4.8.2024
24. července roku 1897 se v Atchisonu v Kansasu narodila Amelia Mary Earhartová.
Amelia Earhart a její Lockheed Electra 10e, foto: Lockeed
Byla starší ze dvou dcer právníka Edwina Stantona Earharta a Amelie Otis Earhartové.
Amelia navštěvovala školu Hyde Park v Chicagu ve státě Illinois, kterou dokončila v roce 1916. V roce 1917 se stala pomocnou zdravotní sestrou u Červeného kříže a pomáhala obětem epidemie španělské chřipky. Sama se však nakazila a byla přibližně dva měsíce hospitalizována. Pod vlivem těchto událostí nastoupila v roce 1919 na Kolumbijskou univerzitu, kde studovala medicínu, ale asi po roce odešla. Plány na studium se prý rozplynuly po vyhlídkovém letu, který Amelia uskutečnila 28. prosince 1920 a při kterém si uvědomila, že její opravdovou vášní bude létání. Již 3. ledna 1921 absolvovala první lekci s leteckou instruktorkou Mary Anetou Snookovou, se kterou pak pokračovala v pilotním výcviku na Kinner Field v Kalifornii. Earhartová se stala šestnáctou ženou ve Spojených státech, která získala pilotní licenci, když 16. května 1923 obdržela průkaz od Mezinárodní letecké federace (FAI).
Pilotní licence A. Earhartové z roku 1923, foto: National Portrait Gallery
Ještě předtím se však poprvé zapsala do rekordních tabulek, když 22. října 1922 vylétla se svým sportovním letounem Kinner Airster do výšky 14 000 stop (4 300 m), čímž vytvořila světový rekord mezi pilotkami.
Rozebírání Lockheedu Vega v Irsku po sólo přeletu atlantického oceánu, foto: Central Library
Špatná finanční situace však v následujících létech donutila Amelii svůj Kinner prodat. Zájem o letectví však přetrvával dál. Stala se členkou bostonské pobočky Americké letecké společnosti a nakonec byla zvolena její viceprezidentkou. Pracovala jako obchodní zástupce společnosti Kinner Aircraft v oblasti Bostonu a psala sloupky do místních novin, v nichž propagovala létání.
V roce 1928 se Earhartová stala první ženou, která v letadle přeletěla Atlantský oceán. Mezi koordinátory projektu byl vydavatel a publicista George P. Putnam, který se později stal jejím manželem. Byla pasažérkou, letadlo řídili Wilmer Stultz a kopilot/mechanik Louis Gordon. Přesto však tato událost raketově odstartovala její další leteckou kariéru. Earhartová se stala celebritou, tisk jí přezdíval „Lady Lindy“ kvůli její fyzické podobnosti se slavným letcem Charlesem Lindberghem dostalo se jí i jiné přezdívky, a to „královna vzduchu“.
Amelia Earhart se svým Lockeedem Electra 10e Nr16020 na letišti v Burbanku, foto: Lockheed
V následujících létech podnikla celou řadu dálkových letů a účastnila se tehdy velmi oblíbených leteckých závodů.
Vyvrcholením letecké kariéry se měl stát let kolem světa, který chtěla podniknout v roce 1937. Na své 39. narozeniny obdržela neobvyklý dárek. Společnost Lockheed jí 24. července 1936 předala ve své továrně v Burbanku speciálně vyrobený letoun L-10E Electra Special (NR16020), vybavený právě pro budoucí rekordní let kolem světa.
Amelia Earhart a Clarence Kelly Johnson, foto: Lockheed
80 000 dolarů na nákup Electry poskytla Purdue Research Foundation z darů několika jednotlivců. George Palmer Putnam, manžel Amelie, zařídil objednávku letounu a v březnu 1936 dal společnosti Lockheed povolení k zahájení prací s tím, že letoun bude dodán v červnu.
Electra Earhertové byla pro rádiovou komunikaci vybavena vysílačem Western Electric Model 13C a přijímačem Model 20B. Ve výbavě byl i gyroskopický automatický pilot Sperry GyroPilot. Další úpravy zahrnovaly čtyři přídavné palivové nádrže v prostoru pro cestující, stanoviště navigátora, navigační zařízení a přídavné elektrické baterie. Tyto úpravy odlišily tento stroj od standardní Electry natolik, že určen pouze pro přepravu členů posádky. To bylo v registraci letounu označeno písmenem „R“.
Amelia Earhart před posledním startem v roce 1937
A právě s tímto letounem zmizela Amelia Earhart v roce 1937 společně se svým navigátorem Fredem Noonanem nad Pacifickým oceánem.
Text: Michal Beran
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »