Kalendárium 2021 - První let Mitsubishi A6M

3.4.2021

Šéfpilot japonské společnosti Mitsubishi Kokuki K.K. Katsuzo Shimo provedl první let nového stíhacího stroje Mitsubishi A6M, který měl za několik let vejít do dějin s neoficiálním označením „Zero“

Prototyp budoucí metly nebe nad Pacifikem v prvním období japonského válečného tažení byl dokončen v továrně společnosti Mitsubushi ve městě Nagoja na ostrově Honšu zhruba o deset dní dříve, a ke svému prvnímu letu musel být na letiště dopraven po zemi nějakých 36 kilometrů. Samotný program zkoušek začal 1. dubna odpoledne pojížděním a sérií krátkých skoků, při kterých hlavní zkušební pilot společnosti Katsuzo Shimo nenašel žádné problémy, a tak někdy kolem půl šesté odpoledne přišel na řadu první zkušební let. Byl úspěšný a Shimo nešetřil chválou.

  První prototyp Mitsubishi A6M1 Type 0, sn 201 Foto: Mitsubishi Kokuki K.K.Zoom gallery
První prototyp Mitsubishi A6M1 Type 0, sn 201 Foto: Mitsubishi Kokuki K.K.

Vývoj nové japonské palubní stíhačky začal v roce 1937, na základě požadavků Leteckého úřadu císařského námořnictva na nový palubní stíhací letoun, který měl nahradit typ A5M, rovněž výrobek společnosti Mitsubishi, jenž v té době právě vstupoval do služby. Osloveny byly firmy Micubiši a Nakadžima. Požadavky na nový stroj byly tak vysoké, že Nakadžima pro náročnost požadavků z tendru odstoupila. Nový stroj si měl zachovat obratnost stávajícího A5M, ale zároveň ho měl překonávat v celé řadě klíčových parametrů.

Tým konstruktérů A6M1. Dr.  Džiró Horikoši je ve středu skupiny, jeho asistent Yoshitoši Sone pak zcela vlevo. Foto Mitsubishi Kokuki K.K.Zoom gallery
Tým konstruktérů A6M1. Dr. Džiró Horikoši je ve středu skupiny, jeho asistent Yoshitoši Sone pak zcela vlevo. Foto Mitsubishi Kokuki K.K.

banner_kryty_mobilu_clanek.jpg

U Micubiši se úkolu ujal tým konstruktéra Džiró Horikošiho, který navrhl lehký dolnoplošník poháněný dvouhvězdicovým čtrnáctiválcovým motorem Micubiši MK2 Zuisei 12 o výkonu 870 koní vybaveným dvoulistou vrtulí, zatahovacím podvozkem (což bylo u stíhačky císařského námořnictva poprvé) a zakrytou kabinou. Vznikly dva prototypy označované A6M1, přičemž druhý z nich havaroval při zkouškách střemhlavého letu dne 11. března 1940.

Sériový A6M2 Typ 21 na palubě letadlové lodiZoom gallery
Sériový A6M2 Typ 21 na palubě letadlové lodi

Zástavbou výkonnějšího motoru Nakadžima Sakae 12 o vzletovém výkonu 582 kW vznikl třetí prototyp, který poprvé vzlétl 18. ledna roku 1940. Námořnictvo objednalo výrobu dalších šestnácti předsériových strojů a v září roku 1939 přijalo letoun označovaný jako Rei Shiki Sento Ki, zkráceně „Rei-Sen” do služby. První sériově stavěnou verzí se poté stalo 37 kusů verze označované v anglické transkripci jako A6M2 Type 0 Model 21.

 

Text: Michal Beran

michal.beran@flying-revue.cz

logo_fr_transp.jpg

kniha_eozn.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > Kalendárium 2021 - První let Mitsubishi A6M
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »