10.2.2016
Jak se vyvíjelo právo v letectví? A jak se to současné dotýká vás, ať už v letectví pracujete, nebo "jen" létáte? Dozvíte se v seriálu, který pro Flying Revue připravuje JUDr. Jiří Horník.
Asi nikdo si dnes nedokáže představit, že by letectví fungovalo bez leteckých předpisů. Považujeme je za naprostou samozřejmost, byť je jich pořádná hromada, ne-li halda. Jak ale vlastně vznikla potřeba začít oblast letectví regulovat?
Sto let na křídlech
Historie letectví není dlouhá, přesto je nesmírně bohatá a pyšní se obrovským pokrokem ve všech rovinách. Vždyť to není o moc více než 100 let, kdy se člověku podařilo získat svobodu pohybovat se ve vzdušném prostoru dle své libovůle, nikoli se jen nechat unášet, kam vás zrovna vítr v balónu zavane. Rychlost rozvoje letectví a letecké dopravy byla neuvěřitelná již v prvních třiceti letech, byť tehdy na plynový pedál nejvíce šlapaly dvě světové války. Úsměvná je tak z dnešního pohledu poznámka Josefa Grubera z roku 1920, že v rámci „[vzduchoplavby] hromadnosti dopravy v dohledné době sotva bude lze se nadíti“ (Dopravní politika, 1920).
Když spadl první balón Pařížanům do ulic
Stejně jako jakákoli jiná nová technologie, tak i letectví zápasilo se starým známým pravidlem, že právo zpravidla významně pokulhává za technologickým rozvojem. A ještě víc pak platila poučka, že se nic neděje, dokud se nic nestane.
To už je ale nutné se vrátit o víc jak 230 let zpět do doby, kdy v roce 1783 vzlétl první balón. Za ním logicky následovaly v krátké době další a netrvalo dlouho, aby první průkopnické balóny spadly tam, kam neměly. To už musely zpozornět příslušné autority, aby chránily ty, kteří neměli s provozem balónů nic společného, a my se tím ocitáme v bodě zrodu leteckého práva.
První letecký předpis
Prvním zdokumentovaným leteckým předpisem se stalo nařízení pařížského policejního ředitelství z dubna 1784. To reagovalo na pády několika balónů na různá místa v Paříži. Pod pokutou 500 liber byla bez získání předchozího povolení zakázána „výroba a vypouštění balónů a jiných létajících zařízení, ve kterých budou používány vařiče na vinný líh, ohňostroje a jiné nebezpečné hořlavé/oheň způsobující látky“.
Není bez zajímavosti, že nařízení klade podstatný důraz na předcházení nehodám a na to, aby uvedené balóny byly provozovány jen lidmi, kteří mají příslušné znalosti a způsobilost. Policejní ředitelství pak prověřovalo, zda žadatel o příslušné povolení prokázal, že má dané znalosti a zkušenosti. A tento princip prověřování způsobilost je dlouhou červenou nití, která se táhne právní úpravou letectví dodnes; vděčíme mu za to, že letecká doprava je považována za nejbezpečnější způsob dopravy.
Právním aspektům létání se budeme věnovat v seriálu, v němž vás nejen seznámíme s nejdůležitějšími předpisy a jejich vývojem, ale ukážeme vám, jak se vás to všechno jako pilotů, personálu na zemi i ve vzduchu, provozovatelů aerolinek a letišť i jako cestujících dotýká.
Ilustrační obr.: Wikimedia.org
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »