10.6.2019
Blaník Aircraft CZ - exkurze Exkurze Flying Revue na místa, kam se běžně není možné dostat, se pomalu ale jistě stávají neoddělitelnou součástí nabídky našim čtenářům. Tentokrát jsme je vzali do výrobních prostor Blaník Aircraft CZ, kde mohli vidět, jak se provádějí přestavby letounů L-13 Blaník, ale zdaleka ne jen to. A opět to bylo pro všechny velmi zajímavé a příjemné setkání.
Druhá letošní exkurze Flying Revue (ta první vedla na pracoviště FIC ŘLP ČR) mířila v pátek 7. června 2019 do výrobních hal společnosti Blaník Aircraft CZ, s.r.o., v pražských Letňanech. Dorazili všichni přihlášení - kromě 21 dospělých přišly v pátek odpoledne do vestibulu firmy Blaník Aircraft CZ dokonce i tři děti. Po krátkém přivítání Kateřinou Krákorovou z marketingového oddělení společnosti BA CZ účastníky pozdravil i zástupce redakce Miloš Dermišek. Všichni společně se pak vydali na prohlídku výrobních prostor.
» Jak se přestavuje Blaník » Z historie Blaníků
Provozem je provedl vedoucí výroby Marek Hanzl. Účastníkům exkurze nabídl trasu uspořádanou tak, aby viděli jednotlivé etapy výroby tak, jak následují po sobě. Prohlídka začala v prostorách prvovýroby a končila v hale konečné montáže kluzáků a naši čtenáři se tak mohli seznámit s jednotlivými druhy výrobních operací a výrobními prostředky a nástroji a samozřejmě se mohli i ptát, a to jak svého průvodce, tak i pracovníků, kteří jednotlivé operace právě prováděli.
Jak se přestavuje L-13 Blaník. Video: Flying Revue
Po hodinové prohlídce výroby se účastníci exkurze přesunuli do přednáškového sálku, kde je přivítal ředitel Blaník Aircraft CZ Ing. V. Křížek. Ten je seznámil s historií firmy Blaník Aircraft CZ, jež je jak servisní organizací všech již dříve vyráběných typů populárního kluzáku Blaník L-13, tak současným výrobcem jeho nástupce Blaník L-23NG.
Václav Křížek pozorné posluchače seznámil s hlavními konstrukčními úpravami a některými z toho vyplývajícími výrobními postupy a používanými materiály, aby v roce 2010 uzemněné Blaníky mohly znovu na oblohu. Podmínkou je totiž zesílení spodního závěsu křídla a provedení dalších úprav tak, aby vše odpovídalo moderním výrobním technologiím a pracovním postupům a aby vyhověly podmínkám EASA k opětovnému celosvětovému návratu Blaníků na nebe. Jedná se skutečně o celosvětovou záležitost, jelikož tento československý kluzák před uzemněním jako jeden z mála výrobků našeho leteckého průmysl brázdil nebe takřka všech kontinentů a nyní se tam díky přestavbě začíná postupně zase vracet. Věříme, že díky tomu tento uznávaný a oblíbený kluzák ještě nějaký čas plachtařům v mnoha zemích světa včetně USA bude sloužit.
» Mohlo by vás zajímat: Dvě desítky pilotů z Česka i Slovenska jsme vzali na pracoviště služby Praha Information. Zájem o exkurzi byl enormní
Stejně jako při exkurzi na pracovišti FIC Praha i účastníci exkurze do Blaník Aircraft CZ k tématu živě debatovali, protože viděli věci, které dosud vidět nemohli a získali informace, které dosud neměli. Máme radost z jejich velmi zřetelné spokojenosti i z toho, že ji všeobecně už v průběhu exkurze dávali najevo.
To nás zavazuje k dalšímu pokračování naší snahy umožnit čtenářům Flying Revue navštívit místa v letectví, kam by se jinak nemohli dostat. Už teď vám můžeme slíbit exkurzi do výcvikového střediska CATC Praha, kde se budete moci seznámit s několika typy leteckých trenažérů, na kterých se cvičí budoucí, ale i stávající piloti nejrůznějších leteckých společností. Tedy ti, kteří možná budou za řízením právě vašeho dopravního letadla, s nímž poletíte na dovolenou či na pracovní cestu. Exkurze do CATC se bude konat v září tohoto roku, přesné datum upřesníme během léta, kdy také otevřeme přihlašovací formulář.
Na podzim pak připravujeme také exkurzi do CSAT, tedy Czech Airlines Technics, kde se provádí všechny druhy údržby dopravních letadel na letišti Václava Havla.
Protože je o exkurze značný zájem, což nás velmi těší, budeme je od příští exkurze nabízet především jako bonusové pro členy Klubu Flying Revue. Členy klubu jsou automaticky všichni předplatitelé tištěné Flying Revue a je tedy velmi snadné se členem Klubu stát. » Jak se stát členem.
Podstatou přestavby Blaníků je zesílení spodního závěsu křídla, to ale není vše. „V principu sice jde především o zesílení spodního závěsu křídla, ale než ke kýženému cíli dojdete, musíte letadlo skoro celé rozebrat, vyměnit všechny poškozené díly, a pak zase složit,“ vysvětluje ředitel BA CZ Václav Křížek.
Zesílený spodní závěs křídla se vyrábí z monobloku materiálu na CNC strojích, hotový a zkontrolovaný díl pak klempíři vmontují na příslušné místo letadla. Montáži závěsu ale předchází poměrně dlouhá řada jiných kroků. „Když majitel letadlo k přestavbě dopraví, nejprve projdeme dokumentaci kluzáku a uděláme nálezovou kontrolu,“ přibližuje Václav Křížek postup prací. V tomto kroku se může odhalit celá řada skrytých závad, které je nezbytné během přestavby odstranit.
Blaníky nesměly na oblohu kvůli nehodě rakouského L-13 na letišti Ferlach v červnu 2010, při níž se letounu za letu odlomilo křídlo (podle rakouského úřadu pro vyšetřování leteckých nehod k odlomení křídla došlo z důvodu únavového lomu pásnice nosníku) a EASA v září téhož roku rozhodla o pozastavení letové způsobilosti všech letounů Blaník L-13 a Blaník L-13A.
O návrat Blaníků na nebe se zasloužila právě společnost Blaník Aircraft CZ v čele s jejím ředitelem Václavem Křížkem. Ta v roce 2015 získala od EASA typový certifikát na přestavbu kořene křídla a následně navazující úpravy kluzáku L-13 nutné k obnovení jeho provozuschopnosti. V současné době probíhají přestavby ve výrobních halách Blaník Aircraft CZ v Letňanech naplno.
Vývoj Blaníku trval zhruba dva roky a pod vedením hlavního konstruktéra Ing. Karla Dlouhého proběhl v letech 1954-56 v konstrukční kanceláři Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu (VZLÚ) v Praze-Letňanech. V březnu 1956 byl zalétán první prototyp, v roce 1957 převzal dokumentaci Let Kunovice, kde se pak Blaníky dvacet let vyráběly.
První sériově vyráběný Blaník L-13 byl v Kunovicích zalétán v roce 1958, tedy před šedesáti lety. Dvoumístný celokovový hornoplošník se sedadly v tandemovém uspořádání byl určen k výcviku základní a vyšší pilotáže a pro své vynikající letové vlastnosti a spolehlivost je mezi plachtaři celosvětově velmi oblíben.
Za dvacet let bylo vyrobeno 2616 Blaníků L-13, které mají svá domovská letiště ve 40 zemích světa. Po ukončení výroby L-13 v roce 1978 následovala ještě v letech 1981-82 produkce modernizované verze L-13A s pevnějším nosným systémem, v roce 1988 rodinu Blaníka doplnil L-23 Super Blaník.
Celkem bylo včetně modernizovaných typů bylo vyrobeno přes tři tisíce letounů Blaník ve variantách L-13, L-13A, L-13AC, L-13B, L-13TJ a také typ se zástavbou motoru do přední části L-13SW Vivat.
Miloš Dermišek, Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »