15.8.2018
MS v bezmotorovém létání 2018, Hosín Půvabné letiště Hosín na Českobudějovicku se na uplynulé tři týdny stalo centrem světového plachtění. Skvěle vydařené 35. mistrovství světa v bezmotorovém létání mužů tu v neděli po dvanácti soutěžních a dvou neletových dnech skončilo slavnostním vyhlášením vítězů.
Ve třídě 18m si zlato vylétal Wolfgang Janowitch z Rakouska (EB-29 R), stříbro patří německému závodníkovi Mario Kiesslingovi (Ventus 3T) a bronzovou příčku obsadil Francouz Jean-Denis Barrois (JS 3).
Ve třídě 20m patří titul mistrů světa Polákům Sebastianu Kawovi a Christophu Matkowskému (ASG-32 Mi), Britové Steve Jones and Garry Coppin (Arcus T) si odvážejí stříbrnou medaili a jako třetí se umístili Antti Lehto a Juha Sorri (Arcus M).
Světovým šampionem v Otevřené třídě se stal Michael Sommer z Německa (EB-29 R), druhá příčka patří rovněž německému závodníkovi Filipu Levinovi (EB-29 DR) a bronz zůstává doma v Česku – jeho majitelem je Petr Tichý z Aeroklubu Zbraslavice (EB-29 R).
Čeští piloti uspěli i v týmové soutěži – skončili na třetím místě. Zlato bere tým Německa, stříbro si odvážejí Francouzi.
Fanoušci a příznivci tohoto krásného sportu měli příležitost sledovat díky moderním technologiím živé briefingy, on-line průběh soutěžních letů, téměř on-line skórování i živé přenosy z večírků a samozřejmě i ze závěrečného ceremoniálu.
„Musím poděkovat všem, rodině, všem členům organizačního štábu, našim skvělým mladým pomocníkům, kteří vytvářeli po celou dobu soutěže úžasnou atmosféru a samozřejmě také všem účastníkům a jejich týmům,“ řekl po skončení šampionátu hlavní organizátor Tomáš Rendla.
Velký dík patří podle něj i Aeroklubu České Budějovice, který pořadatelům letiště na tři týdny uprostřed plachtařské sezóny zapůjčil.
Atmosféru jednotlivých dní nejlépe poznáte z vybraných deníkových zápisků pořadatelů – vždy jeden zápisek před startem a druhý po skončení letového dne.
Před zahájením
Jsme připraveni. Letiště je nachystáno na příjezd závodníků. Čtyři turba a jeden čmelák jsou k dispozici již od zítřka. Zítra ráno bude možné vyzkoušet snídaně servírované cateringovou společností. Počasí vypadá na celý tréninkový týden velmi slibně, takže už začínáme přemýšlet nad délkou tratí, aby zahraniční piloti měli možnost poznat krásy české krajiny nejen v okolí Budějovic.
Den 1, 29. 7. 2018
První závodní den je počasí tady kolem Hosína o něco horší než předchozí dny, ale to není nic, s čím by si závodníci neporadili. První starty byly naplánované na 11:30, ale museli jsme je odložit kvůli zbytku oblačnosti ze studené fronty, která nás tu dopoledne, a ještě částečně i teď stíní. Všichni závodníci také dostali variantu tratě C, takže přibližně 300 km pro všechny třídy.
I když jsme ze začátku o počasí pochybovali, vyvinulo se dobře. Úlohy byly zadány směrem na severozápad pro všechny třídy, dlouhé zhruba 300 km. 18m třída odstartovala první a skoro celá třída odletěla na trať okolo třetí. Letěli velmi rychle a vítěz dosáhl rychlosti 140 km/h. 20 m třída odletěla na trať okolo 3:15 a nejvyšší dosažená průměrná rychlost byla 128 km/h. Trať volné třídy byla otevřena v půl čtvrté odpoledne a skoro celá třída letěla pohromadě až do třetího otočného bodu, kde se počasí začalo komplikovat. I přes to vítěz dosáhl rychlosti téměř 130 km/h. Všichni jsou již bezpečně na zemi a my už se těšíme na další skvělý závodní den!
Den 2, 30. 7. 2018
Dnes ráno jsme začali s rozpadající se frontou nad letištěm, ale aspoň měli soutěžící stín při gridování... Počasí se pro briefingu dneska začalo vylepšovat výrazně rychleji a v současné chvíli už máme nad Hosínem jasno. Očekáváme první starty okolo 12:00.
Dneska byly pro soutěžící připraveny dvě verze tratí. Trať A je racing se vzdáleností okolo 350 km kvůli přeháňkám a bouřkám, které odpoledne očekáváme v okolí Hosína. Ve variantě B jsme připravili racing tratě okolo 430 km, kdyby se počasí zlepšilo nad naše očekávání.
V době startů se ale nebe postupně skoro zatáhlo a my jsme si nebyli jisti, jestli jsme to s délkou tratí nepřehnali. Po návratu z gridu jsme s napětím začali sledovat tracking a nevěřícně jsme koukali na rychlosti, které systém počítal, protože kolem Hosína bylo celé odpoledne šedivé nebe bez kumulů. Když ale Jirka spočítal první výsledky, tak se rychlosti potvrdily. Vítěz ve třídě open letěl přes 161 km/h, v 18m třídě přes 142 km/h a dvousedadlovky letěly téměř 135 km/h.
Den 3, 31. 7. 2018
Počasí nám dnes opět přeje. Probudili jsme se do jasného dne, o kterém meteorologové tvrdí, že bude nejteplejší v roce. V současné chvíli máme nad letištěm tak jednu až dvě osminy kumulů, ale stoupáky jsou silné a všechny třídy letí racing tratě přes 500 km. Starty začaly v 11:45 a páska pro 18m třídou byla otevřena ve 12:55, pro 20m třídu ve 13:09 a pro open třídu ve 13:35.
Dneska bylo opravdu horko. Teplota dosahovala 36°, vlhkost přes 30 %, nebyly vidět skoro žádné mraky ani stín a vál jen velmi slabý vítr. To, co ale vadilo nám na zemi, byly ideální podmínky pro piloty ve vzduchu. Silné stoupáky se objevily až do letové hladiny 95, což je maximální výška, do které smí piloti během soutěže letět. Přesto, že bylo málo mraků od Hosína na sever, po trati jich bylo dostatek. Dnešní nejvyšší dosažená rychlost byla skoro 137 km/h a předpověď pro další soutěžní dny vypadá velmi dobře.
Den 4, 1. 8. 2018
Vzlety byly zahájeny ve 12:15 po krátkém vyčkávání. Všechny kluzáky byly ve vzduchu za hodinu a patnáct minut. Během vzletů se počasí výrazně vylepšilo, takže lze opět očekávat zajímavé rychlosti. Odletová páska pro 18m třídu byla otevřena 13:26, pro 20m třídu ve 13:40 a pro open ve 14:06.
Na rozdíl od posledních dní jsme dnes změnili směr tratí. Všechny třídy letěly na severovýchod až na nejzazší bod trati na česko-polských hranicích. Zároveň to byl poznávací let, protože až dodnes se létalo především na jih, jihovýchod a západ, ale severovýchodní část Česka stále zůstávala neobjevena. Dle předpovědi pro tento směr, která vypadala velmi dobře a bez pravděpodobnosti srážek, jsme se rozhodli naším zahraničním přátelům ukázat další kout naší krásné země. Na odletovém rameni bylo počasí velmi dobré, ale při návratu domů se piloti museli poprat s průletem trofy s bouřkami. To byla rozhodující část letu. Ti, kteří tuto oblast proletěli a následně navázali na dobré počasí kolem Jindřichova Hradce dolétli domů rychlostí téměř 140 km/h.
Den 5, 2. 8. 2018
Starty byly potvrzeny na 11:30 a několik málo kumulů je už severně od letiště vidět teď. Všechny třídy mají dnes AAT tratě na tři hodiny kvůli velké pravděpodobnosti srážek na západě Čech.
Protože předpověď na dnešek vypadala komplikovanější, rozhodli jsme se po prvé využít systém tratě AAT. Trať AAT narozdíl od racingu dává závodníkům větší flexibilitu, protože závodníci nemusí prolétnout přesně stanovenými otočnými body, ale mají zadané pozorovací oblasti, ve kterých se můžou rozhodnout, jak daleko a kam přesně chtějí letět. Limitací je pro ně minimální čas na trati, který byl dnes stanoven na 3 hodiny. Soutěžící z 18m třídy se vydali na trať hned po otevření startovní pásky a první začali přilétávat už okolo 15:45. Chvíli po nich následovala 20m třída a s drobným zpožděním pak i volná třída. Průměrné rychlosti dnes opět přesáhly 140 km/h. Nad letištěm teď máme zataženo a teplota už je výrazně příjemnější než přes den. Zítra určitě znovu poletím. Večer bude český večer, na kterém budou mít závodníci možnost poznat českou kuchyni. Na večírku vystoupí česká dívčí kapela the apples.
Den 6, 3. 8. 2018
Dnes letíme už šestý den v řadě a předpověď na další dny stále vypadá dobře. Varianta A dnes závodníky na letu dlouhém přes 500 km zavede na východ naší republiky do Žďárských vrchů. Varianta B byla o něco kratší, kdyby bylo horší počasí, ale rozhodli jsme se zůstat u varianty A. Starty začaly v 11:45 a v současné chvíli je počasí v okolí Hosína o něco komplikovanější se základnami níž než předchozí dny. Počasí na trati ale vypadá dobře. Páska pro 18m třídu byla otevřena v čase 12:55, pro 20m třídu v 13:08 a pro open třídu ještě o něco později. Dnes od 19:30 proběhne český večer a na něděli je potom naplánovaný odpočinkový den.
Dnes jsme byli natolik zaneprázdněni přípravou českého večera a tímto se omlouváme všem, kteří očekávali naše denní shrnutí. Nicméně co napsat… pilotům se opět skvěle dařilo a ti nejrychlejší oblétli trať rychlostí přes 140 km/h.
Večírek začal v půl osmé představením organizačního týmu. Následoval raut s typicky českými pokrmy a pivem doprovázený skvělou muzikou dívčí kapely the apples. V kotli před pódiem to vřelo skoro až do půlnoci.
Den 7, 4. 8. 2018
Vzhledem k předpovědi bouřek a přeháněk na severozápadě jsme se rozhodli pro další let přes určené prostory (AAT) na tři a půl hodiny. Jihovýchodní část republiky by měla být více stabilní s dobrými podmínkami.
Počasí dneska před starty nevypadalo tak přesvědčivě, jak bychom si bývali přáli. Po zprávách od Chrousta jsme starty odložili až na 12:45 a následně pak zkrátili minimální čas na trati pro všechny třídy na tři hodiny. Potom, co piloti odstartovali do čisté a podařilo se jim nastoupat a vyrazit na trať, tak už si nikdo neměl na co stěžovat.
Podmínky na trati prý byly excelentní a dokazuje to i nejvyšší dnešní rychlost, která přesáhla 150 k/h! Piloti měli dnes opět možnost zažít jedny z nejlepších plachtařských podmínek, které jim může Česká republika nabídnout, vždyť i bouřka, která se před přílety vytvořila západně od letiště, počkala až všichni přistanou, než se posunula na severovýchod.
Na zítřek je naplánovaný zasloužený odpočinkový den, a tudíž nebude ani žádný briefing.
Den 9, 7. 8. 2018
Starty: pro 18m třídu ve 13:36, pro 20m třídu ve 13:51 a pro volnou třídu ve 14:18. Všechny třídy letí variantu B. Počasí je mnohem lepší než předpověď. Momentálně máme nad letištěm 4/8 kumulů se základnami v 1800 m nad zemí. Vzhledem k vývoji počasí očekáváme slušné rychlosti, takže první piloti by tu mohli být již před pátou.
Den 10, 8. 8. 2018
…pro 18m třídu ve 13:38, pro 20m třídu ve 13:55 a pro volnou třídu ve 14:22. Všechny třídy letí AAT na 3 hodiny. Severně od letiště máme bouřku, ale na letišti neprší. V oblasti dnešních tratí je na radadu vidět několik lokálních bouřek, které by neměly mít vliv na možnost uletění zadané úlohy.
Včerejší večer jsme prožili všichni společně při mezinárodním večírku. Pro tento večer si všechny týmy připraví k ochutnávce oblíbené jídlo a pití, které pak všichni navzájem ochutnávají. Ochutnali jsme australský vegemite, slovinský pršut, dánské herinky nebo třeba naší oblíbenou tlačenku, ze sladkého pak belgické wafle a mnoho dalšího. Užili jsme si skvělou párty s hudbou a tancem.
Den 11, 9. 8. 2018
Všechny třídy letí. Poslední páska byla otevřena ve 14:03 pro volnou třídu. V okolí letiště máme 2/8 pěkných kumulů se základnami přes 2000 m nad zemí. Teplota na zemi dosáhla 35 stupňů.
Den 12, 10. 8. 2018
Z důvodu přecházející studené fronty dnes neletíme. Užíváme si chladný den po sérii mnoha opravdu horkých dní, kdy nebylo kde se ochladit.
Poslední soutěžní den je za námi, všichni
doletěli. Ti nejrychlejší opět dosáhli rychlostí přes 140 kmh.
Probíhá výpočet výsledků a již brzy budeme znát nové mistry světa.
Sledujte výsledky…
závěrečná party začíná v 19:30. Oficiální vyhlášení výsledků bude
zítra v 10 a bude online přenášeno na facebook.
Vyhlášení výsledků, 12. 8. 2018
Dnes proběhlo slavnostní vyhlášení vítězů, zopakujme si ještě jejich jména:
Třída 18m: 1. Wolfgang Janowitch (Rak.), 2. Mario Kiessling (Něm.), 3. Jean-Denis Barrois (Fr.)
Třída 20m: 1. Sebastian Kawa+Christoph Matkowski (Pol.), 2. Steve Jones+Garry Coppin (Vel. Brit.), 3. Antti Lehto+Juha Sorri (Fin.).
Open Class: Michael Sommer (Něm.), 2. Filip Levin (Něm.), 3. Petr Tichý (Čes.)
Týmová soutěž: Německo, Francie, Česko
Jan Dvořák, Matěj Rendla, Tomáš Rendla
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »