3.4.2021
Šéfpilot japonské společnosti Mitsubishi Kokuki K.K. Katsuzo Shimo provedl první let nového stíhacího stroje Mitsubishi A6M, který měl za několik let vejít do dějin s neoficiálním označením „Zero“
Prototyp budoucí metly nebe nad Pacifikem v prvním období japonského válečného tažení byl dokončen v továrně společnosti Mitsubushi ve městě Nagoja na ostrově Honšu zhruba o deset dní dříve, a ke svému prvnímu letu musel být na letiště dopraven po zemi nějakých 36 kilometrů. Samotný program zkoušek začal 1. dubna odpoledne pojížděním a sérií krátkých skoků, při kterých hlavní zkušební pilot společnosti Katsuzo Shimo nenašel žádné problémy, a tak někdy kolem půl šesté odpoledne přišel na řadu první zkušební let. Byl úspěšný a Shimo nešetřil chválou.
První prototyp Mitsubishi A6M1 Type 0, sn 201 Foto: Mitsubishi Kokuki K.K.
Vývoj nové japonské palubní stíhačky začal v roce 1937, na základě požadavků Leteckého úřadu císařského námořnictva na nový palubní stíhací letoun, který měl nahradit typ A5M, rovněž výrobek společnosti Mitsubishi, jenž v té době právě vstupoval do služby. Osloveny byly firmy Micubiši a Nakadžima. Požadavky na nový stroj byly tak vysoké, že Nakadžima pro náročnost požadavků z tendru odstoupila. Nový stroj si měl zachovat obratnost stávajícího A5M, ale zároveň ho měl překonávat v celé řadě klíčových parametrů.
Tým konstruktérů A6M1. Dr. Džiró Horikoši je ve středu skupiny, jeho asistent Yoshitoši Sone pak zcela vlevo. Foto Mitsubishi Kokuki K.K.
U Micubiši se úkolu ujal tým konstruktéra Džiró Horikošiho, který navrhl lehký dolnoplošník poháněný dvouhvězdicovým čtrnáctiválcovým motorem Micubiši MK2 Zuisei 12 o výkonu 870 koní vybaveným dvoulistou vrtulí, zatahovacím podvozkem (což bylo u stíhačky císařského námořnictva poprvé) a zakrytou kabinou. Vznikly dva prototypy označované A6M1, přičemž druhý z nich havaroval při zkouškách střemhlavého letu dne 11. března 1940.
Sériový A6M2 Typ 21 na palubě letadlové lodi
Zástavbou výkonnějšího motoru Nakadžima Sakae 12 o vzletovém výkonu 582 kW vznikl třetí prototyp, který poprvé vzlétl 18. ledna roku 1940. Námořnictvo objednalo výrobu dalších šestnácti předsériových strojů a v září roku 1939 přijalo letoun označovaný jako Rei Shiki Sento Ki, zkráceně „Rei-Sen” do služby. První sériově stavěnou verzí se poté stalo 37 kusů verze označované v anglické transkripci jako A6M2 Type 0 Model 21.
Text: Michal Beran
michal.beran@flying-revue.cz
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »