Zajímá vás, jak se přestavují a vyrábějí Blaníky? Zveme vás na exkurzi do výroby

9.5.2019

Finální montáž při přestavbě Blaníků v Blaník Aircraft CZ. Foto: Jan DvořákFinální montáž při přestavbě Blaníků v Blaník Aircraft CZ. Foto: Jan Dvořák
Finální montáž při přestavbě Blaníků v Blaník Aircraft CZ. Foto: Jan Dvořák
Právě vyrobené zesílené spodní závěsy křídla. Frézují se z monobloku materiálu na CNC stroji. Jeden kus se vyrábí asi tři hodiny. Foto: Jan DvořákPrávě vyrobené zesílené spodní závěsy křídla. Frézují se z monobloku materiálu na CNC stroji. Jeden kus se vyrábí asi tři hodiny. Foto: Jan Dvořák
Právě vyrobené zesílené spodní závěsy křídla. Frézují se z monobloku materiálu na CNC stroji. Jeden kus se vyrábí asi tři hodiny. Foto: Jan Dvořák
Na tomto stroji DMG DMU 65 Monoblock se závěsy vyrábějí. Foto: Jan DvořákNa tomto stroji DMG DMU 65 Monoblock se závěsy vyrábějí. Foto: Jan Dvořák
Na tomto stroji DMG DMU 65 Monoblock se závěsy vyrábějí. Foto: Jan Dvořák
Václav Křížek z Blaník Aircraft CZ ukazuje zesílený spodní závěs křídla pro přestavby Blaníků. Foto: Jan Dvořák Václav Křížek z Blaník Aircraft CZ ukazuje zesílený spodní závěs křídla pro přestavby Blaníků. Foto: Jan Dvořák
Václav Křížek z Blaník Aircraft CZ ukazuje zesílený spodní závěs křídla pro přestavby Blaníků. Foto: Jan Dvořák
Roztržený trup čeká na montáž. Foto: Jan DvořákRoztržený trup čeká na montáž. Foto: Jan Dvořák
Roztržený trup čeká na montáž. Foto: Jan Dvořák
Hala, kde se zpevňují křídla a trup. Foto: Jan Dvořák
Hala, kde se zpevňují křídla a trup. Foto: Jan Dvořák
Nýtování a kompletace trupu na pracovišti klempířů. Foto: Jan Dvořák
Nýtování a kompletace trupu na pracovišti klempířů. Foto: Jan Dvořák
Pracoviště klempířů. Foto: Jan Dvořák
Pracoviště klempířů. Foto: Jan Dvořák
Křídlo upevněné v přípravku. Foto: Jan Dvořák
Křídlo upevněné v přípravku. Foto: Jan Dvořák
Křídlo upevněné v přípravku. Foto: Jan Dvořák
Křídlo upevněné v přípravku. Foto: Jan Dvořák
Finální montáž. Foto: Jan Dvořák
Finální montáž. Foto: Jan Dvořák

Blaník Aircraft CZ - exkurze      Nedávno šedesátiletá legenda, letoun L-13 Blaník, se díky týmu Václava Křížka ze společnosti Blaník Aricraft CZ po uzemnění z roku 2010 nedávno opět vrátil na nebe. Čtenáři Flying Revue nyní mají možnost zúčastnit se exkurze ve výrobních prostorách BA CZ a na vlastní oči vidět, jak přestavba tohoto populárního letounu probíhá. Hlaste se rychle, kapacita exkurze je omezená. 

Exkurze do výrobních hal Blaník Aircraft CZ

Exkurze do výroby Blaník Aircraft CZ

Co: Exkurze do výrobních hal Blaník Aircraft CZ
Kdy: Pátek 7. června 2019 ve 14 hod.
Kde: Blaník Aircraft CZ, Praha Letňany
Kde: Blaník Aircraft CZ, Praha Letňany
Pořádá: Flying Revue & BA CZ
Kapacita: 20 osob
Přihlašovací formulář: klikněte

Exkurze se koná v pátek 7. června 2019 od 14.00 hod. Odborníci ze společnosti Blaník Aricraft vás provedou výrobou, ukáží vám, kde se přestavby L-13 provádějí a podají vám ke všemu zasvěcené info. Uvidíte několik pracovišť a na nich přestavované L-13 v různých fázích rozpracovanosti. Zahlédnout zde budete moci také L-13SE Vivat a L-23. 

Prohlídka výrobních prostor potrvá zhruba 60 minut, poté bude následovat 30-45 minutová beseda se zástupci vedení firmy. Maximální kapacita exkurze je 20 osob. 

» Pozor: Po zkušenostech z loňského Dne Letiště Letňany (DLL) víme, jak velký zájem o exkurzi pořádanou v rámci DLL byl a jak velký ohlas mezi účastníky měla. S přihlášením tedy neváhejte

Přihlásit se na exkurzi je možné jedině prostřednictvím tohoto formuláře. Přednost mají ti, kdo se přihlásí dříve, a členové Klubu Flying Revue (KFR) (jak se stát členem). Člen Klubu tedy v případě naplněné kapacity dostane přednost před tím, kdo se přihlásí dříve, ale není členem KFR. Na podzim chystáme další dvě nebo tři exkurze, například do výcvikového centra pilotů CATC nebo do Czech Airlines Technics, kde se provádí údržba dopravních letadel. 

Flying Revue svým čtenářům řeportáž z výrobních hal BA CZ v pražských Letňanech přinesla již před dvěma lety - podívejte se na video. 


Jak se přestavuje L-13 Blaník. Video: Flying Revue

Jak se přestavuje Blaník

Podstatou přestavby Blaníků je zesílení spodního závěsu křídla, to ale není vše. „V principu sice jde především o zesílení spodního závěsu křídla, ale než ke kýženému cíli dojdete, musíte letadlo skoro celé rozebrat, vyměnit všechny poškozené díly, a pak zase složit,“ vysvětluje ředitel BA CZ Václav Křížek. 

Zesílený spodní závěs křídla se vyrábí z monobloku materiálu na CNC strojích, hotový a zkontrolovaný díl pak klempíři vmontují na příslušné místo letadla. Montáži závěsu ale předchází poměrně dlouhá řada jiných kroků. „Když majitel letadlo k přestavbě dopraví, nejprve projdeme dokumentaci kluzáku a uděláme nálezovou kontrolu,“ přibližuje Václav Křížek postup prací. V tomto kroku se může odhalit celá řada skrytých závad, které je nezbytné během přestavby odstranit. 

Blaníky nesměly na oblohu kvůli nehodě rakouského L-13 na letišti Ferlach v červnu 2010, při níž se letounu za letu odlomilo křídlo (podle rakouského úřadu pro vyšetřování leteckých nehod k odlomení křídla došlo z důvodu únavového lomu pásnice nosníku) a EASA v září téhož roku rozhodla o pozastavení letové způsobilosti všech letounů Blaník L-13 a Blaník L-13A. 

O návrat Blaníků na nebe se zasloužila právě společnost Blaník Aircraft CZ v čele s jejím ředitelem Václavem Křížkem. Ta v roce 2015 získala od EASA typový certifikát na přestavbu kořene křídla a následně navazující úpravy kluzáku L-13 nutné k obnovení jeho provozuschopnosti. V současné době probíhají přestavby ve výrobních halách Blaník Aircraft CZ v Letňanech naplno.

Stručně z historie Blaníků

Vývoj Blaníku trval zhruba dva roky a pod vedením hlavního konstruktéra Ing. Karla Dlouhého proběhl v letech 1954-56 v konstrukční kanceláři Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu (VZLÚ) v Praze-Letňanech. V březnu 1956 byl zalétán první prototyp, v roce 1957 převzal dokumentaci Let Kunovice, kde se pak Blaníky dvacet let vyráběly. 

První sériově vyráběný Blaník L-13 byl v Kunovicích zalétán v roce 1958, tedy před šedesáti lety. Dvoumístný celokovový hornoplošník se sedadly v tandemovém uspořádání byl určen k výcviku základní a vyšší pilotáže a pro své vynikající letové vlastnosti a spolehlivost je mezi plachtaři celosvětově velmi oblíben.  

Za dvacet let bylo vyrobeno 2616 Blaníků L-13, které mají svá domovská letiště ve 40 zemích světa. Po ukončení výroby L-13 v roce 1978 následovala ještě v letech 1981-82 produkce modernizované verze L-13A s pevnějším nosným systémem, v roce 1988 rodinu Blaníka doplnil L-23 Super Blaník. 

Celkem bylo včetně modernizovaných typů bylo vyrobeno přes tři tisíce letounů Blaník ve variantách L-13, L-13A, L-13AC, L-13B, L-13TJ a také typ se zástavbou motoru do přední části L-13SW Vivat.  

-fr- 

Zoom gallery

 

 


Flying Revue > Flying Revue > FR informuje > Zajímá vás, jak se přestavují a vyrábějí Blaníky? Zveme vás na exkurzi do výroby
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »