L-410 slaví padesátiny. První prototyp k výročí dostal novou livrej

16.4.2019

L-410 OK-60 00-01 ve zbrusu nové, leč přesto původním zbarvení. Může za to parta z Leteckého muzea Kunovice.L-410 OK-60 00-01 ve zbrusu nové, leč přesto původním zbarvení. Může za to parta z Leteckého muzea Kunovice.
L-410 OK-60 00-01 ve zbrusu nové, leč přesto původním zbarvení. Může za to parta z Leteckého muzea Kunovice.
16. 4. 1969 LET XL-410 Turbolet v. č. 001 - první let čtyřistadesítky. Foto: Vladimír Janík16. 4. 1969 LET XL-410 Turbolet v. č. 001 - první let čtyřistadesítky. Foto: Vladimír Janík
16. 4. 1969 LET XL-410 Turbolet v. č. 001 - první let čtyřistadesítky. Foto: Vladimír Janík
16. 4. 1969 LET XL-410 Turbolet v. č. 001 - první let čtyřistadesítky. Foto: Vladimír Janík16. 4. 1969 LET XL-410 Turbolet v. č. 001 - první let čtyřistadesítky. Foto: Vladimír Janík
16. 4. 1969 LET XL-410 Turbolet v. č. 001 - první let čtyřistadesítky. Foto: Vladimír Janík
Od konce roku 1983 do roku 1991 sloužil XL-410 v.č. 001 jako herní prvek v podnikové mateřské školce Let Kunovice - Na Bělince. Foto: archiv LMKUOd konce roku 1983 do roku 1991 sloužil XL-410 v.č. 001 jako herní prvek v podnikové mateřské školce Let Kunovice - Na Bělince. Foto: archiv LMKU
Od konce roku 1983 do roku 1991 sloužil XL-410 v.č. 001 jako herní prvek v podnikové mateřské školce Let Kunovice - Na Bělince. Foto: archiv LMKU
Vedení společnosti Aircraft Industries podporuje zrestaurování XL-410 v.č. 001 do podoby, v jaké poprvé brázdila nebe dne 16. 4. 1969. Foto: VladimírJaníkVedení společnosti Aircraft Industries podporuje zrestaurování XL-410 v.č. 001 do podoby, v jaké poprvé brázdila nebe dne 16. 4. 1969. Foto: VladimírJaník
Vedení společnosti Aircraft Industries podporuje zrestaurování XL-410 v.č. 001 do podoby, v jaké poprvé brázdila nebe dne 16. 4. 1969. Foto: VladimírJaník
První čtyřistadesítka - LET XL-410 Turbolet v.č. 001, se díky našim předchůdcům v muzeu dochovala do dnešních dnů...  Foto: archiv LMKU
První čtyřistadesítka - LET XL-410 Turbolet v.č. 001, se díky našim předchůdcům v muzeu dochovala do dnešních dnů... Foto: archiv LMKU
... ale více než čtyři dekády strávené pod širým nebem i přes mnohé opravy se na XL-410 v.č. 001 výrazně podepsaly.  Foto: archiv LMKU
... ale více než čtyři dekády strávené pod širým nebem i přes mnohé opravy se na XL-410 v.č. 001 výrazně podepsaly. Foto: archiv LMKU
Po přetahu z muzea do továrny LET Aircraft Industries je XL-410 v.č. 001  po téměř pěti dekádách opět pod střechou, v hangáru mateřské továrny. Foto: LMKU
Po přetahu z muzea do továrny LET Aircraft Industries je XL-410 v.č. 001 po téměř pěti dekádách opět pod střechou, v hangáru mateřské továrny. Foto: LMKU
Už částečně odstrojený, ale ještě ve starém laku.
Už částečně odstrojený, ale ještě ve starém laku.
Odstraňování starých nátěrů provádí zkušení profesionálové. Foto: LMKU
Odstraňování starých nátěrů provádí zkušení profesionálové. Foto: LMKU
Barva jde dolů pomalu, ale jistě. Foto: LMKU
Barva jde dolů pomalu, ale jistě. Foto: LMKU
Odstraňování starých nátěrů. Foto: LMKU
Odstraňování starých nátěrů. Foto: LMKU
Starý lak kompletně odstraněn.
Starý lak kompletně odstraněn.
Demontáže dílů k renovaci. Foto: LMKU
Demontáže dílů k renovaci. Foto: LMKU
Zub času pracoval zvenčí i zevnitř.
Zub času pracoval zvenčí i zevnitř.
Pohled na levé křídlo zespoda.
Pohled na levé křídlo zespoda.
Renovovaly se i jednotlivé díly. Tudíž demontáž nutná.
Renovovaly se i jednotlivé díly. Tudíž demontáž nutná.
Renovovaly se i jednotlivé díly. Tudíž demontáž nutná.
Renovovaly se i jednotlivé díly. Tudíž demontáž nutná.
Renovovaly se i jednotlivé díly. Tudíž demontáž nutná.
Renovovaly se i jednotlivé díly. Tudíž demontáž nutná.
Renovovaly se i jednotlivé díly. Tudíž demontáž nutná.
Renovovaly se i jednotlivé díly. Tudíž demontáž nutná.
L-410 001 v hale Aircraft Industries. Foto: LMKU
L-410 001 v hale Aircraft Industries. Foto: LMKU
Po demontáži dílů a odstranění starého nátěru probíhají práce na draku i v interiéru XL-410 v.č. 001. Foto: LMKU
Po demontáži dílů a odstranění starého nátěru probíhají práce na draku i v interiéru XL-410 v.č. 001. Foto: LMKU
Příprava pro lakovnu v plném běhu.
Příprava pro lakovnu v plném běhu.
Oči Matyldy jsou mírně potemnělé, už brzy se ale opět rozzáří světlem.
Oči Matyldy jsou mírně potemnělé, už brzy se ale opět rozzáří světlem.
L-410 001 v hale Aircraft Industries.
L-410 001 v hale Aircraft Industries.
L-410 001 v hale Aircraft Industries.
L-410 001 v hale Aircraft Industries.
L-410 001 v hale Aircraft Industries.
L-410 001 v hale Aircraft Industries.
Matylda připravena, následuje přesun do lakovny.
Matylda připravena, následuje přesun do lakovny.
Přesun směr lakovna.
Přesun směr lakovna.
Letoun připraven pro novou livrej. Bude stejná jako ta úplně první před padesáti lety.
Letoun připraven pro novou livrej. Bude stejná jako ta úplně první před padesáti lety.
Letoun připraven pro novou livrej. Bude stejná jako ta úplně první před padesáti lety.
Letoun připraven pro novou livrej. Bude stejná jako ta úplně první před padesáti lety.
Letoun připraven pro novou livrej. Bude stejná jako ta úplně první před padesáti lety.
Letoun připraven pro novou livrej. Bude stejná jako ta úplně první před padesáti lety.
Skok v čase - je nalakováno. Nyní je třeba provést finální montáž.
Skok v čase - je nalakováno. Nyní je třeba provést finální montáž.
Nalakováno, nyní je třeba provést finální montáž.
Nalakováno, nyní je třeba provést finální montáž.
Nalakováno, nyní je třeba provést finální montáž.
Nalakováno, nyní je třeba provést finální montáž.
Nalakováno, nyní je třeba provést finální montáž.
Nalakováno, nyní je třeba provést finální montáž.
Nalakováno, nyní je třeba provést finální montáž.
Nalakováno, nyní je třeba provést finální montáž.
Nalakováno, nyní je třeba provést finální montáž.
Nalakováno, nyní je třeba provést finální montáž.
Nalakováno.
Nalakováno.
Nalakováno, nyní je třeba provést finální montáž.
Nalakováno, nyní je třeba provést finální montáž.
Nalakováno, nyní je třeba provést finální montáž.
Nalakováno, nyní je třeba provést finální montáž.
Finální montáž.
Finální montáž.
Finální montáž.
Finální montáž.
Finální montáž.
Finální montáž.
Na svislé ocasní ploše už se opět skví imatrikulace OK-60 00-01.
Na svislé ocasní ploše už se opět skví imatrikulace OK-60 00-01.
První prototyp pojmenovali kunovičtí před padesáti lety Matylda. Hoši z leteckého muzea tradici dodrželi rovněž.
První prototyp pojmenovali kunovičtí před padesáti lety Matylda. Hoši z leteckého muzea tradici dodrželi rovněž.
První prototyp pojmenovali kunovičtí před padesáti lety Matylda. Hoši z leteckého muzea tradici dodrželi rovněž.
První prototyp pojmenovali kunovičtí před padesáti lety Matylda. Hoši z leteckého muzea tradici dodrželi rovněž.
První prototyp pojmenovali kunovičtí před padesáti lety Matylda. Hoši z leteckého muzea tradici dodrželi rovněž.
První prototyp pojmenovali kunovičtí před padesáti lety Matylda. Hoši z leteckého muzea tradici dodrželi rovněž.
Ten samý stroj po padesáti letech. Spolu s ním parta leteckých muzejníků z Kunovic. Hlavně jim vděčí OK-60 00-01 za nový život.
Ten samý stroj po padesáti letech. Spolu s ním parta leteckých muzejníků z Kunovic. Hlavně jim vděčí OK-60 00-01 za nový život.
OK-60 00-01 v době svého zrození.
OK-60 00-01 v době svého zrození.
Hotovo. hodiny a hodiny práce a Matylda se může vydat za svými obdivovateli.
Hotovo. hodiny a hodiny práce a Matylda se může vydat za svými obdivovateli.

L-410: 50 let     Právě dnes je to padesát let od chvíle, kdy se do vzduchu poprvé vznesl legendární a pro československý letecký průmysl velmi důležitý letoun L-410. K padesátinám ho kunovičtí letečtí muzejníci ve spolupráci s výrobcem převlékli do zbrusu nové, přesněji staronové livreje. Podívejte se na průběh renovace na fotografiích, které speciálně pro Flying Revue připravil šéf muzea Martin Hrabec. 

Prototyp 001 se vznesl do vzduchu poprvé 16. dubna 1969, dva měsíce po prvním vzletu B747 a tři týdny po rovněž prvním vzletu nadzvukového dopravního letounu Concorde. Kunovičtí pro dnešní slavnostní den letoun zrenovovali do zbarvení, které měl muzejní LET XL-410 Turbolet v. č. 001 právě při prvním vzletu. Mimochodem, tento kus je od roku 2018 zapsán v Centrální evidenci sbírek Ministerstvy kultury České republiky, a tím získal jako sbírkový předmět i náležitou ochranu.

Renovaci stroje, jenž létal pod registrací OK-YKE, mají "na svědomí" už zmínění pracovníci Leteckého muzea v Kunovicích, město Kunovice, společnost SimplyFin a již zmíněný výrobce, Aircraft Industries, a.s. Prototyp s výrobním číslem 001 je muzejním exponátem leteckého muzea, více než čtyři dekády strávené pod širým nebem se na jeho stavu výrazně podepsaly. Proto renovace, k níž bylo výročí tou nejvhodnější příležitostí.

Letoun nejprve kompletně zbavili starých nátěrů, klempíři opravili poškozená místa a místa zasažená korozí. Ve druhé polovině března se stroj jménem Matylda přesunul do lakovny a dnes se v nové kráse představí na firemních oslavách prvního vzletu spolu s L-410 NG. Veřejnosti se zrenovovaná čtyřistadesítka pod původní imatrikulací OK-60 00 01 představí v průběhu dubna už v kunovickém muzeu.

Dvoumotorový dopravní letoun LET L-410 Turbolet je nosným produktem kunovického leteckého výrobce Aircraft Industries, a.s., dodnes. Jedná se o mimořádně odolný dopravní letoun pro přepravu až 19 cestujících, který je úspěšně provozován v náročných podmínkách ve více než 60 zemích pěti kontinentů. Bylo vyrobeno více než 1250 kusů a jeho produkce stále pokračuje. V lednu 2019 byla podepsána dohoda o prodeji tří letadel pro čínskou regionální leteckou společnost Yingan General Aviation.

Za půlstoletí od prvního vzletu umožnila tato nadčasová konstrukce vzniknout celé řadě variant a modernizací. V současnosti reprezentuje nejnovější evoluci typu model L-410 NG, který si ponechal to nejlepší z letounů řady L-410, ostatně koncem března vzlétl první sériově vyrobený kus. Zálet provedli zkušební piloti Stanislav Žemlička a Vladimír Flégr. První testovací let trval 1 hodinu a 18 minut.

-fr-

Foto: Letecké muzeum Kunovice

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > L-410 slaví padesátiny. První prototyp k výročí dostal novou livrej
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »