30.8.2018
Blaníky slaví 60 let Legendární československý kluzák L-13 Blaník zná snad každý. Ale řada kapitol z jeho vývoje i dosažených úspěchů není veřejnosti běžně známa.
Nejrozšířenější československý kluzák L-13 Blaník byl výsledkem projektu kolektivu konstruktéra Ing. Karla Dlouhého a požadavků Svazu pro spolupráci s armádou na nový cvičný typ větroně. Návrh této moderní celokovové laminární dvousedadlovky vznikal od jara 1953 a prototyp byl dokončen počátkem roku 1956 v dílnách Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu. Kunovický Let v následné sériové produkci vyrobil přes 2616 Blaníků, které byly dodány zákazníkům ve 43 zemích světa.
Tento vzácný exponát prototypu Blaníku s výrobním číslem 02 získalo Letecké muzeum VHÚ do svých sbírek na sklonku roku 2013. Stroj vznikl spolu se sesterským kusem v prototypových dílnách Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu Praha a zalétán byl v červnu 1956 pilotem Jiřím Bláhou. Je zajímavé, že první lety provedl s imatrikulací OK-6202 a byl původně určen pro Mistrovství světa v plachtění ve francouzském Saint Jean. Při pozemní přepravě na závody dne 19. června 1956 však byl u Norimberka těžce poškozen a vrátil se zpátky do VZLÚ ke generální opravě. Ta byla provedena bleskovým tempem a byly k ní použity díly z mezitím také poškozeného prvního prototypu. Poté byl do Francie přepraven letecky a mistrovství se zúčastnil, ale již jako OK-6201. Byly o tom také v jeho deníku provedeny příslušné zápisy.
Oba prototypy Blaníku se od sériové verze poměrně hodně lišily. Tento stroj byl po testech ve VZLÚ předán Svazarmu k dlouhodobým zkouškám a létal po celé republice, později hlavně na Slovensku. Koncem šedesátých let minulého stolení se dostal do AK Letňany, kde byl motorizován zástavbou pomocného motoru M-151 (upravený dvouválec Trabant) na pylonu. Dne 22. září 1970 pak byl pilotem Jiřím Vašákem s úspěchem zalétán pod označením XL-13 T. »»
» Přednášky Autor článku bude na téma historie Blaníků přednášet při oslavách 60 let Blaníků na letňanském letišti 8. září 2018. Nenechte si jeho přednášku ujít. Protože o přednášky bude pravděpodobně značný zájem a kapacita je omezena (40 míst na jednu přednášku), doporučujeme si místo zarezervovat (viz tabulka níže).
Program přednášek na Dni Letiště Letňany 2018:
Blaník v zrcadle - létání s Blaníky |
Přednáší František Bartoň a Alexandr Kubovec |
13.00 - 14.00 h Vstup volný |
Rezervace místa: klikněte sem |
Po přednášce následuje prohlídka výrobního závodu Blaník Aircraft CZ. |
Vznik a historie Blaníků |
Přednáší Miroslav Khol a Jan Sýkora, VHÚ Praha, a pánové Orlita a Konečný |
14.30 - 15.30 h Vstup volný |
Rezervace místa: klikněte sem |
Po přednášce následuje prohlídka výrobního závodu Blaník Aircraft CZ |
Velice elegantní zástavba motoru dala kluzáku nečekanou dynamiku, takže byl schopen startu na vlastní pohon v plném obsazení. Takto upravený stroj pak létal v Letňanech a později v Bubovicích a byl častým hostem leteckých dnů. V aeroklubu Beroun-Bubovice pak tento prototyp také dolétal. To již byla motorová zástavba demontována a byl používán jako klasický dvoumístný větroň. Poslední let byl zaznamenán dne 14. července 1990, kde měl nálet 1499,9 hodiny a 1597 startů. V průběhu roku 2013 bylo dohodnuto se zástupci Aeroklubu Beroun jeho bezplatné předání do sbírek Leteckého muzea VHÚ pro plánovanou expozici sportovního letectví.
Tento kluzák byl sestaven z toho, co zbylo z prvních dvou prototypů, a označen OK-6202. Je významný mimo jiné tím, že na něm byla na sklonku roku 1956 provedena „Kontrolní zkouška větroně L-13“ pod dohledem komise složené ze zástupců zúčastněných ministerstev a institucí. Ta pak v lednu 1957 navrhla konstrukci kluzáku rozpracovat do sériové podoby a vyrábět jako hlavní cvičný větroň Svazu pro spolupráci s armádou. Současně bylo doporučeno předat prototyp Svazarmu pro dlouhodobou provozní zkoušku.
» Přečtěte si, jaký bude letošní Den Letiště Letňany s Blaníky a Českým rozhlasem.
Název | Letiště Letňany | Dráha | 05L/23R (860x23m), 05R/23L (800x25m) | LIS | VFR manual | ||
ICAO | LKLT | Povrch | Tráva | Skyvector | Letnany Airport | ||
Typ | Veřejné vnitrostátní letiště / Neveřejné mezinárodní letiště | Komunikace | Letňany INFO120,335 | Web | www.letnany-airport.cz | ||
Poloha | Hlavní město Praha, ČR |
Počátkem roku 1957 byli na typ ve Vrchlabí přeškoleni krajští plachtařští instruktoři. V květnu až srpnu byl pak na letištích Točná a Kralupy nad Vltavou odlétán zkušební turnus elementárního plachtařského výcviku. Zkušenosti z tohoto provozu byly využity k návrhům na úpravy v sériové výrobě a k tvorbě metodiky výcviku na L-13 Blaník. V roce 1964 byl prototyp motorizován kolektivem pod vedením Ing. Vladimíra Frynty za použití motoru Walter A (18,4 kW).
» Více o exponátech Leteckého muzea Kbely si můžete přečíst ve Flying Revue 5/2018, která vyšla 30. srpna 2018. Prototyp Blaníku XL-13 Blaník, výr. č. 02 bude možné shlédnout také na akci Den Letiště Letňany s Českým rozhlasem Dvojka - 60 let Blaníků. Flying Revue je mediálním partnerem akce.
Motor s vrtulí byl nesen na trubkovém kozlíku nad křídlem v místě centroplánu. Při provozu došlo k poškození kabiny točící se vrtulí, takže později byla její zadní část zaplechovaná. Po sejmutí motoru létal prototyp jako jednomístný a posléze skončil v AK Podhořany, kde byl plachtaři nazýván familiárně „Velouš“. Do LM byl předán 18. května 1985. Následně byl v Aeronu Brno-Medlánky opraven do výstavní podoby a umístěn v expozici Leteckého muzea. Větroň je vystaven bez motoru ve fiktivní podobě z padesátých let minulého století.
Text: Jan Sýkora
Foto: J. Sýkora a archiv sbírek VHÚ
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »