14.9.2015
Řadu komponent dnešních letadel bereme jako věci dané. Spolehlivé přístroje, funkční a efektivní brzdy, anebo také spolehlivé baterie, speciálně vyrobené pro náročné provozní podmínky letectví. Ale jaká byla jejich historie? Nahlédněme do ní se společností EnerSys.
Na počátku vývoje elektrotechniky jsou tři hlavní události: vynález dynama, tedy přístroje produkujícího elektrický proud, vynález žárovky, jež elektrický proud spotřebovává, a vynález akumulátoru, který je zásobníkem elektrického proudu. Každá z těchto vymožeností vypovídá o geniální badatelské práci a o dlouholetém vývojářském úsilí, jež vedly ke konečnému úspěchu.
Dějiny akumulátoru, které nyní stručně vylíčíme, se odvíjejí od počátku 19. století. Základní myšlenka – uchování proudu pomocí chemické přeměny – napadla již v roce 1802 německého vědce Johanna Wilhelma Rittera, když se zabýval zkoumáním galvanických článků.
Teprve v roce 1854 podnikl významný krok na cestě ke konečné podobě akumulátoru Josef Sinsteden, a to tím, že poprvé použil jako materiál pro zhotovení elektrod olovo ve spojení s kyselinou sírovou. Zásluhy za vynález prvního opravdu použitelného olověného akumulátoru, k němuž došlo v roce 1859, však náleží Francouzi Plantéovi.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »