerschmitt Stiftung, která se v německém Manchingu společně s EADS (nyní Airbus Group) podílí na udržování několika historických letadel této značky (Me-163, Me-262 a dvě Bf 109G) v letuschopném stavu.
Asi vás napadne, proč se vláčet na Strossmayerovo náměstí, když je tolik možností "zalétat si" pěkně v klidu doma na počítači. "V současnosti jsou letecké simulátory na počítačích skutečně dostupnou záležitostí. Nicméně, létání se stíhacím letadlem pomocí plastového joysticku a klávesnice, to prostě není ono. Když usednete do skutečného kovového kokpitu a v ruce držíte skutečný knipl a ještě navíc letíte ve 3D brýlích, to je úplně jiná liga," je přesvědčen náš průvodce.
-fr-
Zdroj: Aerosim.cz
Článek obsahuje reklamní sdělení
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »