Jak se přestavuje Blaník L-13? Podívejte se s námi!

23.6.2017

 Finální montáž. Foto: Jan Dvořák Finální montáž. Foto: Jan Dvořák
Finální montáž. Foto: Jan Dvořák
Právě vyrobené zesílené spodní závěsy křídla. Frézují se z monobloku materiálu na CNC stroji. Jeden kus se vyrábí asi tři hodiny. Foto: Jan DvořákPrávě vyrobené zesílené spodní závěsy křídla. Frézují se z monobloku materiálu na CNC stroji. Jeden kus se vyrábí asi tři hodiny. Foto: Jan Dvořák
Právě vyrobené zesílené spodní závěsy křídla. Frézují se z monobloku materiálu na CNC stroji. Jeden kus se vyrábí asi tři hodiny. Foto: Jan Dvořák
  Václav Křížek ukazuje díl, který Blaníkům umožní návrat na nebe - zesílený spodní závěs křídla.  Foto: Jan Dvořák  Václav Křížek ukazuje díl, který Blaníkům umožní návrat na nebe - zesílený spodní závěs křídla.  Foto: Jan Dvořák
Václav Křížek ukazuje díl, který Blaníkům umožní návrat na nebe - zesílený spodní závěs křídla. Foto: Jan Dvořák
  Na tomto stroji DMG DMU 65 Monoblock se závěsy vyrábějí. Foto: Jan Dvořák  Na tomto stroji DMG DMU 65 Monoblock se závěsy vyrábějí. Foto: Jan Dvořák
Na tomto stroji DMG DMU 65 Monoblock se závěsy vyrábějí. Foto: Jan Dvořák
  Na tomto stroji DMG DMU 65 Monoblock se závěsy vyrábějí. Foto: Jan Dvořák  Na tomto stroji DMG DMU 65 Monoblock se závěsy vyrábějí. Foto: Jan Dvořák
Na tomto stroji DMG DMU 65 Monoblock se závěsy vyrábějí. Foto: Jan Dvořák
  Hala, kde se zpevňují křídla a trup. Foto: Jan Dvořák
Hala, kde se zpevňují křídla a trup. Foto: Jan Dvořák
 Křídlo upevněné v přípravku. Foto: Jan Dvořák
Křídlo upevněné v přípravku. Foto: Jan Dvořák
Na tomto pracovišti se provádí zpevňování křídla. Foto: Jan Dvořák
  Na tomto pracovišti se provádí zpevňování křídla. Foto: Jan Dvořák
Na tomto pracovišti se provádí zpevňování křídla. Foto: Jan Dvořák
 Nýtování křídla. Foto: Jan Dvořák
Nýtování křídla. Foto: Jan Dvořák
 Nýtování křídla. Foto: Jan Dvořák
Nýtování křídla. Foto: Jan Dvořák
 Nýtování trupu na pracovišti klempířů. Foto: Jan Dvořák
Nýtování trupu na pracovišti klempířů. Foto: Jan Dvořák
 Roztržený trup čeká na montáž. Foto: Jan Dvořák
Roztržený trup čeká na montáž. Foto: Jan Dvořák
  Průhled trupem před opětovným smontováním. Foto: Jan Dvořák
Průhled trupem před opětovným smontováním. Foto: Jan Dvořák
 Roztržený trup čeká na montáž. Foto: Jan Dvořák
Roztržený trup čeká na montáž. Foto: Jan Dvořák
    Průhled trupem před opětovným smontováním. Foto: Jan DvořákFoto: Jan Dvořák
Průhled trupem před opětovným smontováním. Foto: Jan DvořákFoto: Jan Dvořák
 Zde se kompletuje trup po vmontování nové šesté přepážky. Foto: Jan Dvořák
Zde se kompletuje trup po vmontování nové šesté přepážky. Foto: Jan Dvořák
 Zde se kompletuje trup po vmontování nové šesté přepážky. Foto: Jan Dvořák
Zde se kompletuje trup po vmontování nové šesté přepážky. Foto: Jan Dvořák
 Kompletace trupu. Foto: Jan Dvořák
Kompletace trupu. Foto: Jan Dvořák
 Kompletace trupu. Foto: Jan Dvořák
Kompletace trupu. Foto: Jan Dvořák
Finální montáž.  Foto: Jan Dvořák
Finální montáž. Foto: Jan Dvořák
Finální montáž.  Foto: Jan Dvořák
Finální montáž. Foto: Jan Dvořák
Finální montáž.  Foto: Jan Dvořák
Finální montáž. Foto: Jan Dvořák
Na hale finální montáže.  Foto: Jan Dvořák
Na hale finální montáže. Foto: Jan Dvořák
Na hale finální montáže.  Foto: Jan Dvořák
Na hale finální montáže. Foto: Jan Dvořák
Na hale finální montáže.  Foto: Jan Dvořák
Na hale finální montáže. Foto: Jan Dvořák
 Strakonický Blaník před přestavbou.  Foto: Jan Dvořák
Strakonický Blaník před přestavbou. Foto: Jan Dvořák
 Strakonický Blaník před přestavbou.  Foto: Jan Dvořák
Strakonický Blaník před přestavbou. Foto: Jan Dvořák
 Strakonický Blaník před přestavbou.  Foto: Jan Dvořák
Strakonický Blaník před přestavbou. Foto: Jan Dvořák

S Flying Revue do zákulisí českých leteckých výrobců   Smutná srdce plachtařů "blaníkářů" se mohla před rokem rozveselit - společnost Blaník Limited získala osvědčení EASA, že může provádět přestavby uzemněných Blaníků. Zašli jsme se do výroby podívat, co všechno a jak musí váš Blaník absolvovat, aby mohl zase na nebe a jeho život se prodloužil až na 6 tisíc hodin.  


Jak se dělá.... přestavba L-13 Blaník. Video: Flying Revue

Na první pohled je to snadné - vyměníte šestou přepážku, vmontujete zesílený závěs křídla a můžete s vaším Blaníkem zase létat. Opravdu je to tak?

„To tedy opravdu není,“ říká ředitel Blaník Aircraft CZ, s.r.o. (dceřiná společnost Blaník Limited), Václav Křížek, když nás provádí po výrobních halách společnosti v pražských Letňanech, kde se přestavby Blaníků provádějí. „V principu sice jde především o zesílení spodního závěsu křídla, ale než ke kýženému cíli dojdete, musíte letadlo skoro celé rozebrat, vyměnit všechny poškozené díly, a pak zase složit,“ vysvětluje. Jednotlivé fáze přestavby populárních kluzáků představuje Václav Křížek ve videu výše, detaily uvidíte ve fotogalerii.

Fáze 1: nálezová kontrola a výroba závěsu křídla

Hlavní díl, jenž je nutno celý znovu vyrobit, je zesílený spodní závěs křídla. Ten se vyrábí z monobloku materiálu na nových CNC strojích a výroba jednoho kusu trvá zhruba tři hodiny. Hotový a zkontrolovaný díl pak klempíři vmontují na příslušné místo letadla. Montáži závěsu ale předchází poměrně dlouhá řada jiných kroků. 

           Přečtěte si také:

„Když majitel letadlo k přestavbě dopraví, nejprve projdeme dokumentaci kluzáku a uděláme nálezovou kontrolu,“ přibližuje Václav Křížek postup prací. V tomto kroku se může odhalit celá řada skrytých závad, které je nezbytné během přestavby odstranit. Jejich seznam může být dlouhý - seznam některých najdete na konci článku

Fáze 2: demontáž 

Následuje demontáž - postupně se demontují přístroje, vybavení, podvozek, řízení. „Poté je trup připraven na – jak my říkáme – roztržení.“ 

Tzv. roztržení trupu není nic jiného než demontáž trupu na tři části, přičemž ve střední části se vymění šestá přepážka s novým závěsem a trup se na přípravku snýtuje opět do jednoho celku. 

Příběh uzemněných Blaníků L-13
”blanik”

Blaníkům zasadila smrtelnou ránu nehoda z 12. června 2010, kdy se Blaníku L-13 OE-0935 na rakouském letišti Ferlach odlomilo křídlo a rakouský úřad pro vyšetřování leteckých nehod konstatoval, že k ulomení křídla došlo z důvodu únavového lomu pásnice nosníku.

Protože těchto legendárních kluzáků létalo až do nehody po světě včetně Ruska a USA několik tisíc, společnost Blaník Aircraft se rozhodla vrátit je na oblohu.

Na konci roku 2015 společnost získala typový certifikát, jímž EASA schvaluje přestavbu kořene křídla a nato následně navazující úpravy kluzáku L-13 nutné k obnovení jeho provozuschopnosti. ÚCL obratem vydalo Osvědčení o oprávnění organizace k výrobě (POA) L-13 Blaník, 23 Super-Blaník a L-33 Sólo. V lednu 2016 EASA vydala příslušné AD, opravňující společnost Blanik Limited, resp. Blaník Aircraft, k zahájení oprav těchto strojů.

Fáze 3: klempířina

Křídla se mezitím dopraví do jiné haly, kde si je vezmou do péče klempíři. Odvrtají spodní potahy křídel, aby se sem mohlo vnýtovat zesílení, zkontrolují spodní závěs a ten pak rovněž demontují. Pokračuje se nálezem na spodní pásnici.

„Poté, co hoši na hale vyhodnotí, že pásnice je ve stavu použitelném, provádí se vlastní zesílení výměnou dílů za nové, svrtání, přestružení na větší průměry, aby bylo zajištěno, že otvory jsou stoprocentně kruhové a že na nich nejsou trhliny. A provede se také kontrola pásnice na trhliny,“ pokračuje Křížek. Pokud je pásnice vadná, musí se vyměnit za novou. 

Fáze 4 a 5: finální montáž a zálet

Když je dokončena oprava křídel a trupu, případně je letoun dle požadavku zákazníka nově nalakován, letadlo se přesune na finální montáž. Tady se do něj namontuje všechno vybavení včetně řízení a přístrojů a po kontrole následuje zálet. Pokud je vše v pořádku, Blaník se může vrátit ke svému majiteli a především zpět ke slunci.

„No a je to,“ zasměje se Václav Křížek, když nám ukazuje už takřka dokončený stroj pro ruského zákazníka, společnost S7. "Zesílení a vůbec celá přestavba znamená prodloužení životnosti kluzáku až na 6 tisíc hodin,“ uzavírá Václav Křížek prohlídku jednotlivých fází přestavby Blaníků. 

O přestavby stojí i v USA

Zájem o přestavby je značný. V jednu chvíli v Letňanech pracují zhruba na osmi zakázkách, celkem by tu letos chtěli udělat přestavbu a tedy prodloužit životnost přibližně 40 Blaníkům L-13. 

Přestavby Blaníků žádají po Blaník Aircraft i v USA, kde je těchto letadel několik stovek. „Už se hlásí partneři a tlačí na nás, abychom tam projekt spustili. Ale to nejde dřív, než se dodělá dokumentace a vyškolí se lidi,“ říká Křížek. Řada strojů podle něj navíc prošla historicky různými úpravami a tak se při přestavbě mohou objevit různě nestandardní zásahy do konstrukce. „My se s nimi vypořádáme, máme Blaníky v krvi. Ale pro čerstvě vyškolené lidi to může být problém,“ objasňuje Václav Křížek.  

Jan Dvořák

logo_fr_transp.jpg 


 

Výběr závad nalezených při nálezových kontrolách:
  • Roztržený a přeplátovaný spodní potah trupu
  • Velká koroze skluznice a spodního potahu trupu
  • Deformovaná hrana potahu a lem žebra v odtokové části přechodu trup/křídlo (levá strana; oblast 5-6 přepážky)
  • Přední a zadní část potahů v oblasti 6. přepážky nenavazuje
  • Potahy pod záplatami potrhány a jejich konce nezavrtány (oblast podélníku, náběžná hrana stabilizátoru)
  • Deformace potahu trupu z levé strany u 5. přepážky + deformace 5. přepážky okolo podélníku
  • Roztržená levá strana potahu kýlu v dolní části u výřezu pro závěs stabilizátoru
  • Roztržená 14. přepážka, trhlina pokračuje i za zavrtáním
  • Chybějící ložisko předního závěsu ostruhy
  • Hluboce prodřený potah zadní části u patního ložiska pro směrovku
  • Deformace lemu 15A přepážky z levé i pravé strany
  • Poškozené/posekané hlavy nýtů u spoje 14. přepážky a kýlu
  • Rozpadlé gumové průchodky z levé i pravé strany potahu trupu u 14-15 přepážky
  • Poškozené/vylámané západky na jistící matice s přírubou pro zajištění svorníku u horního závěsu směrovky
  • Promáčklý spodní potah stabilizátoru (hloubka poškození 4 mm, plocha 200x150 mm + lupavka)
  • Ve střední části promáčklý potah okrajového oblouku
  • Rozpadlá gumová průchodka na vnitřním okrajovém žebru
  • Roztržené spodní plátno výškovky u vnějšího závěsu
  • Spodní část potahu u zadního závěsu pravého stabilizátoru chybí
  • Potrhané těsnění na zadní pevné části kabiny
  • Odlepené těsnění na zadní části překrytu kabiny
  • Poškozený potah trupu v oblasti otvoru pro přenášení letounu
  • Deformace zadního krytu (po celém povrchu)
  • Popraskané výstuhy prvních žeber křídel v oblasti horních závěsů
  • Deformace lemu prvního žebra křídel v odtokové části a u výložníků vztlakových klapek
  • Deformované odtoková část vřetena na pravém křídle
  • Odlepující se zubaté plátěné záslepky u horních závěsů směrovky a u vnějšího okrajového žebra L+P výškovky
  • Potrhaný lem náběžné hrany 5. žebra
  • Roztržený lem otvoru v zadním nosníku křídla za 19. žebrem
  • Poškozená/posekaná hrana výložníku vztlakových klapek za 13. + 19. žebrem
  • Neslícovaná montážní víčka s potahy křídel
  • Podélné rýhy na potahu křídel v oblasti 1.-2. žebra, 9. žebra, 13. žebra u vzdušné brzdy
  • Vybroušené drážky (0,08 mm) od vodítek v hřídeli ovládání vzdušné brzdy
                                                                 

 

Flying Revue > Články > Plachtění > Jak se přestavuje Blaník L-13? Podívejte se s námi!
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 03.12.2003 se stalo...
03.12.2003
První vzlet prototypu Honda HA-420 HondaJet.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »