15.8.2017
Až se nad vaší hlavou objeví silueta poněkud dlouhého větroně s imatrikulací OK-7393, pak vězte, že se jedná o prototyp prvního celokomopozitového dvoumístného větroně vyvinutého v České republice. Vyrobili ho v kutnohorské továrně HpH Sailplanes a jejich nová vlajková loď s názvem Twin Shark (přesně HPH 304TS) se v létě poprvé vznesla k nebi.
Pilotování prvního letu z letiště v nedalekém Kolíně (LKKO) si nedal ujít ředitel HpH Jaroslav Potměšil. "Nový větroň funguje naprosto bezvadně," svěřil se poté Flying Revue. Twin Shark navazuje na svého staršího, ale menšího sourozence 304S. Vývoj trval tři roky.
Necelou půltunu (485 kg) těžký stroj má o dva metry delší rozpětí než 304S - rovných 20 metrů - a je také o 2,2 m delší, měří 8,95 m. Plocha křídel je rovněž větší, 15,2 m2. Větší je i maximální vzletová hmotnost, která činí 850 kg.
Ředitel a zakladatel HpH Sailplanes Jaroslav Potměšil u prototypu Twin Sharku ještě ve výrobě. Foto: HpH.cz
Dvousedadlové Sharky budou vyráběny i s motorem. Samostartující kluzák 304 MTS s výklopným motorem umožní Sharku odstartovat, nepotřebuje tak ke startu vlekací letadlo ani žádnou jinou asistenci. Systém se montuje se do uzavíratelné vpusti za kabinou, za letu je ukrytý a vysouvá se jen v případě potřeby. Právě s touto variantu Potměšil provedl první let.
Přečtěte si také: Žraloci z Kutné Hory dobývají svět aneb větroně už jen s motorem.
"Dodávat dvousedadlové Sharky budeme stejně jako ty jednosedadlové také s proudovým motorem," doplňuje ředitel HpH. Jmenovat by se měly 304 TS Jet. Kluzáky s proudovými motroy považují v Kutné Hoře za svou vrcholnou disciplínu. Letadla s proudovým motorem zde dovedli k dokonalosti a patří v tomto oboru k nejlepším na světě. Malá jetová jednotka neslouží ke vzletu, ale pomůže větroni dostat se například ze špatného počasí na trati bezpečně na letiště. I proudový motor se montuje do trupu za kabinou pilota a vysouvá se jen v případě potřeby.
Druhé sedadlo bylo při prvním letu prázdné. "Od konce srpna 2017 bychom ale měli létat už s cestujícími na palubě," těší se Jaroslav Potměšil.
Jan Dvořák
JTS | MTS | |
Geometry | ||
Wing span | 20 m (65.6 ft) | 20 m (65.6 ft) |
Wing area | 15,2 m2 / 164 ft2 | 15,2 m2 / 164 ft2 |
Aspect ratio | 26,5 | 26,5 |
Fuselage length | 8,95 m / 29.36 ft | 8,95 m / 29.36 ft |
Profile | PW10-145 14,5% | PW10-145 14,5% |
Weights | ||
Empty weight | 485 kg / 1070 lb | 485 kg / 1070 lb |
maximum take-off weight | 850 kg / 1874 lb | 850 kg / 1874 lb |
Water ballast | 120 l / 31,7 US gal | 120 l / 31,7 US gal |
Min. wing loading | 36 kg/m2 / 7.36 lb/ft2 | 36 kg/m2 / 7.36 lb/ft2 |
Max. wing loading | 56 kg/m2 / 11.47 lb/ft2 | 56 kg/m2 / 11.47 lb/ft2 |
Glide Performance | ||
Best glide ratio | 49 | 49 |
at speed | 128 km/h | 128 km/h |
min. sink rate (at min. weight) | 0,5 m/s / 98 ft/min | 0,5 m/s / 98 ft/min |
at speed | 92 km/h / 50 kt | 92 km/h / 50 kt |
Limitations | ||
Stall speed (at max. weight) | 68 km/h / 37 kt | 68 km/h / 37 kt |
VNE | 275 km/h / 148 kt | 275 km/h / 148 kt |
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »