Jak se přestavuje Blaník L-13? Podívejte se s námi!
23.6.2017
Finální montáž. Foto: Jan Dvořák
Právě vyrobené zesílené spodní závěsy křídla. Frézují se z monobloku materiálu na CNC stroji. Jeden kus se vyrábí asi tři hodiny. Foto: Jan Dvořák
Václav Křížek ukazuje díl, který Blaníkům umožní návrat na nebe - zesílený spodní závěs křídla. Foto: Jan Dvořák
Na tomto stroji DMG DMU 65 Monoblock se závěsy vyrábějí. Foto: Jan Dvořák
Na tomto stroji DMG DMU 65 Monoblock se závěsy vyrábějí. Foto: Jan Dvořák
Hala, kde se zpevňují křídla a trup. Foto: Jan Dvořák
Křídlo upevněné v přípravku. Foto: Jan Dvořák
Na tomto pracovišti se provádí zpevňování křídla. Foto: Jan Dvořák
Na tomto pracovišti se provádí zpevňování křídla. Foto: Jan Dvořák
Nýtování křídla. Foto: Jan Dvořák
Nýtování křídla. Foto: Jan Dvořák
Nýtování trupu na pracovišti klempířů. Foto: Jan Dvořák
Roztržený trup čeká na montáž. Foto: Jan Dvořák
Průhled trupem před opětovným smontováním. Foto: Jan Dvořák
Roztržený trup čeká na montáž. Foto: Jan Dvořák
Průhled trupem před opětovným smontováním. Foto: Jan DvořákFoto: Jan Dvořák
Zde se kompletuje trup po vmontování nové šesté přepážky. Foto: Jan Dvořák
Zde se kompletuje trup po vmontování nové šesté přepážky. Foto: Jan Dvořák
Kompletace trupu. Foto: Jan Dvořák
Kompletace trupu. Foto: Jan Dvořák
Finální montáž. Foto: Jan Dvořák
Finální montáž. Foto: Jan Dvořák
Finální montáž. Foto: Jan Dvořák
Na hale finální montáže. Foto: Jan Dvořák
Na hale finální montáže. Foto: Jan Dvořák
Na hale finální montáže. Foto: Jan Dvořák
Strakonický Blaník před přestavbou. Foto: Jan Dvořák
Strakonický Blaník před přestavbou. Foto: Jan Dvořák
Strakonický Blaník před přestavbou. Foto: Jan Dvořák
S Flying Revue do zákulisí českých leteckých
výrobců Smutná srdce plachtařů
"blaníkářů" se mohla před rokem rozveselit - společnost
Blaník Limited získala osvědčení EASA, že může provádět přestavby
uzemněných Blaníků. Zašli jsme se do výroby podívat, co všechno a
jak musí váš Blaník absolvovat, aby mohl zase na nebe a jeho život
se prodloužil až na 6 tisíc hodin.
Jak se dělá.... přestavba L-13 Blaník. Video: Flying Revue
Na první pohled je to snadné - vyměníte šestou přepážku,
vmontujete zesílený závěs křídla a můžete s vaším Blaníkem zase
létat. Opravdu je to tak?
„To tedy opravdu není,“ říká ředitel Blaník Aircraft CZ,
s.r.o. (dceřiná společnost Blaník Limited), Václav Křížek, když
nás provádí po výrobních halách společnosti v pražských Letňanech,
kde se přestavby Blaníků provádějí. „V principu sice jde především
o zesílení spodního závěsu křídla, ale než ke kýženému cíli
dojdete, musíte letadlo skoro celé rozebrat, vyměnit všechny
poškozené díly, a pak zase složit,“ vysvětluje. Jednotlivé fáze
přestavby populárních kluzáků představuje Václav Křížek ve videu
výše, detaily uvidíte ve fotogalerii.
Fáze 1: nálezová kontrola a výroba závěsu křídla
Hlavní díl, jenž je nutno celý znovu vyrobit, je zesílený spodní
závěs křídla. Ten se vyrábí z monobloku materiálu na nových CNC
strojích a výroba jednoho kusu trvá zhruba tři hodiny. Hotový a
zkontrolovaný díl pak klempíři vmontují na příslušné místo letadla.
Montáži závěsu ale předchází poměrně dlouhá řada jiných
kroků.
„Když majitel letadlo k přestavbě
dopraví, nejprve projdeme dokumentaci kluzáku a uděláme nálezovou
kontrolu,“ přibližuje Václav Křížek postup prací. V tomto kroku se
může odhalit celá řada skrytých závad, které je nezbytné během
přestavby odstranit. Jejich seznam může být dlouhý - seznam
některých najdete na konci článku.
Fáze 2: demontáž
Následuje demontáž - postupně se demontují
přístroje, vybavení, podvozek, řízení. „Poté je trup připraven na –
jak my říkáme – roztržení.“
Tzv. roztržení trupu není nic jiného než
demontáž trupu na tři části, přičemž ve střední části se vymění
šestá přepážka s novým závěsem a trup se na přípravku snýtuje opět
do jednoho celku.
Příběh uzemněných Blaníků L-13
Blaníkům zasadila smrtelnou ránu nehoda z 12. června 2010, kdy se Blaníku L-13 OE-0935 na rakouském letišti Ferlach odlomilo křídlo a rakouský úřad pro vyšetřování leteckých nehod konstatoval, že k ulomení křídla došlo z důvodu únavového lomu pásnice nosníku.
Protože těchto legendárních kluzáků létalo až do nehody po světě včetně Ruska a USA několik tisíc, společnost Blaník Aircraft se rozhodla vrátit je na oblohu.
Na konci roku 2015 společnost získala typový certifikát, jímž EASA schvaluje přestavbu kořene křídla a nato následně navazující úpravy kluzáku L-13 nutné k obnovení jeho provozuschopnosti. ÚCL obratem vydalo Osvědčení o oprávnění organizace k výrobě (POA) L-13 Blaník, 23 Super-Blaník a L-33 Sólo. V lednu 2016 EASA vydala příslušné AD, opravňující společnost Blanik Limited, resp. Blaník Aircraft, k zahájení oprav těchto strojů.
Fáze 3: klempířina
Křídla se mezitím dopraví do jiné haly, kde si
je vezmou do péče klempíři. Odvrtají spodní potahy křídel, aby se
sem mohlo vnýtovat zesílení, zkontrolují spodní závěs a ten pak
rovněž demontují. Pokračuje se nálezem na spodní pásnici.
„Poté, co hoši na hale vyhodnotí, že pásnice
je ve stavu použitelném, provádí se vlastní zesílení výměnou dílů
za nové, svrtání, přestružení na větší průměry, aby bylo zajištěno,
že otvory jsou stoprocentně kruhové a že na nich nejsou trhliny. A
provede se také kontrola pásnice na trhliny,“ pokračuje Křížek.
Pokud je pásnice vadná, musí se vyměnit za novou.
Fáze 4 a 5: finální montáž a zálet
Když je dokončena oprava křídel a trupu,
případně je letoun dle požadavku zákazníka nově nalakován, letadlo
se přesune na finální montáž. Tady se do něj namontuje všechno
vybavení včetně řízení a přístrojů a po kontrole následuje zálet.
Pokud je vše v pořádku, Blaník se může vrátit ke svému majiteli a
především zpět ke slunci.
„No a je to,“ zasměje se Václav Křížek, když
nám ukazuje už takřka dokončený stroj pro ruského zákazníka,
společnost S7. "Zesílení a vůbec celá přestavba znamená
prodloužení životnosti kluzáku až na 6 tisíc hodin,“ uzavírá Václav
Křížek prohlídku jednotlivých fází přestavby Blaníků.
O přestavby stojí i v USA
Zájem o přestavby je značný. V jednu chvíli v
Letňanech pracují zhruba na osmi zakázkách, celkem by tu letos
chtěli udělat přestavbu a tedy prodloužit životnost přibližně 40
Blaníkům L-13.
Přestavby Blaníků žádají po Blaník Aircraft i
v USA, kde je těchto letadel několik stovek. „Už se hlásí partneři
a tlačí na nás, abychom tam projekt spustili. Ale to nejde dřív,
než se dodělá dokumentace a vyškolí se lidi,“ říká Křížek. Řada
strojů podle něj navíc prošla historicky různými úpravami a tak se
při přestavbě mohou objevit různě nestandardní zásahy do
konstrukce. „My se s nimi vypořádáme, máme Blaníky v krvi. Ale pro
čerstvě vyškolené lidi to může být problém,“ objasňuje Václav
Křížek.
Jan Dvořák
Výběr závad nalezených při nálezových
kontrolách:
Roztržený a přeplátovaný spodní potah trupu
Velká koroze skluznice a spodního potahu trupu
Deformovaná hrana potahu a lem žebra v odtokové části
přechodu trup/křídlo (levá strana; oblast 5-6 přepážky)
Přední a zadní část potahů v oblasti 6. přepážky
nenavazuje
Potahy pod záplatami potrhány a jejich konce nezavrtány
(oblast podélníku, náběžná hrana stabilizátoru)
Deformace potahu trupu z levé strany u 5. přepážky +
deformace 5. přepážky okolo podélníku
Roztržená levá strana potahu kýlu v dolní části u výřezu
pro závěs stabilizátoru
Roztržená 14. přepážka, trhlina pokračuje i za
zavrtáním
Chybějící ložisko předního závěsu ostruhy
Hluboce prodřený potah zadní části u patního ložiska pro
směrovku
Deformace lemu 15A přepážky z levé i pravé strany
Poškozené/posekané hlavy nýtů u spoje 14. přepážky a
kýlu
Rozpadlé gumové průchodky z levé i pravé strany potahu
trupu u 14-15 přepážky
Poškozené/vylámané západky na jistící matice s přírubou pro
zajištění svorníku u horního závěsu směrovky
Promáčklý spodní potah stabilizátoru (hloubka poškození 4
mm, plocha 200x150 mm + lupavka)
Ve střední části promáčklý potah okrajového oblouku
Rozpadlá gumová průchodka na vnitřním okrajovém žebru
Roztržené spodní plátno výškovky u vnějšího závěsu
Spodní část potahu u zadního závěsu pravého stabilizátoru
chybí
Potrhané těsnění na zadní pevné části kabiny
Odlepené těsnění na zadní části překrytu kabiny
Poškozený potah trupu v oblasti otvoru pro přenášení
letounu
Deformace zadního krytu (po celém povrchu)
Popraskané výstuhy prvních žeber křídel v oblasti horních
závěsů
Deformace lemu prvního žebra křídel v odtokové části a u
výložníků vztlakových klapek
Deformované odtoková část vřetena na pravém křídle
Odlepující se zubaté plátěné záslepky u horních závěsů
směrovky a u vnějšího okrajového žebra L+P výškovky
Potrhaný lem náběžné hrany 5. žebra
Roztržený lem otvoru v zadním nosníku křídla za 19.
žebrem
Poškozená/posekaná hrana výložníku vztlakových klapek za
13. + 19. žebrem
Neslícovaná montážní víčka s potahy křídel
Podélné rýhy na potahu křídel v oblasti 1.-2. žebra, 9.
žebra, 13. žebra u vzdušné brzdy
Vybroušené drážky (0,08 mm) od vodítek v hřídeli ovládání
vzdušné brzdy