13.6.2020
Mnoho lidí sní a touží po tom vznést se do oblak a vyzkoušet si pocit pohybu v 3D prostoru, který ještě donedávna člověku byl vlastně zapovězen. Bohužel mnoho jedinců opravdu zůstane jen u toho snění a nikdy se neodhodlají vkročit do světa aviatiky.
V dnešní době je mnoho možností, jak může člověk
začít s létáním. Můžete si vyhledat leteckou školu
v nejbližším okolí a rovnou skočit např. do motorového létání,
ať už na ultralehkých strojích, nebo na „velkých“ letadlech. Já
bych vám ale rád ukázal krásy i význam bezmotorového létání, které
vám přinese radost a naučí vás létat poctivě a vzduchu začnete
opravdu rozumět. A navíc je to jeden z nejlevnějších způsobů, jak
začít létat. Teoretická část, kdy je
potřeba seznámit se s předpisy, meteorologií, základech letu atd.
probíhá v zimním období. Na jaře, kdy začíná plachtařská
sezóna se můžete těšit na první lety. Vše začíná seznamovacím
letem, kdy instruktor předvádí účinky kormidel, poté následuje
výuka přímých letů a zatáček. Zde poznáte, že řízení kluzáku je
docela náročné na koordinaci pohybů, navíc je řízení velmi citlivé
a pro piloty motorových letounů, kteří nemají předchozí zkušenost
s kluzáky, je to úplně jiné kafe.
Na mém domovském letišti v Hořicích jsem byl přímo svědkem
toho, že pilot, který mnoho let létal s Cessnou a určitě i
dalšími typy, se přišel povozit a vyzkoušet si let v Blaníku
s naším instruktorem. Po přistání byl hodně překvapený, jak je
to naprosto jiné, protože mu kluzák furt někam utíkal. Spousta
zkušených letců tedy doporučuje prvotně plachtařský výcvik, jelikož
se naučíte tzv. čisté pilotáže, vaše zásahy do řízení budou přesné
a naučíte se cítit vzduch. Plachtění vás naučí létat citem a ne,
jen podle přístrojů.
Ve výcviku budete vedeni k tomu při letu bedlivě poslouchat,
jelikož hluk proudícího vzduchu velmi přesně indikuje rychlost,
kterou zrovna letíte. Pokud špatně uvedete kluzák do zatáčky a dáte
tam víc nožního řízení, také to hned uslyšíte a můžete reagovat.
V dalších fázích budete nacvičovat vývrtky, pády a další věci
vedoucí k naučení přesného řízení. Velmi zajímavou částí je
poté nácvik přistání a nácvik přistání do terénu. Oproti motorovému
letadlu si okruh zopakovat nemůžete, a tak se zde naučíte přesný
rozpočet a sednutí na první dobrou. Přistání do terénu není pro
plachtaře nic neobvyklého, protože termika občas prostě vypne,
budete tedy mít určitě opět výhodu tohoto umu, až budete třeba
v pozdějších létech sedlat motorová letadla, kdy se do
nouzového přistání po výpadku motoru můžete také
dostat.
Na konci výcviku možná stihnete i nějaké termické
lety, kdy zjistíte, ten pro mě stále neuvěřitelný jev, že dokážete
stoupat bez motoru. Po zkouškách na vás bude čekat první sezóna,
jako pilota kluzáků.
A na co se v ní můžete těšit? To si povíme
příště.
Autor: David Plza
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »