14.10.2019
Nadzvukové dopravní letouny Konstruktéři NASA a Lockheed Martin věří, že nalezli řešení, jak zredukovat aerodynamický třesk a vůbec hluk při provozu nadzvukových letadel. Příští rok by měl k letovým testům vzlétnout jejich společně vyvinutý nadzvukový letoun X-59 QueSST.
Prototyp X-59 QueSST neboli Quiet Supersonic Technology, známý rovněž jako Low Boom Flight Demonstrator (LBFD), se v současné době staví v továrně Skunk Works Lockheed Martin v Palmdale v Kalifornii. Jakmile bude dokončen, bude X-59 sloužit jako experimentální letadlo schopné létat nadzvukovou rychlostí. Bude podroben řadě pozemních a následně letových testů nad vybraným územím USA, aby bylo možné vyhodnotit účinnost low-boom technologie, na jejímž vývoji konstruktéři obou společností spolupracují.
Lockheed Martin Aeronautics a NASA uzavřely k tomuto účelu v dubnu 2018 smlouvu v hodnotě 247,5 milionu USD. Předmětem smlouvy bylo zkonstruovat a otestovat nadzvukový letoun, jenž bude výrazně tišší oproti stávajícím nadzvukovým letadlům, zejména při prolomení hranice rychlosti zvuku.
Díky low-boom technologii by jejich nadzvukový letoun toto zadání splnit měl. Podle NASA je X-59 QueSST navržen tak, aby byl schopen létat rychlostí 1,23 Mach (1506 km/h) v cestovní výšce 16 700 m. Konstrukce křídla a trupu by měla udržet intenzitu zvukového efektu hypersonického třesku pod hranicí 75 decibel, což by mělo být pro obyvatele oblasti, jíž letoun prolétá, přijatelné – 75 dB odpovídá zhruba hlučnosti rychlovarné konvice v okamžiku krátce před dosažením bodu varu. Pro srovnání - hlučnost běžného startujícího proudového letadla dosahuje 130 dB, aerodynamický třesk u dosud provozovaných letadel může dosáhnout úrovně až 200 dB. V audionahrávce pod tímto odstavcem si můžete zvuk třesku poslechnout - pozor, i na nahrávce je poměrně impozantní, což ostatně dokazují i reakce přítomných osob.
Není bez zajímavosti, že X-59 vzniká ve stejné továrně, v níž se zrodil legendární nadzvukový strategický průzkumný letoun Lockheed SR-71 Blackird. Ten byl schopen létat rychlostí Mach 3,3 (3530 km/h) v nadmořské výšce 25 900 m. Zajímavou zkušenost padající na vrub SR-71 měl i český vojenský stíhač Ján Skladányi. Svěřil se s ní čtenářům Flying Revue v tomto rozhovoru.
Jeden z klíčových testů X-59 má proběhnout v prosinci 2019, kdy výsledky posoudí nezávislá komise, která posléze doporučí, zda v projektu pokračovat. "Dosavadní testy ukázaly, že konstrukčně je projekt dostatečně vyzrálý, aby mohl pokračovat v další fázi stavby prototypu," je přesvědčen Craig Nickol, projektový manažer NASA pro X-59.
První let X-59 QueSST je zatím plánován na rok 2021, letové testy by měly trvat asi devět měsíců. Na jaře 2013 by pak při létání nad vybranými americkými městy měla proběhnout akustická validace, během níž budou shromažďovány také reakce obyvatel těchto měst.
Pokud budou splněny limity hlukových emisí, Lockheed a NASA budou iniciovat změnu předpisu FAA, jímž je od roku 1973 komerčním letadlům nad obydleným územím let nadzvukovou rychlostí zakázán.
Aerion AS2 v představě vývojářů a grafiků. Zdroj: Aerionsupersonic.com
Aerion AS2
Lockheed Martin a NASA nejsou ale jediní, kdo nadzvukový letoun nové generace vyvíjejí. Společnost Aerion společně s Boeingem pracují na vývoji letounu Aerion AS2, s nímž chtějí poprvé přeletět nadzvukovou rychlostí Atlantik už v roce 2023 jako první od ukončení provozu britsko-francouzského Concordu. Aerion s Boeingem ale počítají s letem při nadzvukové rychlosti jen nad oceánem. Nad pevninou chtějí létat podzvukově. Boeing sám navíc uvažuje o vývoji letounu, který by dosáhl až petinásobku rychlosti zvuku (6125 Km/h). Bližíš informace o něm zatím nejsou k dispozici.
Nadzvukový letoun Boom Supersonic. Zdroj: Boom
Boom Supersonic
Jedním z nejznámějších projektů na cestě za obnovením nadzvukových komerčních letů je Boom Supersonic vizionáře Richarda Bransona. Letoun Boom Supersonic Overture je konstruován pro 40-55 pasažérů a měl by být rychlejší než Aerion AS2.
Měřit má 52 m, rozpětí je 18 m. Dosáhnout má rychlosti 2,2 Mach (2695 km/h), při níž by letoun měl mít dolet 8300 km. Server Globetrender.com uvádí, že by měl vzlétnout v polovině roku 2020, jiné relevantní zprávy zatím nejsou.
S-512 Quiet Supersonic Jet. Zdroj: Spikeaerospace.com
S-512 Quiet Supersonic Jet
Bostonská společnost Spike Aerospace tvrdí, že její koncept SX-1,2 podstoupí letové testy v roce 2021 a v roce 2023 bude letoun S-512 Quiet Supersonic Jet připraven pro zákazníky. Stroj má dosahovat rychlosti 1,6 Mach (1960 km/h) a přepraví 22 cestujících až do vzdálenosti 9980 km.
Letoun by měl mít místo oken velkoplošné projekční plochy, na nichž cestující uvidí skutečný aktuální pohled z letadla, jen zprostředkovaný kamerami namísto vlastníma očima.
Nadzvukový Tupolev v představě vývojářů a grafiků. Zdroj: Tupolev
Tu-444
Na vývoji nadzvukového dopravního letadla Tu-444 údajně pracuje také ruský Tupolev, ten však zatím bližší časové plány neuvádí. První vzlet byl plánován už na rok 2015, ale ani čtyři roky poté není jasné, zda a kdy letoun vzlétne. Valerij Solozobov ze společnosti Tupolev zatím jen v září 2017 ruským médiím potvrdil, že práce na Tu-444 pokračují.
36 metrů dlouhý letoun by měl mít kapacitu 30 míst, vzletovou hmotnost 70 tun a letovou rychlost od 1,4 do 1,8 Mach. Jako jediný z uvedených konceptů pracuje s technologií měnitelné geometrie křídla. "Vytvořeny budou dvě základní verze - jedna s pevným křídlem a druhá s křídlem s měnitelnou geometrií, podobně jako u Tu-160 a Tu-22," řekl Solozobov. Variabilní křídlo by mělo přispět ke zlepšení vzletových a přistávacích charakteristik letadla.
Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »