18.2.2020
ÚCL se rozhodla od začátku roku 2020 pro rozsáhlou změnu v teoretických testech na průkazy pilota PPL(A/H) a LAPL(A/H). Na svých stránkách o tom informuje ve zprávě ze dne 7.2.2020. Zde uvádí tři podmětné důvody pro změnu.
1) poslední částečná aktualizace teoretických otázek byla přibližně před 10 lety, přičemž stávající předpisová základna již byla aktualizována nebo i změněna, včetně některých postupů. Stávající používané otázky byly porovnány s požadavkem AMC 1 FCL.210, FCL.215 Osnova teoretických znalostí pro průkaz PPL(A/H) a LAPL(A/H) a bylo konstatováno, že tyto požadavky nejsou plněny,
2) na základě připomínek examinátorů, že někteří studenti nemají teoretické znalosti při praktické zkoušce, i když absolvovali zkoušku teoretických znalostí PPL(A)/LAPL(A) na ÚCL, byl v druhé polovině roku 2019 zahájen průzkum v českém i anglickém jazyce formou dotazníku k uchazečům, kteří prováděli teoretické zkoušky a to zejména: V jaké výcvikové organizaci prováděli výcvik, kolik teoretických hodin absolvovali jako student na učebně, zda měli možnost konzultovat teoretickou výuku s vyučujícím, jaké učební materiály použili, nebo byly používány pro výuku. Tento dotazník byl dobrovolný a anonymní. Uváděné údaje byly velice rozdílné u jednotlivých výcvikových organizací a vedly k závěru, že stávající otázky nemusí dostatečně prověřovat znalosti uchazečů,
3) z veřejnosti byl podán podnět, aby otázky byly koncipovány tak, aby mohl být počet otázek určený pro každý předmět dělitelný 4 a mohlo tak být deklarováno přesné rozhraní nad a pod hranicí úspěšnosti tj. 75 %.
Plné znění naleznete na odkazu -
https://www.caa.cz/news/sdeleni-o-zkouskach-teoretickych-znalosti-na-ziskani-prukazu-pilota-ppla-h-a-lapla-h/
Dle webu Aeroweb.cz a jeho komunikace s ÚCL, byly jedním z důvodů i testy na tomto webu publikované. Tedy to, že se studenti mechanicky naučili otázky a jejich odpovědi bez řádného porozumění problematice.
Trochu překvapivé je neinformování letecké veřejnosti o plánovaných změnách. Kolik studentů bylo při testech tímto přístupu postiženo nám není známo. ÚCL na závěr zprávy žádá, aby výcvikové organizace zajistily důslednou přípravu na zkoušky. Nyní bude důležité zajistit, aby také osnovy, podle kterých se výcvik provádí, obsahovaly znalosti, které nová podoba testů prověřuje.
Tomáš Zach
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »