Září - říjen 2015

Září - říjen 2015

Některé věci jsme si zvykli v naší společnosti brát bohužel jako samozřejmé. Píši záměrně „bohužel“, protože tak úplně samozřejmé nejsou. Zvykli jsme si, že v případě nehody, hromadného neštěstí, záplav či požárů se na scéně objeví lidé, kteří nás z našeho průšvihu vytáhnou. A to někdy doslovně. Mohou to být lékaři, záchranáři, hasiči, členové Horské služby, anebo třeba také piloti záchranářských vrtulníků, které ti dříve zmínění často potřebují, aby se k nám dostali. Většinou je k tomu od nich třeba velký kus perfektně a profesionálně odvedené práce, a tak nějak mlčky očekáváme, že přesně tak svou práci odvedou. Ale ruku na srdce, kolik z nás „ostatních“ přistupuje přesně takto ke své práci? Ale to je téma na jinou debatu.

Naše redakce měla to štěstí, že se na pozvání Letecké služby Policie ČR mohla zúčastnit jednodenního cvičení leteckých záchranářů z řad Horské služby, které se konalo v Krkonoších. Po dni stráveném s posádkou policejního vrtulníku Bell 412 a s členy Horské služby se náš respekt k profesionalitě těchto lidí, od nichž očekáváme pomoc v nouzi, jen zvýšil, pokud to ovšem ještě vůbec bylo možné. Reportáž z tohoto akcí nabitého dne naleznete v tomto čísle, stejně tak jako celou řadu dalších a pro naše čtenáře snad zajímavých článků.

Mimo jiné Vám představíme turbínového Robinsona R66, proletíme se na souostroví Lofoty a s Vladimírem Peroutkou zhlédneme leteckou operu se skvělými sólisty a světoznámým orchestrem v anglickém Duxfordu.

14.9.2015 70 Letecké simulátory fsc_g1000_cr_web.jpg

Před šesti roky, když jsem začínal s PPL, velká část mých instruktorů považovala Glass Cockpit za nepovedenou napodobeninu počítačové hry. Dnes představuje pro IFR létání Garmin G1000 standard. Proto je logickou součástí stavby celé řady leteckých simulátorů. více

14.9.2015 66 Rozhovor: David Beneš lkbe_cr_web.jpg

Letecká akrobacie patří mezi nejnáročnější sportovní disciplíny v letectví a vyžaduje dlouhou a poctivou přípravu, skvělou fyzickou i psychickou kondici, a také notnou dávku talentu, který se nedá naučit. David Beneš se, jak sám říká, k akrobacii dostal až v roce 2012 a účast na mistrovství ČR mu v témže roce přinesla hned zlatou medaili. A letos už poměřil síly i se světovou špičkou. více

14.9.2015 58 Za operou do Duxfordu sl633_4_fr_cr_web.jpg

Nikdy jsem nebyl muzikální typ. Příroda mi do vínku neudělila nic z hudebních schopností, nebo alespoň zanedbatelné procento hudebního sluchu. Divadlo jsem se „naučil“ až v pozdním věku, a to díky poutavému povídání „kulisáka“ naší národní scény, později kolegy v ČSA, kapitána Tomáše Kořínka. Po celé roky, co jsem se pohyboval po boku jiného kolegy, rovněž kapitána společnosti TVS Tomáše Ratimce, jsem u něj nezpozoroval, že by vzal do ruky kytaru nebo projevil zájem o sólový výstup ve zpěvu na některém z večírků, kterých rozhodně za tu dobu nebylo málo. Posledním z pánů kapitánů nebyl nikdo jiný než Dušan Skála, rovněž z ČSA. Skupinu, jež zatoužila sledovat operu na anglickém venkově, doplňují dva privátní piloti, také hudebně nenadaní, Mirek Petrů a Jirka Hybler.  více

14.9.2015 50 Q.E.D. 2 qed2_7_cr_web.jpg

Q.E.D., neboli latinsky „quod erat demonstrandum“. Zvláštní jméno pro letadlo. Ale přihlédneme-li k pohnuté historii bratří Granvillových a jejich závodních letounů, pak možná pochopíme. více

14.9.2015 44 Grumman F-14 Tomcat 1_f-14_usa_(4)_cr_web.jpg

 „Odchází král námořního nebe!“ Tak hodnotila vyřazení posledního víceúčelového letounu F-14 Tomcat z výzbroje námořního letectva posádka, jež měla „na svědomí“ poslední oficiální let. Vyjádření bylo zcela přesné, F-14 si totiž za tři desítky let služby vydobyl ohromný respekt u US Navy i u potenciálních nepřátel. Víceúčelovost, nadstandardní výkony a bezprecedentní efektivita a bezpečnost činily z Tomcatu chloubu americké odstrašující politiky. Vždyť letadlová loď vyzbrojená F-14 byla schopná nést pět desítek těchto letadel, tedy sílu převyšující schopnosti celé řady předních světových letectev. Pojďme si proto připomenout některé klíčové okamžiky F-14 ze služby.  více

14.9.2015 40 Vzduch je naše more dsc_1890_cr_web.jpg

Po jednej diskusii s pilotmi a potom, ako sa „prevalilo“, že nie som len pilot, ale aj riadiaci letovej prevádzky, som bol oslovený, či by som sa nechcel podeliť o takpovediac pohľad z druhej strany. Celkom sa mi tento nápad zapáčil. Považoval som to za výbornú príležitosť, ako sa podeliť o skúsenosti a názory. Ale hlavne som dúfal a stále dúfam, že môj článok zapôsobí, tak ako pri spomínanej diskusii, aj trochu osvetovo. Uvedené názory sú osobné názory jedného z riadiacich letovej prevádzky.  více

14.9.2015 36 Nikdy více: Předletová prohlídka kresba_cr_web.jpg

Jednou z věcí, kterou nám coby leteckým elévům vštěpují naši instruktoři, je nenechat se při předletové prohlídce ničím vyrušit a soustředit se na ni plně. Bohužel, ne vždy se to podaří. více

14.9.2015 32 Akumulátory Hawker GmbH baterie_2.jpg

Řadu komponent dnešních letadel bereme jako věci dané. Spolehlivé přístroje, funkční a efektivní brzdy, anebo také spolehlivé baterie, speciálně vyrobené pro náročné provozní podmínky letectví. Ale jaká byla jejich historie? Nahlédněme do ní se společností EnerSys. více

14.9.2015 26 Návrat balónů? 005_cr_web.jpg

alonové létání je krásné a já jsem s radostí přivítal možnost vrátit informace o něm i na stránky leteckého časopisu Flying Revue. Proto jsem pro svůj úvodní článek zvolil tento nadpis. Ve skutečnosti se balony do Čech vrátily v roce 1968, pár dní před bratrskou pomocí okolních armád. Ale všechno začalo ještě o pár let dříve.  více

14.9.2015 22 Den s Leteckou službou PČR p1390324_cr_web.jpg

Letecká služba Policie České republiky klade své kořeny až do roku 1935, kdy vznikl první oficiální policejní letecký útvar četnické letecké hlídky. Ten sice zanikl po okupaci republiky v roce 1939, ale přesto položil základy pozdějším leteckým policejním útvarům, z nichž ten první vznikl hned v roce 1945.  více

Stránkování

12 >
 
 
Flying Revue > e-shop > archiv > Archiv > Flying Revue 2015 > Září - říjen 2015
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 04.12.1958 se stalo...
04.12.1958
První vzlet prototypu Baade B-152/I V1. Stroj poháněný motory Tumanskyj RD-9 absolvoval let o délce 35 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »